۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

موافقت محیط زیست با توسعه اکوتوریسم در آشوراده

مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با ایجاد شرایط توریستی در جزیره آشوراده مبتنی بر اکوتوریسم و بدون ساخت و ساز موافق است اما تا کنون طرحی از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرایی شدن این طرح به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است.
کد خبر: ۸۲۹۶۹

موافقت محیط زیست با توسعه اکوتوریسم در آشوراده

 

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص آخرین تصمیمات سازمان محیط زیست در خصوص توسعه توریسم در جزیره آشوراده بیان داشت: امکان ایجاد شرایط ورود گردشگر در جزیره آشوراده مانند سایر مناطق حفاظت شده وجود دارد.

مدیر کل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: ورود توریسم به مناطق حفاظت شده می تواند در جهت معرفی ظرفیت های اکولوژیک منطقه صورت گیرد.

وی بیان داشت: اما نکته مهمی که در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد این است که ورود گردشگر به مناطق حفاظت شده نظیر جزیره آشوراده نباید باعث ایجاد تغییری در محیط شود.

وی خاطرنشان ساخت: این امر به گروه مهندسین مشاور توریسم جزیره آشوراده متذکر شده است، که طراحی آنها باید مطابق با توان اکولوژیکی منطقه باشد.

مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با ایجاد شرایط توریستی در جزیره آشوراده مبتنی بر اکوتوریسم و بدون ساخت و ساز موافق است اما تا کنون طرحی از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرایی شدن این طرح به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، بر خلاف تصور عده ای که ایجاد گردشگری جزیره آشوراده را باعث نابودی این منطقه می دانند، در صورتی که گردشگری مطابق با ظرفیت های منطقه تعریف شده  و نه تنها مخرب نخواهد بود بلکه در حفاظت هر چه بیشتر منطقه نیز نقش خواهد داشت.

مدیر کل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به اکوسیستم گیاهی و جانوری جزیره آشوراده در زمان اجرایی شدن طرح های گردشگری، تاکید کرد: توسعه گردشگری جزیره آشوراده مبتنی بر ساخت و ساز نیست و قرار نیست هیچ گونه سازه ای در این جزیره ایجاد شود.

باقرزاده کریمی در ادامه گفته های خود با تاکید بر اینکه ایجاد گردشگری در جزیره آشوراده بر پایه اکوتوریسم تعریف خواهد شد، اذعان داشت: تعداد گردشگران و طبیعت گردانی که به جزیره وارد می شوند نیز باید در روز محدود باشد.

مدیر کل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: برگزاری تورهای پرنده نگری به جزیره آَشوراده می تواند یکی از جنبه های توریسم این جزیره باشد.

وی در خصوص روند ایجاد اکوتوریسم در جزیره آشوراده، اظهار داشت: هنوز گروه سرمایه گذار بخش خصوصی به طور جدی طرحی را جهت تایید به سازمان محیط زیست ارائه نکرده است اما در صورتی که طرحی مطابق با موازین زیست محیطی مذکور به سازمان ارائه شود به طور قطع جهت اجرایی شدن از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مجوز خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، خاطرنشان ساخت: با تمام تفاسیر مذکور به نظر می رسد در حال حاضر عزم جدی از سوی سرمایه گذار برای ایجاد فضای اکوتوریستی در جزیره آشوراده وجود ندارد.

به گفته وی، در آخرین جلسه ای که با حضور استاندار گلستان، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و سرمایه گذار بخش خصوصی در خصوص چگونگی ایجاد گردشگری در جزیره آشوراده برگزار شد، مقرر شد که سرمایه گذار طرح جدید خود را که مطابق با خواسته های سازمان حفاظت محیط زیست باشد، ارائه دهد که تا کنون طرحی در این خصوص به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده است.

لازم به ذکر است، اواخر شهریورماه امسال، مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از تصویب طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده در کمیته ملی طبیعت گردی خبر داده و گفته بود که با تصویب نهایی این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، تا پایان سال جاری شاهد آغاز عملیات اجرایی توسعه گردشگری در جزیره آشوراده خواهیم بود.

هم اکنون گردشگران ورودی به گلستان می توانند از طریق بندر ترکمن و با استفاده از قایق های تفریحی مستقر در اسکله تفریحی این بندر، سفر چند ساعته ای را به جزیره آشوراده داشته باشند.   

در حال حاضر تنها یک رستوران در این جزیره فعال است و هیچ گونه امکانات اولیه گردشگری و حتی امکان پیاده روی و گشت در کل جزیره آشوراده وجود ندارد.

جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است.                                                  

از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بوده اند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.                  

پوشش گیاهی جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار