۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷

پیش بینی تولید 5 تن خاویار پرورشی در سال جاری/ مزارع پرورش ماهیان خاویاری به 116 واحد رسید

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری پنج تن خاویار و سه هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در مزارع پرورشی کشور تولید و صادر شود.
کد خبر: ۸۲۹۷۱

پیش بینی تولید 5 تن خاویار پرورشی در سال جاری/ مزارع پرورش ماهیان خاویاری به 116 واحد رسید

حسینعلی عبدالحی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری در کشور اظهار داشت: هم اکنون تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری در کل کشور به 116 مزرعه رسیده است و این در حالی است که در سال 92 تنها 30 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود داشت.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه طی 10 ماهه نخست سال سه تن خاویار پرورشی در کشور تولید و صادر شده است، اذعان داشت: پیش بینی می شود در پایان سال در مجموع شاهد تولید پنج تن خاویار پرورشی در کشور باشیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بخش اعظم خاویار تولید شده به کشورهای اروپایی صادر می شود و بخش اندکی نیز در بازار داخلی به مصرف می رسد، عنوان کرد: ایجاد بازارهای جدید برای صادرات خاویار پرورشی در دستور کار صادرکنندگان قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش حدود دو برابری تولید خاویار پرورشی در سال جاری گفت: سال گذشته حدود دو و نیم تن خاویار پرورشی تولید و صادر شده بود.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، اعلام کرد: صادرات گوشت ماهیان خاویاری و خاویار سهم خوبی را در میان صادرات سایر آبزیان کشور به خود اختصاص داده است که امید می رود هر ساله شاهد افزایش چشمگیر تر در این بخش تولید باشیم.

افزایش تقاضا جهت سرمایه گذاری در ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ دلار و به دنبال آن افزایش چشمگیر نرخ خاویار، تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید هر چه بیشتر خاویار با ایجاد مزارع بیشتر پرورش ماهیان خاویاری افزایش یافته است.

عبدالحی در خصوص میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری نیز اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 2500 تن گوشت ماهی خاویاری تولید شده است که انتظار می رود تا پایان سال این رقم به سه هزار تن افزایش یابد.

به گفته معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، گونه فیل ماهی به دلیل پرطرفدار بودن آن در بخش صادرات، در میان سایر گونه های خاویاری در مراکز پرورشی بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است و تمرکز بیشتری بر تولید این گونه ماهی خاویاری در مراکز پرورشی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بازار صادراتی ماهیان خاویاری بسیار پررونق است، بیان داشت: با توجه به تقاضای بالای سرمایه گذاران بخش خصوصی و تفاهم نامه منعقد شده با بنیاد مستضعفان در نظر داریم مجوزهای لازم برای افزایش مزارع پرورش ماهیان خاویاری را هر چه بیشتر گسترش دهیم.

عبدالحی در ادامه با اشاره به تمایل سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در پرورش ماهیان خاویاری گفت: در همین راستا از مشارکت سرمایه گذاران خارجی در راستای پرورش ماهیان خاویاری نیز در آینده بهره خواهیم برد.                                                        

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تولید خاویار در یک مزرعه پرورشی معمولا هفت تا 9 سال به طول می انجامد، تصریح کرد: بنابراین رونق تولید در مزارع پرورشی به تدریج صورت می گیرد و هر سال شاهد افزایش میزان خاویار در مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور خواهیم بود.

وی خاطرنشان ساخت:بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است سالانه 10 هزار تن گوشت و 100 تن خاویار در کشور تولید شود که امید می رود در آینده نزدیک شاهد تحقق این مهم در برنامه ششم توسعه کشورمان و به دنبال آن رونق صنعت آبزی پروری باشیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به فعالیت 116 واحد مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور اعلام کرد: پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده شاهد جهش بزرگی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در کشورمان باشیم.

به گفته وی، بخش اعظم مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان های گیلان، مازندران و گلستان فعال هستند اما در سایر نقاط غیرساحلی کشور نیز مجوز فعالیت مزارع پرورش ماهیان خاویاری نیز صادر شده است که این امر حاکی از توسعه این بخش از صنعت آبزی پروری در سطح کشور است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران همچنین به همکاری بنیاد مستضعفان با ادارات شیلات استان های گیلان، مازندران و گلستان برای ایجاد حداقل پنج مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در هر یک از استان های شمالی کشور خبر داد و اذعان داشت: به زودی شاهد افزایش مزارع بزرگ پرورش ماهیان خاویاری در کنار مزارع کوچک در کشور نیز خواهیم بود.

به گفته عبدالحی، سرمایه گذاران بخش خصوصی که قصد ورود به بخش تولید ماهیان خاویاری را داشته باشند می توانند به راحتی از تسهیلات بانکی ارائه شده توسط سازمان شیلات ایران در خصوص راه اندازی مزارع پرورشی بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه به زودی شاهد راه اندازی مراکز تکثیر ماهیان خاویاری توسط بخش خصوصی نیز خواهیم بود، اظهار داشت: هم اکنون بچه ماهی خاویاری در مراکز تکثیر وابسته به سازمان شیلات ایران تولید و در بین مراکز پرورش ماهی توزیع می شود.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار