۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

ضرورت اختصاص بودجه برای شناسنامه دار شدن جزایر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: با وجود اینکه تهیه شناسنامه جزایر در قالب کارگروه ساماندهی سواحل، جزایر و بنادر کشور به تصویب رسیده اما تا کنون هیچ گونه اعتباری جهت اجرایی شدن آن در اختیار سازمان محیط زیست قرار نگرفته است.
کد خبر: ۸۲۸۹۷

 

ضرورت اختصاص بودجه برای شناسنامه دار شدن جزایر

پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: شناسنامه دار کردن جزایر یکی از مهمترین پروژه های در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی و ساحلی در جنوب کشور است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود اینکه تهیه شناسنامه جزایر در قالب کارگروه ساماندهی سواحل، جزایر و بنادر کشور به تصویب رسیده اما تا کنون هیچ گونه اعتباری جهت اجرایی شدن آن در اختیار سازمان محیط زیست قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که اعتبارات لازم جهت شناسنامه دار کردن جزایر به طور مرتب از سوی معاونت محیط زیست دریایی درخواست شده است اما تخصیص آن هر بار به بهانه های مختلف به تعویق می افتد.

فرشچی با ابراز تاسف نسبت به بی توجهی به اهمیت دریاهای کشور، تاکید کرد: در صورتی که مسئولین نسبت به اهمیت و ضرورت تهیه شناسنامه جزایر جنوبی کشور آگاهی کافی داشتند، تخصیص اعتبارات به این بخش را در اولویت قرار می دادند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 39 جزیره در خلیج فارس شناسایی شده اند، بیان داشت: از این تعداد  22 جزیره مسکونی هستند که تهیه شناسنامه برای آنها از نظر محیط زیستی بسیار حائز اهمیت است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در تهیه شناسنامه جزایر اولویت بندی صورت گرفته است، عنوان کرد: تهیه شناسنامه 6 جزیره لارک، هرمز، هنگام، فارور، شیدور و لاوان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار است تهیه شناسنامه جزایر شیدور و لاوان توسط جایکا در قالب طرح جامع ساماندهی سواحل استان هرمزگان انجام شود، یادآور شد: شناسنامه جزایر سیری و لاوان توسط  وزارت نفت در حال تهیه است و سازمان منطقه آزاد کیش نیز شناسنامه جزایر هندورابی و کیش را تهیه کرده است.

فرشچی با اشاره به اینکه همچنین تهیه شناسنامه جزیره قشم نیز توسط سازمان منطقه آزاد قشم در دست تهیه است، خاطرنشان ساخت: تهیه شناسنامه جزایر لارک، هرمز، هنگام و فارور نیز به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم هنوز شروع نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت حفاظت از جزایر خلیج فارس تاکید کرد: از آنجا که این جزایر در نواحی کم عمق ساحلی قرار دارند، زیستگاه خوبی برای آبزیان و نیز مکان مناسبی برای رشد آبسنگ های مرجانی و تخم گذاری لاک پشت ها محسوب می شوند.

فرشچی با بیان اینکه در حال حاضر تنها دو درصد از جمعیت کشور در جزایر خلیج فارس مستقر هستند، گفت: یکی از سیاست های جدید دولت این است که تمام جزایر خلیج فارس را به جزایر مسکونی تبدیل کند که در این راستا پروژه های طرح جامع توسعه جزایر خلیج فارس در دست تهیه است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خاطرنشان ساخت: در ارزیابی زیست محیطی پروژه هایی که قرار است در جزایر ایجاد شوند، تلاش خواهیم کرد تا جانمایی این پروژه ها به گونه ای باشد که هیچ گونه آسیب زیست محیطی به منطقه وارد نشود.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار