۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

رشد 13 درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: طی 10 ماهه نخست امسال 21 هزار و 18 تن کیلکا توسط صیادان استان های مازندران و گیلان صید شده است که میزان صید از رشد 13 درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حکایت دارد.
کد خبر: ۸۲۹۶۱

 

رشد 13 درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی 10 ماهه نخست امسال 21 هزار و 18 تن کیلکا توسط صیادان استان های مازندران و گیلان صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: این میزان صید از رشد 13 درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حکایت دارد.

وی تصیرح کرد: از این میزان صید 75 درصد به استان مازندران و 25 درصد صید به استان گیلان اختصاص داشته است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به رشد 22 درصدی صید کیلکا در مازندران بیان داشت: 1080تن کیلکا در مازندران صید شده است.

وی همچنین از کاهش 9 درصدی صید کیلکا در استان گیلان خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده، طی 10 ماهه نخست سال 5138 تن ماهی کیلکا در این استان صید شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 74 فروند شناور کیلکا گیر در آب های دریای خزر فعالیت دارند، اذعان داشت: از این تعداد، 44 فروند به استان مازندران و 30 فروند به استان گیلان اختصاص دارد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، متوسط قیمت عمده فروشی کیلکا جهت مصارف مربوط به پودر ماهی را بین 2200 تا 2500 تومان اعلام کرد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، یادآور شد: همچنین قیمت عمده فروشی کیلکا جهت مصارف انسانی 3500 تومان است.

وی اظهار داشت: بخش عمده کیلکا ماهیان دریای خزر، جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

به گفته آخوندی، هر سال شناورهای صید کیلکای استان مازندران در آب های بابلسر و بندر امیرآباد به صید کیلکا می‌پردازند و کیلکا گیران استان گیلان نیز در آب‌های بندر انزلی و کیاشهر به صید کیلکا اشتغال دارند.

وی خاطرنشان ساخت: در یک دهه گذشته به طور متوسط هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزار تن ماهیان کیلکا صید شده که حاکی از تثبیت جمعیت کیلکا ماهیان دریای خزر است.

وی با اشاره به ثابت ماندن تقریبی میزان صید کیلکاماهیان در سال‌های اخیر تاکید کرد: امید می‌رود صید امسال نیز به رقم مشابه پارسال برسد و حتی شاهد افزایش مختصری در میزان صید باشیم.

آخوندی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال ۷۹ و ورود مهاجم شانه دار به آب های خزر، سالانه ۹۵ هزار تن کیلکا صید می‌شد، اما از آن به بعد صید ماهیان کیلکا سالانه به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه گونه کیلکا یی که سال‌ها صید می‌شد، گونه آنتومی بود، اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: در 10 سال اخیر فقط گونه معمولی کیلکا در آب های خزر صید شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار