۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

نیاز به ساختاری منسجم در بخش دریایی احساس می‌شود

نیاز به ساختاری منسجم در بخش دریایی احساس می‌شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۰ درصد از ظرفیت سواحل کشور بلا استفاده مانده است.
کد خبر: ۸۳۰۶۶

به گزارش خبرنگار مانا، محمد‌رضا رضایی کوچی که در بیست و ششیمن همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه می‌بایست بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تا کنون و نسبت به قبل به میزان ۶۰ درصد در بخش دریایی شاهد توسعه و پیشرفت باشیم، تصریح کرد: امروز از سند چشم انداز و پیشرفت ۶۰ درصدی بسیار دور هستیم.
وی افزود: باید در این زمینه نقص ها را پیدا کنیم و تا فرصت باقی است تلاش کنیم نسل های آینده از استعدادهای دریایی کشور بهره‌مند شوند.
رضایی کوچی کشورهای ساحلی را از جمله کشورهای پیشرفته جهان دانست و گفت: متاسفانه شهرهای ساحلی ایران از جمله شهرهای کمتر بهره‌مند هستند بنابراین باید نسبت به استفاده از موهبت الهی دریا اقدام موثر صورت بگیرد.
به گفته این نماینده مجلس، ایران تنها کشوری است که در شمال و جنوب خود دریا دارد.
وی در این زمینه خاطر نشان کرد: کشور ما از همین طریق می‌تواند به عنوان یکی از ۵ کریدور اصلی جهان به ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت مصرف کننده دسترسی داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ۵۰ درصد از نفت جهان و ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند، تصریح کرد: ۵۶ درصد از سواحل خلیج‌فارس نیز در اختیار ایران است‌ همچنین بندر اقیانوسی چابهار مرز مشترک ما با جهان است.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین ناوگان‌های نفتکش جهان و بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه نیز در اختیار ایران است با این حال ۸۰ درصد از سواحل کشور بلااستفاده مانده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس یکی دیگر از بخش های مغفول مانده در حوزه دریایی کشور را بخش بانکرینگ دانست و بیان داشت: علیرغم اینکه بخش عمده سوخت مورد نیاز شناورها در خلیج فارس را پالایشگاه‌های ایرانی تولید می‌کنند اما سود اصلی خدمات بانکرینگ را اماراتی ها می‌برند.
به گفته رضایی کوچی در حالیکه ۶۰ درصد عملیات بندری منطقه را بندر جبل علی انجام می‌دهد که بندر شهید رجایی تنها ۶ درصد از سهم عملیات بندری در منطقه را در اختیار دارد.
وی با تاکید بر اینکه این عقب ماندگی ها همواره به تحریم ها نسبت داده شده است، تصریح کرد: چقدر تحریم ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند در حالیکه به نظر می‌رسد سوء‌مدیریت و ساختارهای نامناسب و مشکل زا اصلی ترین عامل عدم توسعه یافتگی بخش دریایی کشور است.
این نماینده مجلس برگزاری همایش هایی مانند هماهنگی ارگان‌های دریایی را محلی برای بررسی نقاط قوت و ضعف بخش دریایی دانست و افزود: یکی از این نقاط ضعف تعدد دستگاه‌های فعال و تصمیم‌گیر در حوزه دریایی است که بسیار مشکل زا شده است.
رضایی کوچی با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها عمدتا مستقل عمل می‌کنند و منافع آنها گاهی با تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: این مساله زمینه ساز و عاملی برای توقف برنامه ریزی‌ها است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس راهکار عبور از این فضای متکثر و غیر منسجم را ایجاد یک ساختار قدرتمند با پشتوانه سیاسی دانست‌ و ادامه داد: این ساختار می‌تواند ضمن ایجاد هماهنگی قدرت چانه زنی سیاسی را نیز برای بخش دریایی افزایش دهد و مدیریت کلان دریا شکل می‌گیرد.
وی در پایان تاکید کرد: مجلس برای ایجاد چنین ساختاری آماده ارائه هرگونه حمایت لازم است.
لازم به ذکر است بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور هم‌اکنون در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار