۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
حق شناس در گفتگو با رسانه ها:

بنادر کشور تحریم نیستند/ توسعه بندر جاسک در دستور کار است

بنادر کشور تحریم نیستند/ توسعه بندر جاسک در دستور کار است
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هیچ کدام از بنادر کشور تحریم نیستند و عملیات بندری در آنها به شکل طبیعی در جریان است.
کد خبر: ۸۳۰۳۲
به گزارش خبرنگار مانا، هادی حق شناس صبح امروز(سه شنبه)در کنفرانس خبری که به مناسبت برگزاری بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری باشکوه راهپیمایی 22 بهمن ماه در سراسر کشور با اشاره به تحولات بنادر کشور طی 40 سال پس از انقلاب اظهار داشت: هر چند قیاس پیشرفت بنادر با قبل از انقلاب قیاس مع الفارق است با این حال نباید از نظر دور داشت که پیشرفت ها در این مدت با وجود جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریم های ظالمانه رخ داده است.
وی تحولات بنادر پس از انقلاب را افتخار آمیز ارزیابی کرد و افزود: در سال 57 آبخور بندر اصلی کشور یعنی بندر خرمشهر تنها 9 متر بود که توانایی پهلوگیری کشتی های زیر 20 هزار تن را داشت اما اکنون بنادر شهید رجایی، امام خمینی و چابهار با آبخور 17 متر کشتی های بالای 150 هزار تن را پهلو می دهند به عبارت دیگر کشتی در جهان وجود ندارد که ما نتوانیم آن را در بنادر کشور پهلو دهی کنیم.
حق شناس یکی دیگر از دستاوردهای حوزه بنادر و دریانوردی پس از وقوع انقلاب را عضویت در بیش از 30 کنوانسیون دریایی بین المللی اعلام کرد و بیان داشت: پیش از انقلاب تنها در سه کنوانسیون عضو بودیم.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون 15 هزار دریانورد ایرانی دارای گواهینامه های بین المللی در بخش دریایی کشور فعال هستند تصریح کرد: دانشگاه های داخلی در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند و دستاوردها در این بخش اساسا با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
چگونگی برگزاری همایش بیست و ششم ارگان ها / توسعه سواحل مکران
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود به برگزاری بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریای کشور در 28 بهمن ماه جاری پرداخت و در این زمینه گفت: نخستین بار این همایش در سال 1368 در جزیره کیش و با محوریت راه اندازی مناطق آزاد در کشور برگزار شد.
وی افزود: همایش بیست و ششم نیز با محور قرار دادن موضوع «کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی» در نظر دارد از فرصت یک روزه خود بیشترین بهره را ببرد.
به گفته حق شناس همایش بیست و ششم ارگان های دریایی پس از برگزاری مراسم افتتاح با حضور سران ارگان های دریایی و مسئولان بلند پایه کشوری و لشکری در بخش دوم خود دارای دو پنل تخصصی خواهد بود.
وی در این باره گفت: پنل نخست با موضوع اشتغال و حقوق دریانوردان برگزار می شود و پنل دوم نیز به موضوع الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت ها و موانع پیش رو خواهد پرداخت.
حق شناس با تاکید بر اینکه این دو پنل با حضور کارشناسان و متخصصان برگزار می شوند افزود: تلاش می کنیم در روز همایش به بخشی از مشکلات صنایع دریایی کشور نیز پرداخته شود.
این مقام مسئول در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در رابطه با تاثیر همایش ارگان های دریایی طی سال های برگزاری خود بر تحولات بخش دریایی کشور، خاطر نشان کرد: این همایش ها زمینه را برای توسعه این باور که ما یک کشور دریایی و اقیانوسی هستیم فراهم کرده است.
وی افزود: اگر در این جلسات و همایش ها بر اهمیت بندر چابهار تاکید نمی شد امروز این بندر به بحث اصلی کشور تبدیل نمی شد چرا که بخش دریایی کشور از این طریق هر چه بیشتر در مباحث اقتصادی کشور مطرح می شود.
حق شناس با اشاره به اینکه 20 کشور اقتصادی بزرگ جهان همگی ساحلی هستند خاطر نشان کرد: اگر صنایع بزرگ کشور و جمعیت در کنار ساحل متمرکز بود قطعا هم اکنون با مشکلاتی مانند کم آبی و اشتغال روبه رو نبودیم.
وی تاکیدات مقام معظم رهبری در برهه ها و برنامه های بالادستی مختلف را زمینه ساز توجه بیشتر به دریا به ویژه سواحل مکران دانست و گفت: برنامه سازمان بنادر و دریانوردی این است که پس از چابهار به سمت توسعه بندر جاسک برود و با توجه به سخنان ریاست محترم جمهور مبنی بر ایجاد خط انتقال نفت از طریق بندر جاسک می توانیم توسعه هر چه بیشتر سواحل مکران را طی سال های پیش رو را نوید بدهیم.
 بنادر کشور در تحریم نیستند
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ پرسشی در رابطه با تاثیر تحریم ها بر همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با ارگان های بین المللی دریایی و پرداخت حق عضویت ها با توجه به محدودیت های بانکی، گفت: قطعا کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و فرآیندها مقداری با کندی روبه رو است اما هیچ کدام از فعالیت ها متوقف نشده است و کار به شکل روزمره خود در حال انجام است.
حق شناس در پاسخ به پرسش بعدی که آن نیز درباره تحریم ها و تاثیر آن بر بنادر بود، تاکید کرد: هیچکدام از بنادر کشور تحریم نیستند و عملیات بندری در آنها به شکل طبیعی در جریان است.
وی در این باره افزود: کشتی های ایرانی وخارجی در تمام بنادر در حال تخلیه و بارگیری هستند و اینکه گفته می شود بندر چابهار تحریم نیست نشانه این نیست که بنادر دیگر تحریم هستند.
 دستاورهای همایش ارگان های دریایی

در ادامه کنفرانس خبری از حق شناس درباره دستاوردهای برگزاری همایش هماهنگی ارگان های دریایی پرسیده شد.

وی در این زمینه گفت: همایش هماهنگی ارگان های دریایی، بخش دریایی را در میان ارگان ها و نهادهای دیگر همچنین مردم هر چه پررنگ تر مطرح کرده است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از 17 تا 22 بهمن ماه جاری 840 هزار نفر مسافر تنها به جزیره قشم سفر کرده اند، بیان داشت: این میزان سفر نسبت به سال قبل رشد 70 درصدی را نشان می دهد و بیانگر اقبال مردم به حوزه دریایی نسبت به گذشته است.

وی نوروز پیش رو را یکی از پرترافیک ترین سال ها در سواحل کشور به ویژه سواحل جنوبی و جزایر پیش بینی کرد و افزود: طی تعطیلات اخیر تنها در جزیره هرمز شاهد صف هشت کیلومتری مسافران برای ورود به این جزیره در بنادر پل، لافت و شهید حقانی بودیم.

وی از جمله دستاوردهای برگزاری همایش هماهنگی ارگان های دریایی را طرح مستقیم مشکلات میان این ارگان ها و رفع آنها دانست و خاطر نشان کرد: در این سال ها بسیاری از مشکلات و مسائلی که گریبانگیر ارگان های مختلف دریایی بود طی برگزاری این همایش به خوبی مرتفع شده است.

باید دریانوردان بیشتری به بخش بین الملل صادر کنیم

وقتی از حق شناس درباره نحوه اشتغال فارغ التحصیلان رشته دریانوردی پرسیده شد، وی تصریح کرد: خوشبختانه فارغ التحصیلان رشته های دریانوردی دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به رشته های دیگر هستند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دریانوردان ایرانی کمی در خطوط کشتیرانی بین المللی فعالیت دارند، افزود: البته هنوز در داخل ظرفیت جذب دریانورد داریم چرا که با وجود تلاش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران برای تربیت دریانورد در آموزشگاه هایی که دایر کرده اند و بورسیه ها، همچنان بخشی هر چند کوچک از دریانوردان این دو کشتیرانی خارجی هستند.

وی ظرفیت رشته دریانوردی را برای تولید اشتغال خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: ظرفیت دانشگاه های ما می تواند نیاز داخلی را رفع کند اما می بایست زمینه را برای فعالیت دریانوردان ایرانی در بخش بین الملل نیز فراهم کنیم.

برای اجرای قانون سوخت کم سولفور نگرانی جدی نداریم

در ادامه این نشست خبری خبرنگار مانا از معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نگرانی ها در رابطه با اجرای قانون سوخت کم سولفور در سال آینده پرسید.

وی در این زمینه پاسخ داد: نیاز ناوگان داخلی به سالانه 1.4 میلیون تن سوخت کم سولفور است که این نیاز را به وزارت نفت و پالایشگاه ها اعلام کرده ایم هر چند که با توجه به سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی در عملیات بانکرینگ در قشم و بندر شهید رجایی باید برای تامین نیاز کشتی های خارجی عبوری نیز برنامه داشت.

حق شناس با بیان اینکه علی رغم برخی مشکلات برای اجرای قانون سوخت کم سولفور، نگرانی جدی  وجود ندارد، افزود: اگر سوخت کم سولفور به میزان مورد نیاز در دسترس نباشد می توانیم از نفت‌گاز(گازوییل) نیز استفاده کنیم هر چند بحث استفاده از سوخت LNG نیز مطرح است.

برنامه های سازمان بنادر در نوروز 98 برای مسافران

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با برنامه های این سازمان برای تسهیل سفر گردشگران در نوروز 98 به سواحل و جزایر کشور گفت: تعداد شناورها را مثل سال قبل افزایش خواهیم داد همچنین مانند قبل فروش اینترنتی بلیت نیز خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از اقدامات سازمان بنادر در زمینه توسعه گردشگری دریایی ارائه تسهیلات با نرخ صفر درصد به متقاضیان خرید شناورهای مسافری است همچنین احداث اسکله های تازه و تغییر در کاربری اسکله های موجود نیز از جمله این برنامه هاست.

محدوده ارائه سوخت یارانه ای افزایش می یابد

حق شناس در ارتباط با گلایه برخی لنج داران از عدم بهره مندی از سوخت یارانه ای به دلیل ورود به آب های بین المللی نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه مسئولیت مستقیم ندارد. با این حال با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا با افزایش محدوده تردد به 90 درصد مسیر، به لنج داران داخلی سوخت یارانه ای را عرضه کنیم.

وی در زمینه نوسازی لنج ها نیز تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده و با توجه به مصوبه هیئت وزیران که طی آن مقرر شده از منابع مختلف نوسازی ناوگان کشتی های چوبی انجام شود آماده است به لنج داران در این زمینه کمک کند.

کشتی صیادی چینی نداریم

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مقامات ارشد سپاه پاسداران نسبت به فعالیت احتمالی غیرقانونی کشتی های صیادی چینی هشدار داده اند، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هیچ کشتی چینی هم اکنون در آب های کشور فعالیت ندارد و تمام آن شناورها با پرچم ایران و به عنوان کشتی ایرانی در حال فعالیت صیادی هستند.

حق شناس با تاکید بر اینکه در رابطه با فعالیت شناورهای صیادی سازمان شیلات کشور مسئول است، تصریح کرد: این شناورها باید در فاصله 10 مایلی ساحل فعال باشند و مجاز هستند که تا 200 متر در عمق صیادی کنند با این حال نیروهای نظامی و انتظامی کشور می توانند طبق ضوابط و دستورالعمل های موجود نسبت به هر گونه تخلف برخورد لازم را داشته باشند.

 

 


 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار