۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
تازه ترین رویدادهای حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت؛

کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا

اخبار منتشر شده از سایت های دریایی معتبر طی هفته جاری متمرکز بر تلاش شرکت های کشتیرانی و انجام تحقیقات گسترده از سوی موسسات برتر جهت نیل به اهداف زیست محیطی سازمان بین المللی دریانوردی بود.
کد خبر: ۸۲۹۵۹
به گزارش گروه بین الملل مانا، صنعت کشتیرانی در هفته جاری شاهد یک خبر تکان دهنده مبنی بر کلاهبرداری مالیاتی شرکت کشتیرانی چین از وارد کنندگان کالای ارزان این کشور به یونان بود و خبر خوش آنکه بازار تمرکز خود را با هدف بزرگ کشتیرانی ها مبنی بر استفاده از سوخت های سازگار و انتشار حداقلی کربن دی اکسید و گازهای گلخانه ای پیش می برد.
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا
۱. کاسکو در پیرائوس متهم به کلاهبرداری می‌شود
این روز‌ها خبر‌های بدی در بندر "پیرائوس" یونان پس از گذر از یک دوره طولانی خوش خبری به گوش می‌رسد. شرکت کشتیرانی کاسکو چین بندر پیرائوس را با هدف جابه جایی بار تا پنج میلیون TEU در سال در سه اسکله کانتینری راه اندازی کرد، اما خبر کلاهبرداری آن از مشتریان در بازار کشتیرانی سروصدا کرده است. 
بندر پیرائوس در حال حاضر و در میان بنادر کانتینری جایگاه هفتم در اروپا و دوم در مدیترانه را به خود اختصاص داده است. در سطح جهانی نیز این بندر از رتبه ۴۴ در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۷ در سال گذشته رسید. 
تکمیل پروژه‌های کنونی در اسکله شماره۳ بندر یونان ظرفیت اسکله یک، دو و سه کاسکو را به ۷۰ میلیون TEU افزایش می‌دهد.
اتحادیه مبارزه با کلاهبرداری اروپا (OLAF)، مقامات یونانی را به دلیل کوتاهی در متوقف کردن دریافت مالیات بالا از سوی وارد کنندگان چین در حمل بار‌های بسیار ارزان از طریق بندر پیرائوس ملزم به پرداخت جریمه ۲۰۰ میلیون یورویی کرد. 
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا
۲. قطر در بازار کشتی سازی سرمایه گذاری می‌کند
قطر از سفارش ساخت ۶۰ فروند کشتی حمل LNG به یارد‌های کشتی سازی کره جنوبی خبر داد، اما جزئیات مالی آن منتشر نشده است. 
بسیاری از شناور‌های ملکی LNG قطر از سوی سه کشتی ساز بزرگ کره جنوبی یعنی صنایع سنگین هیوندای (HHI)، صنایع سنگین سامسونگ (SHI) و مهندسی دریایی و کشتی سازی دوو (DSME) ساخته شده است. درحال حاضر ناوگان شناور‌های LNG قطر ۵۰ کشتی را در خود جای داده است. 
نقطه تامل برانگیز موقعیت جغرافیایی کره جنوبی و قطر است که صنعت کشتیرانی در این منطقه را مهم جلوه می‌دهد. اساس و بینان دو کشور به گونه‌ای است که توسعه دوجانبه را به همراه دارد. کشتیرانی در این دو کشور به سمت بهره مندی از شناور‌های دوستدار محیط زیست در حرکت است. بدین ترتیب میزان تقاضا برای شناور‌های LNG در آینده‌ای نزدیک پا را فراتر از حد تصور می‌گذارد.
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا

۳. پیش به سوی انتشار صفر گاز‌های گلخانه‌ای
 مطالعه جدیدی مبنی بر انتشار صفر گاز‌های گلخانه‌ای به دنبال قانون مصوب آیمو از سوی موسسه لویدز رجیستر و دانشگاه خدمات دریایی UMAS منتشر شده است که الزامات دستیابی به استراتژی انتشارات صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی را نشان می‌دهد. در این مطالعه به ضرورت تغییرات در شناور و زنجیره زیرساخت‌ها پرداخته شده و نقش سهامدارن برای ورود به این عرصه بسیار حیاتی شمرده شده است. از سوی دیگر، این مطالعه به بررسی موانع، هزینه‌ها و اقدامات عملیاتی نگاهی انداخته و سیاست‌های لازم مانند قیمت گذاری کربن را از نظر گذرانده است. 
این مطالعه تمامی راه‌های بررسی شده جهت نیل به هدف آیمو مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا ۲۰۵۰ میلادی و پس از آن تا رسیدن به انتشار صفر را معرفی می‌کند.
بدین ترتیب مجموعه‌ای از اقدامات نخست شامل نوع سوخت مصرفی، تکنولوژی، مسیر‌های تجاری و ظهور نمونه‌های شاخص طی سال‌های ۲۰۲۰ تا۲۰۳۰ میلادی باید درنظر گرفته شوند.
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا
۴. سرمایه گذاری چین در بازار کشتی سازی
شرکت کشتیرانی دولتی چین (CSSC) قرارداد‌های کشتی سازی مبنی بر سفارش ۳۶ فروند کشتی نو به ارزش یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار را به امضا رساند. شناور‌های جدید از سوی چندین یارد کشتی سازی انجام می‌شود و تامین مالی آن بر عهده بازوی لیزینگی CSSC در هنگ کنگ است.
شناو‌ها شامل چهار فروند حمل LNG با ظرفیت ۱۷۴ میلیون CU، هشت فروند شناور چندمنظوره، چهار فروند شناور VLCC به ظرفیت ۳۰۰ هزار DWT و ۲۰ شناور کانتینری فیدری است. افزون بر آن، تفاهم نامه‌ای برای ساخت چهار فروند شناور فله بر با ظرفیت ۹۵ هزار DWT به همراه شناور‌های صیادی امضا شد. 
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا
۵. کشتیرانی سوئیس و خرید اسکرابر
شرکت کشتیرانی MSC سوئیس سرمایه ۴۳۹ میلیون دلاری را برای تجهیز شناور‌های خود به اسکرابر اختصاص داد.
این شرکت از نخستین شرکت‌هایی است که به گفته آلفالاینر پیشتاز در نصب اسکرابر‌ها بر شناور‌های خود است به گونه‌ای که تاکنون بر روی ۱۲۰ فروند شناور از مجموع ۵۲۰ کشتی ملکی و استیجاری خود این سیستم پاک کننده سوخت از سولفور را نصب کرده است.
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا
۶. نقش LNG در کاهش گاز‌های گلخانه‌ای
مطالعه جدید انجام شده در خصوص استفاده از LNG به عنوان سوخت دریایی نشان می‌دهد گاز‌های گلخانه‌ای منتج از سوخت‌های سنگین با جایگزینی LNG می‌توانند کاهش 10 درصدی را تجربه کنند. در این میان، طراحی موتور شناور‌ها و طراحی حائز اهمیت است. به طور کلی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از سوخت LNG بسیار پایین‌تر از سوخت‌های سنگین است. افزون بر آن، استفاده از سوخت LNG کربن دی اکسید منتشر شده را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. چرخه کامل تولید گاز، مایع سازی آن، حمل و نقل و بهره مندی از LNG می‌توانند مانعی برای انتشارات مازاد در صنعت کشتیرانی و به نفع خالص محیط زیست و هوا باشد. 
کشتیرانی متمرکز بر پاکسازی محیط زیست دریا
۷. تاسیس مرکز امداد و نجات در چین
وزیر حمل و نقل چین از تاسیس یک مرکز امداد و نجات در جزایر Spratly واقع در جنوب این کشور خبر داد. این مرکز با هدف حفاظت بیشتر از امور دریایی و ایمنی حمل و نقل در جنوب دریای چین راه اندازی شد. دو فروند شناور امداد و نجات در این مرکز به کار گرفته شده که تاکنون توانسته اند جان ۱۶ نفر و دو شناور را در هشت عملیات نجات دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار