۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴
رئیس فراکسیون بنادر و دریانوردی مجلس:

بخش دریایی می‌تواند اقتصاد کشور را تامین کند

بخش دریایی می‌تواند اقتصاد کشور را تامین کند
رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت کشتی در کشور باید به گونه ای باشد که انگیزه های سفارش را از بین نبرد.
کد خبر: ۸۳۰۶۹

به گزارش خبرنگار مانا، قاسم احمدی لاشکی که در مراسم اختتامیه بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه ضروری است که در حوزه دریا بحث آموزش و اشتغال دریانوردان مورد توجه ویژه قرار بگیرد، اظهار داشت: این مسئله باید در دستور کار دولت قرار گیرد، همچنین در بخش فرهنگ سازی باید متون درسی در مدارس و رشته های دانشگاهی نیز در جهت توسعه فرهنگ و اشتغال دریایی بازنگری شود.
وی با تاکید بر اینکه حوزه دریا در کشور مظلوم است و فعالان دریایی مظلوم تر، خاطر نشان کرد: صنعت دریایی و دریانوردی می‌تواند بیشترین درآمد را برای اقتصاد کشور ایجاد کند اما امروز تمام تکیه بودجه کشور به نفت و درآمد آن است.
لاشکی با انتقاد از نفت محور بودن اقتصاد کشور تصریح کرد: در آمد نفت تنها هزینه های جاری و هزینه شرکت ها و ارگان های دولتی را تامین می‌کند در حالیکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بهش حاکمیتی دریایی کشور با استفاده از درآمد دریا ابدا به بودجه وابسته نیست.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه سازمان بنادر و دریانوردی را به ایجاد عدالت در بنادر شمال و جنوب کشور فراخواند و بیان داشت: این سازمان با برنامه محور شدن می‌تواند این عدالت را در شمال و جنوب کشور ایجاد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ساخت کشتی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این بخش موفق عمل نکردیم اما این بدان معنا نیست که نباید به دنبال آن باشیم.
لاشکی افزود: باید در ساخت کشتی استاندارهای بین‌المللی را رعایت کنیم و از گذشته تجربه کافی کسب کنیم.
لاشکی یکی از مشکلات ساخت کشتی در داخل را طولانی شدن زمان تحویل دانست و خاطرنشان کرد: کشتی باید به موقع به سفارش دهنده تحویل شود تا انگیزه های سفارش ساخت در داخل از بین نرود.
رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس در پایان یکی دیگر از مشکلات پیش روی ساخت کشتی در داخل را تامین مالی و عدم آشنایی بانک‌های داخلی نسبت به بخش دریایی کشور دانست و اضافه کرد: باید در این زمینه به شکلی عمل کنیم که ضمن حفظ استانداردها انگیزه‌ها نیز برای تولید داخلی تقویت شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار