۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱

تنور داغ اوراق ناجی بازار فله خشک!

تنور داغ اوراق ناجی بازار فله خشک!
رشد قوی تقاضا و اوراق در بازار فله خشک اثر ظرفیت مازاد تناژ را خنثی و به افزایش بیشتر نرخ های چارتری در سال 2019 میلادی کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۸۲۹۶۲

به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقی Drewry با اشاره به اینکه رشد قوی تقاضا در بازار فله خشک اثر ظرفیت مازاد تناژ را خنثی و به افزاش بیشتر نرخ های چارتری درسال 2019 میلادی کمک خواهد کرد، نوشت: داغ شدن تنور بازار اوراق در چند ماه باقی مانده به ضرب العجل قوانین آیموIMO، بهبود بیشتر در این بخش را به ارمغان می آورد.

این گزارش ادامه داد: چشم انداز مثبتی برای تجارت فله خشک تصور می شود و انتظار می رود روند افزایشی سالانه یک و نیم تا دو درصد را در طول  سه سال آینده تجربه کند. افزایش تولید فولاد در سراسر جهان محرک رشد تجارت های سنگ آهن و ذغال کک خواهد بود، افزون براین رشد تجارت در مسیرهای طولانی مانند برزیل- چین و آمریکای شمالی-هند، روند صعودی تقاضای تن مایل را به همراه دارد.

شایان ذکراست: در میان کالاهای فله جزئی، تجارت سویا و بوکسیت روند صعودی به خود خواهد گرفت. افزایش تقاضا برای محصولات پروتئینی درآسیا موجب رشد تجارت سویا می شود و مصرف بسیار زیاد آلومینیوم تقاضا برای بوکسیت از سمت چین را صعودی نگه می دارد.

علاوه براین تجارت غلات، رشد سالانه سه درصد را در طول سه سال آینده به نمایش خواهد گذاشت.

درادامه این گزارش آمده است: سال 2018 میلادی با خبرخوب و امیدوار کننده اعلام آتش بس بین آمریکا و چین برسرجنگ تعرفه تجاری، به پایان رسید. با این وجود این بدان معنا نیست که تنش های تجاری بین دو کشور به طور دائمی از بین رفته است، چرا که مذاکرات در جریان است و تصمیم قطعی در یکم ماه مارس گرفته خواهد شد. ازاین رو سایه بلاتکلیفی بر روی تعرفه ها همچنان سنگینی می کند. افزون براین علی رغم تلاش های دولت چین برای تثبیت رشد اقتصادی، اما رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور سیر نزولی را طی می کند.

رشد ناوگان         

ناوگان فله خشک رشد سه درصدی را درسال 2018 میلادی به نمایش گذاشت. اما پیش بینی می شود به دنبال افزایش اوراق، رشد ناوگان در سال 2019  و 2020 میلادی به ترتیب به 1.6 و 0.6 درصد کاهش پیدا کند. نکته مهم اینکه، حجم اوراق بین سال های 2019 و2021 میلادی درتعیین سرنوشت ظرفیت ناوگان فله خشک نقش حیاتی را برعهده دارد.

پیش بینی ها حاکی از آن است، 28 میلیون DWT ظرفیت در سال 2019 میلادی تحویل داده خواهد شد که بیش از 10 میلیونDWT در سه ماهه نخست سال به ناوگان جهانی ملحق می شود، در این میان فله بر کامسارماکس بیشترین سهم را از لحاظ DWT به خود اختصاص می دهد.

لازم به ذکر است: ناوگان فله خشک از لحاظ  تعداد شناور رشد ناچیز 1.5 درصدی را تجربه خواهد کرد.

قابل توجه اینکه تعداد سفارش ساخت شناور کمتر درسال های 2015 و 2016 میلادی منجر به کاهش تحویل شناور درسال 2018 میلادی شد که درسال جاری میلادی نیز روال به همین منوال خواهد بود. از مجموع 27 میلیون DWT ظرفیت شناور سفارش داده شده درسال 2018 میلادی، بیشترین سهم به فله بر کیپ سایز تعلق دارد.

این گزارش درپایان نوشت: اگرچه به دلیل تعطیلات سال نو چینی و تحویل نسبتا بالای شناور، نرخ های چارتری در سه ماهه نخست سال جاری میلادی پایین خواهد بود، اما انتظار می رود روی هم رفته میانگین سالانه نرخ  چارتری درسال جاری نسبت به سال 2018 میلادی درسطح بالاتری قرار گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار