۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده رودخانه کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده رودخانه کارون با هدف حفاظت از صیانت از این پهنه آبی کشور و جلوگیری از دست اندازی های غیرقانونی به آن خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۹۱۸

محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: درصورت مشاهده ساخت و ساز در محدوده و بستر رودخانه کارون ، موضوع  به مراجع قضایی ارجاع می شود.

وی با اشاره به وجود برخی سازه های بتنی در حاشیه رودخانه کارون و تبدیل اراضی بستری این رودخانه به کشت محصولات کشاورزی افزود: در سیلاب اخیر بخشی از اراضی کشاورزی در محدوده کارون دچار آبگرفتگی شد.

شمسایی افزود: اگر چنانچه از سال های قبل جلوی تعرض ها به رودخانه کارون گرفته می شد هم اکنون  شاهد آبگرفتگی اراضی کشاورزی نبودیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در شورای کیفی رودخانه کارون بارها موضوع ساخت و سازهای غیرقانونی در حاشیه رودخانه کارون مطرح می شد افزود:در سال های اخیر تعلل و کوتاهی در اجرای قانون و تعرض به بستر رودخانه کارون ، وضعیت زیست محیطی کارون را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.    

وی با بیان اینکه مجوز تخریب چند سازه در محدوده بستر کارون اخذ شده است افزود: در آینده با هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز و غیرقانونی برخورد قانونی و قهری خواهد شد.

شمسایی افزود: تجاوز به حریم رودخانه کارون به گونه ای است که با بروز هر سیلاب معمولی، اراضی زیادی زیرآب می رود و این پذیرفتنی نیست.

کارون که به  مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از مشروب کردن اراضی کشاورزی استان در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و سپس راهی خلیج فارس می شود.

این رودخانه که تا دهه 30  قابل کشتیرانی بود در سال های اخیر با بحران های زیست محیطی ، شوری آب ، رسوب گذاری ، کاهش عمق ،  افزایش آلاینده ها و انتقال آب از سرشاخه ها روبرو بوده است. 

در سال آبی جاری به برکت بارش های مناسب ، کارون چند بار طغیان کرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار