۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

تاثیر فناوری دیجیتالی بر دنیای انرژی!

تاثیر فناوری دیجیتالی بر دنیای انرژی!
فناوری های دیجیتالی سیستم های قدرت و نیرو در سراسر جهان را متصل تر، هوشمندتر، کارآمدتر، قابل اعتمادتر و پایدارتر می کند.
کد خبر: ۸۲۹۲۴

به گزارش گروه بین الملل مانا، دیجیتالی شدن یک پدیده جدید نیست، اما به سرعت در حال باز کردن جای پای خود در تمامی صنایع است و اکنون یک بخش لاینفک و جدایی ناپذیر درسیستم انرژی و انتقال انرژی (energy transition) به شمار می آید.

فناوری های دیجیتالی، سیستم های قدرت و نیرو در سراسر جهان را متصل تر، هوشمند تر، کارآمدتر، قابل اعتمادتر و پایدارتر خواهند ساخت. شبکه های هوشمند توزیع نیرو( Smart Grid) امنیت، بهره وری، دسترسی و پایداری سیستم های قدرت را بهبود می بخشند و امکان تحویل انرژی در زمان مناسب، مکان مناسب و با هزینه پایین تر را فراهم می کنند.

این گزارش ادامه داد: به زودی تکنولوژی های نوظهور مانند تحلیل های داده (Data analytics (DA، هوش مصنوعی Artificial Intelligence، سیستم های ابری cloud-based systems و بلاک چین Blockchain، لایه های نرم افزاری و اپلیکیشن ها را بر روی شبکه های هوشمند توزیع نیرو Smart Grid خواهند افزود که سبب هوشمند تر شدن این شبکه ها می شود.

ناگفته نماند سیستم های ابری cloud-based systems ابزاری فنا ناپذیر برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که هیچ گاه از بین نمی روند. این سیستم برای بازیابی اطلاعات درهمه جای کره زمین چند نسخه پشتیبان می گیرد و به این شکل شما می توانید اطلاعات خود را در هر زمان و هر مکانی در اختیار داشته باشید.

لازم به ذکراست: دیجیتالی شدن هزینه های مانیتورینگ و کنترل همه انواع تولید انرژی را کاهش خواهد داد. در شبکه های انتقال و توزیع، دیجیتالی شدن به افزایش بهره وری و کاهش سطح ضرر و زیان کمک خواهد کرد. افزون براین در زنجیره های ارزش انرژی که سرمایه محورهستند، دیجیتالی شدن سبب بهبود برنامه ریزی وهمچنین نگهداری و حفظ کارآمدتر دارایی ها خواهد شد، این امر کاهش الزامات سرمایه گذاری و هزینه های عملیات را به ارمغان می آورد.

قابل توجه اینکه، زنجیره سرمایه محور یا سرمایه بر asset intensive یا capital-intensive نیازمند به سرمایه گذاری زیاد و معمولا نیروی انسانی کمتر است، درمقایسه labor intensive به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: دیجیتالی شدن یک نقش مهم را درانتقال انرژی energy transition برعهده دارد. به کمک اندازه گیری هوشمند Smart metering و پاسخ به تقاضا به شکل بهتری می توان بخش عرضه و تقاضای برق را مدیریت کرد. این مسئله تا حدی پراکندگی و تغییرپذیری منابع تجدید پذیر انرژی را جبران می کند و امر کلیدی در رشد دو رقمی پیش بینی شده ظرفیت انرژی فتوولتائیک خورشیدی (solar photovoltaic) و نیروی باد (Wind power) به شمارمی آید. لازم به توضیح است که بهره برداری از انرژی خورشیدی و بادی برای تولید برق رشد قابل توجهی را در سال های اخیر به نمایش گذاشته است.

نکته مهم اینکه سیستم اندازه گیری هوشمند Smart metering با ایجاد بستر مخابراتی دو طرفه، قابلیت قرائت، پیکربندی، نظارت و کنترل از راه دور کنتورها، جمع ­آوری، مدیریت، پردازش و تحلیل اطلاعات را دارد، همچنین نمودارها و گزارش های لازم را تولید می­ کند. تمام فرایندهای مذکور به صورت خودکار انجام می شود.

این گزارش در پایان نوشت: در بخش الکتریسیته، مانیتورینگ کاملا دیجیتالی و مدیریت بهینه سازی ظرفیت شبکه های هوشمند به طور چشم گیری اتلاف توان Power Loss را کاهش خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار