۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳

راه اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر – بصره

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر پس از انقلاب اسلامی دو برابر شده است و در عین حال ۷۶۰ میلیارد ریال پروژه برای این بندر آماده بهره برداری است.
کد خبر: ۸۳۰۱۳
راه اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر – بصره
 
به گزارش مانا، نوراله اسعدی در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: بندر خرمشهر در شمال غربی کشور در محل تلاقی رودخانه های اروند و کارون واقع شد ه است. این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته و سال های قبل از انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از بزرگترین بنادر کشور محسوب می شد.
وی مهمترین فعالیت بندر خرمشهر را در حوزه کانتینری بیان و تصریح کرد: بندر خرمشهر با ظرفیت اسمی  تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن در سال، پس از بندر شهیدرجایی و بندر بوشهر به عنوان سومین بندر کانتینری کشور شناخته شده و با ورود کشتی های فیدری می توان تخلیه و بارگیری کانتینری را در آن انجام داد.
سفرهایی دریایی از خرمشهر به کویت
اسعدی افزود: پایانه مسافری دریایی بین المللی  بندر خرمشهر به وسعت ۶ هزار مترمربع و با ظرفیت روزانه دو هزار مسافر برای مقاصد کشورهای حوزه خلیج فارس در این بندر فعالیت دارد و هم اینک در طول هفته دو سرویس رفت و دو سرویس برگشت خط کویت – خرمشهر برقرار است.
رشد ۷۵ درصدی سفرهای دریایی
وی راه اندازی مجدد خط مسافری خرمشهر – بصره را از برنامه های آتی این بندر بیان کرد و گفت: تردد مسافر در ۱۰ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این مسیر رشد ۷۵ درصدی نشان می دهد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه ۷۶۰ میلیارد ریال پروژه های قابل بهره برداری در دهه مبارک فجر را یادآور شد و افزود: دو هزار و ۱۵۰میلیارد ریال پروژه در قالب پروژ ه های مطالعاتی و آینده درسال ۹۸ پیش بینی شده است.
ایجاد ۸ پست اسکله گردشگری
اسعدی گفت:عملیات اجرایی هشت پست اسکله ویژه گردشگری در حوزه رودخانه کارون و جزیره مینو با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال به زودی آغاز می شود.
وی منطقه آزاد تجاری اروند را یک موقعیت ویژه دانست و اظهار امیدواری کرد با بیست پست اسکله، ظرفیت اسمی ۱۰میلیون تن مبادلات کالا را محقق کرد. همچنین تخفیف سود بازرگانی ۲۵ درصدی را یک امتیاز برای رونق بندر خرمشهر خواند و نزدیکی بندر به ریل آهن و اتصال به راه آهن بندر امام را عامل مهمی برای جذابیت بندر خرمشهر بیان کرد.
افزایش ۱۶ درصدی میزان صادرات
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه برنامه بندر خرمشهر برای خنثی سازی تحریم ها افزایش صادرات است، از افزایش ۱۶ درصدی میزان صادرات از بندر خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال میزان صادرات از بندر خرمشهر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.
وی افزود: از ابتدای امسال سه هزار و ۴۰۳ خودرو  از بندر خرمشهرتخلیه و بار گیری شده است.
۲۵ مغروقه باقی مانده است
اسعدی همچنین درباره مغروقه های بندر خرمشهر گفت: با حمایت دولت و تلاش های سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۷۲(سال های شروع بازسازی) تاکنون در مجموع ۱۸۵ فروند مغروقه از آبهای اروند و کارون خارج سازی شده که شامل ۵۵ فروند از اروند رود و ۱۲۵ فروند از رودخانه کارون بوده است و ۲۵ فروند مغروقه باقی مانده است که  از این تعداد هفت مورد آن مهم است. از مهم ترین مغروقه های باقی مانده کشتی خانیان است که احتمالا تا پایان سال پیمانکار خارج کردن آن مشخص خواهد شد.
برچسب ها: خرمشهر خط مسافری
ارسال نظرات
آخرین اخبار