۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

مشاهده ملخ دریایی در بندر سجافی هندیجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مشاهده نخستین گونه های ملخ دریایی در بندر سجافی هندیجان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۳۰۵۰

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: سه تیم پایش برای ردیابی عملکرد این گونه مهاجم در منطقه به منظور ارزیابی احتمال خسارت به اراضی کشاورزی و مراتع تشکیل شده است.

وی گفت: این ملخ ها از صحرای آفریقا و عربستان سعودی بلند شده و از خلیج فارس عبور کرده اند .

چنگلوایی افزود: مسیر حرکت این ملخ ها که هنوز به شکل انبوه مشاهده نشده اند مانند توده های هوایی مشخص است و استان های جنوبی مانند هرمزگان مقصد آنها بوده ولی ظاهرا تغییر مسیر داده اند و بخشی از آنها به مناطق ساحلی خوزستان وارد شده اند.

وی با بیان اینکه هنوز جای نگرانی نیست گفت: در حال پایش روزانه برای تعیین سطح تراکم این ملخ ها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این ملخ ها دارای دو گونه انفرادی و تهاجمی هستند و در فاز تهاجمی شکل بدن آنها تغییر پیدا می کند ولی تاکنون به شکل تهاجمی در این شهرستان دیده نشده اند.

چنگلوایی با بیان اینکه نمونه های مشاهده شده به صورت انفرادی دیده شده اند افزود: تاکنون خسارتی از طرف این ملخ ها به مزارع کشاورزی هندیجان وارد نشده است زیرا نمونه های رویت شده به عنوان تنها بخشی از توده بزرگ این ملخ ها بوده اند.

شایان ذکر است ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.

ملخ دریایی قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی بسیار زیاد است، دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی را که در سر راه خود ببینند از علوفه، غلات، صیفی جات، درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار