۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

نیاز آبی تالاب هامون 1.5 میلیارد متر مکعب است

مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: تالاب هورالعظیم تا نیمه اول ۹۷ مشکل کم آبی داشت اما بارش‌ها بی‌سابقه بوده و اکنون حتی سرازیر شدن آب به سمت بخش عراقی تالاب‌ را هم شاهد هستیم.
کد خبر: ۸۲۹۲۸

نیاز آبی تالاب هامون 1.5 میلیارد متر مکعب است

به گزارش خبرنگار مانا، مسعود باقرزاده کریمی در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی تالاب ها برگزار شده بود، اظهار داشت: نیاز حقابه دریاچه ارومیه از سدها دو میلیارد و 578 میلیون متر مکعب است که سال گذشته 54 درصد آن محقق شده است.

مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در بخش تالاب های اقماری دریاچه ارومیه نیز تخصیص ها متفاوت بوده است، بیان داشت: حقابه در برخی تالاب های اقماری تا 27 درصد و برخی تا 81 درصد تامین شده است.

باقر زاده کریمی آخرین آمار اخذ شده در خصوص تراز آب دریاچه ارومیه را 1270.64 متر اعلام کرد و بیان داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 سانتی متر افزایش ارتفاع داشته است که بخشی از آن به بارش‌ها و بخشی به رهاسازی آب ها مربوط می شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب هامون، نیاز آبی این تالاب را 1.5 میلیارد مترمکعب، عنوان کرد و بیان داشت:  90 درصد تامین آب تالاب هامون به بیرون از کشور وابسته است که تامین سهم 800 میلیارد مترمکعب آن از هیرمند چالشی است که با کشور همسایه داریم که در این راستا وزارت امور خارجه در حال رایزنی است.

باقرزاده کریمی درباره تالاب گاوخونی نیز گفت: بارگذاری در حوضه آبریز این تالاب بسیار بیشتر از توان آن بوده است به خصوص در این تالاب با بدهی آب انباشته مواجه هستیم که با توجه به خالی شدن مخازن زیرزمینی به چند سال زمان برای جبران آن نیاز داریم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، برای احیای تالاب گاوخونی جلسات زیادی با دولت داشته ایم و در این راستا اقدامات زیادی انجام شده است به عنوان مثال کشاورزی در بالادست ممنوع شد یا صنایع ملزم به بازچرخانی آب مصرفی خود شدند.

باقرزاده کریمی گفت: برای تامین حقابه تالاب بختگان در استان فارس نیز اقدامات زیادی انجام داده ایم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

وی همچنین در خصوص تالاب هورالعظیم اظهار داشت: این تالاب تا نیمه اول ۹۷ استرس آبی داشت اما بارش‌های ما بی‌سابقه بوده و اکنون حتی سرازیر شدن آب به سمت بخش عراقی تالاب‌ را هم شاهد هستیم.

مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: هم اکنون وضعیت خوبی در تالاب ایجاد شده و زادآوری و تخم‌گذاری پرندگان را شاهد هستیم که این امر نوید تالاب خوبی در سال‌های آینده را می‌دهد.

باقرزاده کریمی درباره آتش سوزی در تالاب هورالعظیم هم گفت: اگر آتش سوزی ها طبیعی باشد برای تالاب و زادآوری در آن خوب است اما اگر عمدی باشند قطعاً به اکوسیستم و پرندگان موجود در این حوزه آبی آسیب فراوان وارد خواهد کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت تالاب انزلی نیز گفت: تالاب انزلی یک تالاب نزدیک به ساحل است که ۱۱ رودخانه آن را تغذیه می کند؛ مشکل اصلی این تالاب اکنون تغذیه گرایی آن است زیرا به علت انباشت رسوبات در چند دهه اخیر به راحتی آب به این تالاب نمی‌رسد.

وی اظهار داشت: همچنین آلاینده‌های که وارد این تالاب می شود یک فرآیند تکمیلی در تخریب آن هستند؛ ایجاد موج شکن دوم در این تالاب فرآیند تخلیه رسوب دریا را مختل کرد که سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه مکاتبه‌ای داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار