۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

شناسایی 2 زیستگاه حساس ساحلی جدید در جنوب

تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش جزیره شیدور و نیز زیستگاه صدف های مروارید ساز به گستره 350 هکتار در عرصه مرجانی جزیره لاوان، در آخرین مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دو زیستگاه حساس ساحلی جدید شناسایی شده اند.
کد خبر: ۸۲۹۶۷

شناسایی 2 زیستگاه حساس ساحلی جدید در جنوب

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده توسط معاونت محیط زیست دریایی در سالهای اخیر، شناسایی زیستگاه های حساس ساحلی بوده است.

پروین فرشچی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته، زیستگاه های حساس ساحلی مشخص نشده بودند، بیان داشت: هم اکنون نقشه های این زیستگاه ها به دست آمده که این امر نقطه عطفی در تعیین نقاط حساس ساحلی به شمار می رود.

وی در ادامه از شناسایی دو عنوان زیستگاه حساس ساحلی جدید خبر داد و خاطرنشان ساخت: شناسایی این دو زیستگاه از اهمیت بسیار زیادی در حفاظت از محیط زیست ساحلی و دریایی جنوب کشور برخوردار است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت شناسایی و حفاظت از زیستگاه های حساس ساحلی، شناسایی تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش شیدور را به عنوان یکی از این زیستگاه های حساس ساحلی اعلام کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین زیستگاه صدف های مروارید ساز به گستره 350 هکتار در عرصه مرجانی جزیره لاوان را دومین زیستگاه حساس ساحلی جدید دانست و بیان داشت: با شناسایی زیستگاه های حساس ساحلی جدید، برنامه ریزی های لازم جهت حفاظت از آنها انجام و عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: در راستای شناسایی زیستگاه های جدید ساحلی با همکاری گروه ژاپنی جایکا از دستگاه های پیشرفته علمی در راستای شناسایی موقعیت و پراکندگی گونه های حساس نیز بهره می بریم.

فرشچی به تهیه اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی برای سه دریای خزر، عمان و خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این امر هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین پروژه های سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه اطلس مناطق ساحلی – دریایی تاثیر بسزایی در حفاظت محیط زیست همزمان با استقرار توسعه در سواحل خواهد داشت به گونه ای که همراه با رشد و توسعه شاهد حفاظت از محیط زیست دریایی نیز خواهیم بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین یادآور شد: علاوه بر موارد مذکور بهره گیری از توان سازمان های مردم نهاد در پایش و حفاظت از گونه های در معرض خطر انقراض و نیز تهیه اطلس ها و نقشه های زیست بومی سواحل و دریای های کشور و به روز رسانی دو سالانه نقشه های موجود از دیگر اهداف معاونت محیط زیست دریایی محسوب می شود.

وی با اشاره به پایش مستمر زیست بوم های ساحلی و دریایی، خاطرنشان ساخت: همچنین تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت ازگونه های در معرض خطر انقراض و زیستگاه های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سواحل و دریاهای کشور، افزایش همکاری های ملی، منطقه ای و بین المللی در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار