۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

کارون باز هم طغیان کرد

رودخانه کارون برای سومین بار در سال جاری در پی بارندگی های شدید در مناطق بالادست طغیان کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۹۵۵

کارون باز هم طغیان کرد

به گزارش خبرنگار مانا ، به دنبال طغیان کارون و بالا آمدن آب آن برخی مناطق ساحلی زیرآب رفت و مشکلاتی برای کشاورزان و راه های ارتباطی بوجود آورد.

بازشدن دریچه های اضطراری سد " دز" و رها شدن آب رودخانه  "بالارود" نقش مهمی در طغیان و سیلابی شدن رودخانه کارون داشته اند.

پل شناور "منیخ " در خرمشهر در پی طغیان رودخانه کارون جمع شده و چندین جزیره در کارون نیز زیر آب رفته است.

تا کنون گزارشی ازتلفات ناشی از سیلاب مهیب کارون که دبی آب به بیش از دو هزار متر مکعب در ثانیه افزایش یافته نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه سیلاب و طغیان رودخانه کارون کنترل شده است افزود: سیل بندها در مسیر رودخانه کارون از پیشروی آب جلوگیری کرده اند و خطری مناطق پایین دست را تهدید نمی کند.

کیامرث حاجی زاده طغیان رودخانه کارون در سال های اخیر را بی سابقه توصیف کرد و افزود: علیرغم بارندگی های شدید و ورود سیلاب به پشت دریاچه سد دز، بخش مهمی از سیلاب مهار شده ولی با این حال در مسیر حرکت آب کارون به سمت پایین خساراتی به تاسیسات زیربنایی وارد کرده است.

وی گفت: طغیان رودخانه کرخه درغرب خوزستان نیز بخشی از اراضی کشاورزی را زیر آب برده ولی مردم با کمک نیروهای ارتش، سپاه و بسیج در حال ترمیم سیل بندها در غرب خوزستان هستند.

حاجی زاده با بیان اینکه بخش مهمی از آب سیلاب رودخانه کرخه وارد تالاب هورالعظیم شده است افزود: بخشی مهمی از ماشین آلات مکانیکی در حال ترمیم سیل بند های منطقه هستند و به زودی تجهیزات جدیدی به منطقه ارسال می شود.

دکترغلامرضا شریعتی نیز برای هماهنگی بین بخشی به منطقه غرب رودخانه کرخه عزیمت کرد تا با بسیج امکنات از پیشروی آب کرخه که سبب شکستن سیل بندها در نزدیکی هورالعظیم شده است جلوگیری کند.  

در همین حال رئیس جمهوری به وزیرکشوردستور داد همه امکانات لازم را برای مناطق سیل زده ناشی از طغیان کارون و کرخه دراستان خوزستان بسیج کرده و به کمک مردم بشتابند.

گستردگی سیل در استان خوزستان در چهار دهه اخیر بی سابقه گزارش شده است.

ورود سیلاب ها به تالاب های خوزستان ، جان تازه ای به این پهنه های آبی که در سال های اخیر با خشکسالی شدید روبه رو بودند داده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار