۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد:

بنادر شمالی پس از انقلاب متحول شدند

مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: بندر امیرآباد و بندر شهید بهشتی چابهار دو دستاورد مهم حوزه بنادر پس از انقلاب هستند.
کد خبر: ۸۲۹۰۲

سیاوش رضوانی که به منظور بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهار دهه اخیر در حوزه بنادر با خبرنگار مانا سخن می گفت با بیان اینکه با توجه به مقتضیات زمان شوروی سابق تا سه دهه قبل تنها دو بندر انزلی و نوشهر آن هم به صورت محدود در شمال کشور فعال بودند، خاطر نشان کرد: بنادر شمالی ایران طی 28 سال گذشته و دوران پس از انقلاب رشد بسیار قابل توجهی کرده اند.
وی ضمن تاکید بر اینکه بنادر حوزه cis علیرغم توسعه طی سال های اخیر هنوز هم از بنادر ایرانی حوزه دریای خزر عقب تر هستند، تصریح کرد: به جرات می توان گفت بنادر شمالی کشور به لحاظ تجهیزات، تعداد اسکله، ظرفیت، توسعه و عملیات نسبت به بنادر منطقه بالاترین نمره ممکن را کسب می کنند.
رضوانی این توانمندی را ثمره خودباوری ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی دانست و افزود: از جمله دستاوردهای مهم پس از انقلاب در حوزه بنادر می توان به طراحی و احداث دو بندر امیرآباد و بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد.
مدیر بندر امیرآباد در رابطه با ظرفیت های ایجاد شده در این بندر، گفت: بندر امیرآباد از صفر تا صد یعنی از طراحی، ساخت و توسعه پس از انقلاب ساخته شده و دارای 1060 هکتار اراضی، 15 پست اسکله است که 12 کیلومتر طول دارد که هم اکنون به محلی برای جذب سرمایه گذاری کلان در شمال کشور تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه عملکرد بندر امیرآباد  نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش را نشان می دهد، تصریح کرد: هم اکنون بخش خصوصی بالغ بر 1300 میلیارد تومان در این بندر سرمایه گذاری انجام داده است.
به گفته رضوانی این سرمایه گذاری ها در بخش‌های مختلف اعم از ساخت سیلو ، انبار و کارخانجات تولیدی کوچک و بزرگ بوده است.
وی در این باره اضافه کرد: احداث کارخانجاتی مانند تولید MDF، گچ، کاغذ، آرد، کنسانتره ذرت و... بندر امیرآباد را به بندری نسل سومی تبدیل کرده است.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد را با تخلیه  و بارگیری 71 درصد از غلات شمال کشور، هاب منطقه ای غلات در این منطقه دانست و بیان داشت: این بندر متصل به شبکه ریل سراسری است و 25 کیلومتر ریل در داخل آن احداث شده است.
رضوانی مهمترین پروژه در دست احداث در بندرامیرآباد را اسکله رورو ریلی اعلام کرد و اظهار داشت: با اتمام این پروژه ظرفیت استفاده از ریل در بندر امیرآباد 35 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت و زمینه برای توسعه حمل و نقل چندوجهی و ورود  واگن های یخچال دار به بندر فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به تاخیر در پایان این پروژه، گفت: تمام تجهیزات مورد نیاز احداث اسکله رورو خریداری شده است و هم اکنون پروژه تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما چون تکنولوژی آن بسیار جدید است با بهره‌گیری از مشاور خارجی در تلاش هستیم که تا هفت ماه آینده آن را به اتمام برسانیم.
رضوانی برنامه های آینده توسعه بندر امیرآباد را افزایش سطح خدمات آنلاین در این مجموعه اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: هم اکنون 25 تا 30 درصد از عملیات بندر آنلاین است اما در تلاش هستیم در قالب پروژه هوشمندسازی بنادر نیاز به حضور صاحبان کالا در بندر را به حداقل برسانیم.
توسعه ترانزیت از طریق بندر امیرآباد از دیگر نکاتی بود که مدیر این بندر به آن پرداخت و در این باره بیان داشت: کشورهای حوزه CIS برای توسعه تجارت خود، خواهان دسترسی به آب های گرم خلیج فارس هستند به همین دلیل در تلاش هستیم که ترانزیت را در این بندر توسعه دهیم.
وی در پایان اظهارات خود به میزان عملیات تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد طی 10 ماهه سال جاری پرداخت و تصریح کرد: طی این مدت سه میلیون تن کالا در بندر امیرآباد تخلیه و بارگیری شده است که 18 درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می دهد که از این میان 377 هزار تن صادرات و 2600 تن کالای وارداتی بوده است. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار