۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
در جهت تامین نیازهای عملیاتی سازمان بنادر انجام شد:

امضای تفاهم نامه وزارت راه و دفاع برای ساخت 44 فروند شناور

امضای تفاهم نامه وزارت راه و دفاع برای ساخت 44 فروند شناور
تفاهم نامه همکاری مشترک برای ساخت 44 فروند شناور از سوی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به امضاء رسید.
کد خبر: ۸۲۹۸۴

امضای تفاهم نامه وزارت راه و دفاع برای ساخت 44 فروند شناور

 

به گزارش خبرنگار مانا، صبح امروز در محل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تفاهم نامه مشترک ساخت 44 فروند شناور بین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزیر راه و شهرسازی به امضاء رسید.

بر این اساس مقرر شد سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در مدت زمان سه سال 44 فروند شناور عملیاتی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی را ساخته و تحویل نماید.

این شناورها در 9 تیپ از جمله شناورهای آتشخوار،آلاینده روب، مسافری، حمل افسران پایلوت، امداد و نجات و ... ساخته خواهد شد.

طبق اعلام سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ارزش این تفاهم نامه مشترک 140 میلیون دلار است که تا سقف 500 میلیون دلار در جهت تامین ،پشتیبانی قطعات و زیرساخت های لازم قابلیت ارتقاء دارد.

در مراسم امضای این تفاهم نامه مشترک امیر امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه این تفاهم نامه زمینه ساز یک کار بلند مدت و ماندگار است اظهار داشت: نیازهای سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه های مهم با استفاده از توان و ظرفیت داخلی تامین خواهد شد و یک گام بلند و اساسی برای قطع  وابستگی در زمینه تامین شناورها برداشته می شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه تفاهم نامه مشترک ساخت شناورها در صنایع داخلی در سال حمایت از کالای ایرانی و همزمان با دهه مبارک فجر انجام می شود تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به ظرفیت های بزرگ این سازمان در حوزه دریا تفکر راهبردی خود را بر اساس نگاه به صنایع داخلی قرار داده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه مشترک ساخت شناورها در صنایع داخلی کشور آغاز راهی برای رونق بخشیدن به مشاغل مغفول مانده بخش دریایی است افزود: با این اقدام این مشاغل شکوفا شده و مردم می توانند از ظرفیت های دریایی کشور استفاده بیشتری ببرند.

اسلامی نگاه به صنایع داخلی را در بخش دریایی برای اقتدار دریایی کشور ضروری دانست و گفت: با امضای این سند زمینه برای رونق در بخش دریایی کشور فراهم شده است.

امضای تفاهم نامه وزارت راه و دفاع برای ساخت 44 فروند شناور

در همین راستا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز که در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک ساخت شناور با صنایع دریایی حضور داشت با بیان اینکه با امضای این تفاهم نامه مشترک شناورهای عملیاتی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی از طریق صنایع داخلی تامین خواهد شد خاطر نشان کرد: طی این تفاهم نامه و در آغاز، چهار فروند شناور شامل دو فروند شناور امداد  و نجات و دو فروند شناور حمل افسران پایلوت با اعتبار 9.5 میلیون دلار در طی مدت زمان 15 ماه ساخته شده و به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل می شود.

محمد راستاد ساخت این شناورها را در راستای انجام  وظایف مهم و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی و بر اساس معاهده بین المللی جستجو و نجات دریایی اعلام کرد و گفت: این سازمان تلاش کرده تا برای تهیه امکانات مورد نیاز خود در این زمینه از امکانات و تسهیلات داخلی خود استفاده کند.

وی در این باره افزود: تا کنون از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی 209 فروند شناور در کاربری های مختلف دریایی و بندری تولید شده که 35 فروند آن هم اکنون برای بخش خصوصی در حال ساخت است.

به گفته راستاد تا امروز در راستای تولید شناورها در صنایع داخلی کشور 256 میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به بخش خصوصی پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شناورهای  مورد نیاز سازمان بنادر در حال حاضر 69 فروند است اظهار داشت: این شناورها هم اکنون در حال ساخت هستند که پنج فروند از آنها به بهره برداری رسیده و مجموع اعتبار ارزی صرف شده برای ساخت این شناورها 225 میلیون یورو است.

وی برآورد ریالی شناورهای عملیاتی در حال ساخت در صنایع داخلی کشور را 1800 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در طول سال، 50 فروند شناور را در جهت تعمیرات اساسی به صنایع دریایی داخلی تحویل می دهد که از این طریق 150 میلیارد تومان نیز صرف تعمیرات می شود.

راستاد این اقدامات را در راستای حمایت از صنایع داخلی دانست و بیان داشت: هدف راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی بهره برداری از زیرساخت های داخلی برای تامین نیازهای عملیاتی این سازمان است.

امضای تفاهم نامه وزارت راه و دفاع برای ساخت 44 فروند شناور

در ادامه مراسم امضای تفاهم نامه مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت شناورهای عملیاتی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی امیر امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروری انقلاب اسلامی همکاری مشترکی بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت خاطر نشان کرد: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ساخت شناورهای مذکور را از همین امروز آغاز می کند و به تدریج تا سه سال آینده به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل می دهد.

رستگاری این تفاهم نامه را محدود به ساخت شناور ندانست و خاطر نشان کرد: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تامین قطعات و پشتیبانی تجهیزات را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار