۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
در روز جهانی تالاب ها اعلام شد؛

تصویب برنامه مدیریت زیست بومی ۱۴ تالاب کشور

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در راستای حفاظت و احیای تالاب ها اکنون برای ۱۴ تالاب کشور برنامه مدیریت زیست بومی تصویب شده، برنامه هفت تالاب تدوین شده و در مرحله تصویب است و برنامه ۶ تالاب نیز در مرحله تدوین قرار دارد که در این برنامه ها نقش و مشارکت جوامع محلی و ذی نفعان بسیار پررنگ دیده شده است.
کد خبر: ۸۲۹۲۷

تصویب برنامه مدیریت زیست بومی ۱۴ تالاب کشور

به گزارش خبرنگار مانا، حمید ظهرابی در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی تالاب ها برگزار شده بود با تاکید بر اهمیت تالاب ها و نقش مهم آنها در حفاظت از محیط زیست آبی، اظهار داشت: تالاب‌ها سه  درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده اند اما ۳۰ درصد تثبیت کربن را برعهده دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در صورت نابودی تالاب ها، شاهد تاثیر مخرب آن بر انتشار گازهای گلخانه ای خواهیم بود، بیان داشت: تالاب هایی که تا امروز در دنیا خشک شده اند به اندازه ١٠ درصد سوخت های فسیلی گاز CO2 تولید می کنند و بر این اساس تاثیر زیادی بر تغییر اقلیم دارند. ‌

وی خاطرنشان ساخت: از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۳۵ درصد از تالاب‌های جهان خشک شدند که گازی که از آنها متصاعد می شود چیزی معادل ۱۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی است.

وی با بیان اینکه تالاب ها ذخیره گاه اکوسیستمی محسوب می شوند، افزود: تالاب ها همچون اسفنج عمل کرده به طوری که در شرایط سیلابی آب را به خود جذب می کنند و در شرایط  خشکسالی آب ذخیره شده را به طبیعت باز می گردانند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، به نقش مهم تالاب ها از نظر اقتصادی نیز تاکید کرد و گفت: در بسیاری از نقاط  کشور، معیشت جامعه محلی به  تالاب ها وابسته است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال معاش ۷۰ هزار نفر در اطراف تالاب هامون، ۱۲ هزار نفر در هورالعظیم و پنج هزار نفر در شادگان به این تالاب ها وابسته است.

وی همچنین تالاب ها را خنثی کننده کانون های گرد و غبار اعلام کرد و بیان داشت: تالاب ها یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی هستند و ارزش بسیار بالایی دارند که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ارزش اکولوژیکی در برابر جنگل ها دارند و نقش بسیار زیادی در ترکیب کربن برای آنها دیده شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب ها در تغییر اقلیم نیز نقش اساسی دارند و در تعدیل تاثیرات آن مانند سیل، خشکسالی و تامین منابع آبی نقش‌آفرین هستند مثلاً تالاب‌های ساحلی به عنوان یک مانع در مواجهه با توفان ها بسیار ارزشمند عمل می کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوم فوریه سال ١٩٧٠ میلادی، رامسر زادگاه یک کنوانسیون بین المللی با هدف حفاظت از تالاب های جهان شد، عنوان کرد: در آن سال ۱۸ کشور به کنوانسیون رامسر پیوستند و امروز بیش از ١٧٠ کشور عضو این کنوانسیون هستند.

ظهرابی با تاکید بر اینکه 2337  تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، تصریح کرد: از کشور ما نیز ۲۴ عنوان در قالب ۳۵ تالاب  در این کنوانسیون به ثبت رسیده است که این تعداد تالاب ثبت شده، یک و نیم میلیون هکتار از بیش از سه میلیون هکتار تالاب های کشور را به خود اختصاص می دهد.

تصویب برنامه مدیریت زیست بومی ۱۴ تالاب کشور

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای کشور ایران حفاظت از تالاب ها به عنوان اکوسیستم های آبی، بسیار ارزشمند است، گفت: به این منظور هر ساله در روز جهانی حفاظت از تالاب ها مراسمی با هدف ارتقای آگاهی برای حفاظت از آنها برگزار می‌شود که امسال این مراسم در بندر خمیر خواهد بود.

وی همچنین در خصوص تامین حقابه تالاب ها گفت: با توجه به شرایط منابع آلی کشور، برای تامین کامل حقابه تالاب ها فاصله زیادی داریم اما برای اینکه این فاصله کاهش یابد سیستم نظارت و پایش را در برخی تالاب های کشور فعال کردیم تا بر اساس آن میزان آب تخصیص یافته را رصد کنیم.

ظهرابی ادامه داد: البته برای این کار به یک سری اطلاعات نیاز داریم که یک دسته اطلاعاتی است که از وزارت نیرو به دست ما می رسد و برای تدقیق آن سازمان محیط زیست سیستم پایش آنلاین را راه اندازی کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: اولویت سازمان محیط زیست برای راه اندازی این سیستم دریاچه ارومیه است که بر اساس آن مشخص شد حدود 53 درصد از آب تالاب های اقماری دریاچه به آنها رسیده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست این مراسم به درخواست جامعه محلی در این شهرستان ساحلی برگزار شده است که این امر حاکی از نگرش مثبت جامعه محلی به موضوع حفاظت از تالاب ها است.

وی شعار امسال روز جهانی تالاب ها را «ما در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم» اعلام کرد و بیان داشت: این شعار حاکی از آن است که دنیا به این نتیجه رسیده است که تالاب ها نقش بسیار مهمی در مقابله با تغییر اقلیم دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی سال های اخیر برنامه های جامعی در راستای حفاظت از تالاب ها در دستور کار قرار داده است که در این راستا برنامه های مدیریتی خود را براساس نوع مدیریت مشارکتی و متکی بر جوامع محلی و تمام ذی نفعان و در راستای توسعه پایدار شکل داده است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب برخی تالاب ها در بخش‌های مرکزی کشور گفت: اگر فشار خود را همچنان ادامه دهیم قطعاً تمام تالاب های ما نابود خواهند شد باید به وضعیت تالاب های مرکزی در کشور نگاه کنیم و تلاش کنیم تا دیگر تالاب ها به این سرنوشت دچار نشوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: اگر همه ما بهره‌برداری‌هایمان را در حداکثر نگاه داریم و فشاری که به تالاب‌ها آورده‌ایم را ادامه بدهیم همه تالاب‌های ما نابود خواهد شد.

به گفته وی، قانون حفاظت از تالاب ها که سال ۹۶ به تصویب رسید، شرایطی ایجاد کرد تا قانونی خاص برای حفاظت از تالاب ها در کشور داشته باشیم؛ اکنون آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون تهیه شده و در دولت مراحل تدوین و تصویب را می گذراند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: اجرای این قانون می‌تواند جرایم مربوط به تالاب ها را ۳ تا ۵ برابر افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست در گرو مشارکت و همراهی مردم است، تاکید کرد: مجازات و اعمال جریمه به طور قطع نتیجه عکس خواهد داشت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: در راستای حفاظت و احیای تالاب ها اکنون برای ۱۴ تالاب کشور برنامه مدیریت زیست بومی تصویب شده، برنامه هفت تالاب تدوین شده و در مرحله تصویب است و برنامه ۶ تالاب نیز در مرحله تدوین قرار دارد که در این برنامه ها نقش و مشارکت جوامع محلی و ذینفعان بسیار پررنگ دیده شده است.

وی با بیان اینکه موضوع تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها در قانون حفاظت و بهره‌برداری تالاب و در برنامه ششم مورد تأکید قرار گرفته است، یادآور شد: برای ۲۷ تالاب نیاز آبی تعیین شده، ۲۰ تالاب در دست مطالعه داریم و ۱۴ تالاب مورد توجه قرار گرفته که در سال‌های آینده مطالعه شود.

ظهرابی اعلام کرد: برخی تالاب ها مانند گاوخونی در انتهای حوزه آبی قرار گرفته اند که تأمین حقابه این نوع تالاب ها بسیار دشوار است اما برخی در ابتدای حوزه قرار دارند که مشکلی برای تأمین حقوق آنها وجود ندارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار