۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
طی هفته گذشته:

تب و تاب بازار سفارش ساخت شناور فروکش کرد

تب و تاب بازار سفارش ساخت شناور فروکش کرد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در تحلیل هفتگی خود بخش های مختلف بازار کشتیرانی را به زیر ذره بین برد و از سکوت بازار سفارش ساخت سخن به میان آورد.
کد خبر: ۸۲۹۱۹

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن نوشت: طی هفته گذشته صف طولانی نفتکش های غول پیکر موجب افت نرخ کرایه حمل شد، به گونه ای که درمسیرخلیج آمریکا- چین به 51 الی 55 WS تقلیل یافت. این نگرانی وجود دارد که نرخ های کرایه حمل برای مسیرهایی از آفریقای غربی به آسیا به حدود 50 WS سقوط کند.

این گزارش ادامه داد: روند نزولی نرخ های کرایه حمل تانکرسوئزماکس درمسیر دریای سیاه- مدیترانه استمرار داشت و در پایان هفته گذشته به 97.5 WS رسید. اما از آن  طرف بازار تانکرهای افراماکس شیب صعودی به خود گرفت، به طوری که نرخ های کرایه حمل در مسیرهایی از مدیترانه و دریای سیاه در حدود 105 WS ایستاد.

افزون بر این نرخ کرایه حمل تانکرهای MR در اواخرهفته گذشته رشد چشم گیری را تجربه کرد. اما نرخ کرایه حمل تانکر LR1 از 147.5 WS به 127.5 WS کاهش یافت. بازار تانکرهای LR2 پایدار باقی ماند و انتظار می رود این روند استمرار داشته باشد.

لازم به ذکر است: درهفته گذشته به دنبال کم رنگ شدن تجارت سنگ آهن و تضعیف تمایل حاکم بر بازار، نرخ های کرایه حمل فله بر کیپ سایز به شدت سقوط کرد. نرخ کرایه حمل درمسیر Dampier-Qingdao با رسیدن به 6 هزار و 100 دلار برای هر تن روند نزولی را در پیش گرفت. همچنین میانگین درآمد کیپ سایز با رسیدن به 10 هزار و 13 دلار در روز افت 27 درصدی هفته به هفته را نشان داد.

علاوه براین طی هفته گذشته مسیر نزولی بازار فله بر پاناماکس در هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک استمرار داشت، بازار فله برهندی سایز نیز داستان مشابه ای را روایت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: بازار سفارش ساخت شناور روزهای بسیار آرامی را سپری کرد، شاید بتوان گفت که سکوت مطلق بر بازار حاکم بود و تنها یک مورد معامله در بخش کشتی مسافربری به روی کاغذ آمد. به موجب این قرارداد شرکت کشتی سازی Rauma Marine Constructions فنلاند یک فروند کشتی مسافربری با ظرفیت پذیرش 800 مسافر را ساخته و درسال 2020 تحویل خواهد داد.

درحال حاضر شاخص سفارش ساخت شناور کلارکسونز بر روی 130 واحد می ایستد، رقمی که نسبت به ابتدای سال 2017 میلادی افزایش چهار درصدی را به نمایش می گذارد.

این گزارش در پایان نوشت: از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون سفارش ساخت 29 فروند شناور به ثبت رسیده است که از این تعداد 12 فروند فله بر و هشت فروند تانکر هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار