۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

تصویب پیشنهاد ایران در کمیته اقتصادی سازمان همکاری اسلامی

پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان تجارت و حمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) در کمیته دائمی اقتصادی و تجاری این سازمان (کومسک) به تصویب رسید.
کد خبر: ۸۳۰۱۴

به گزارش مانا، کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی (کومسک) پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تحت شماره ۲۰۱۸-IRNTRANS-۵۷۷ به تصویب رسانده است .

به گفته محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی؛ در سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۳ پروژه به طور بسیار موفق توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسید که از طریق این پروژه‌ها، بیش از ۳۰ کشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژه‌های کومسک متنفع شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه‌ها به حداکثر رساندن ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است، اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه‌ها در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی برگزار شد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه کومسک، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل کشور و یکی از اعضای فعال کارگروه برنامه‌ریزی حمل و نقل و ارتباطات کومسک با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) " تحت شماره ۲۰۱۸-IRNTRANS-۵۷۷ در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی به تصویب رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در پروژه مذکور به بررسی تسهیل تجارت از طریق روان سازی جریان کالا که یکی از مهمترین سیاست های سازمان همکاری اسلامی محسوب می‌شود، پرداخته شده است.

وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل‌های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیره حمل و نقل در منطقه خاورمیانه است. این هدف به طور مستقیم به سیاست "تسهیل تجارت" سازمان همکاری‌های اسلامی در منطقه مرتبط است که منجر به بهبود اثربخشی و پایداری حمل و نقل بین‌المللی در بین کشورهای عضو  OICخواهد شد

به گفته حسن‌زاده ؛ شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیکنان اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل‌های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی، و برآورد پتانسیل ارتقاء حجم تجارت فی ما‌بین کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای ایران، ترکیه، عمان، قطر و پاکستان در اثر اجرای راه‌حل پیشنهادی؛ اهداف اصلی این پروژه هستند .

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: تامین مالی بلاعوض پروژه‌های کومسک دومین ابزار اجرایی استراتژی کومسک است که فرصتی را برای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان را فراهم می‌کند تا در راستای اهداف استراتژیک کومسک پروژه‌های چندجانبه خود را اجرایی نمایند.

گفتنی است؛ سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷ کشور اسلامی است که ایران نیز تلاش‌هایش را برای ارتقاء همکاری اقتصادی و تجاری فی مابین اعضای این سازمان از سال ۱۹۸۴ تاکنون ادامه داده است.

کمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی کومسک با هدف تبیین چالش‌های اقتصادی امت اسلامی و مشارکت در فرایند توسعه آنها با پیگیری گفتمان سیاستگذاری برای تولید و اشاعه دانش، تبادل تجربیات و بهترین رویه‌ها، توسعه یک درک مشترک و برآورد سیاست ها میان کشورهای عضو به ایفاء نقش می‌پردازد.

در حال حاضر، تجارت دریایی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی سهم کوچکی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این امر ناشی از هزینه بالای مبادله کالا در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها می باشد و یک دلیل مهم برای این مشکل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه‌های ترجیحی، هزینه‌های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه‌های گمرکی در رویه‌های واردات، صادرات و ترانزیت در کریدورهای بین‌المللی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار