۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

انتقال آب کارون به بصره صحت ندارد

نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر موضوع انتقال آب کارون به بندر بصره را که به صورت گسترده در شبکه های مجازی و اجتماعی باز نشر شده رد کردند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۸۹۰

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مانا گفت: طرح انتقال آب کارون به بصره از اساس دروغ و بی پایه است.

عبدالله سامری با بیان اینکه آب مازادی در کارون وجود ندارد که بتوان آن را به بندر بصره انتقال داد افزود: هرگونه انتقال آب از کارون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی با بیان اینکه در تابستان گذشته نیز در اوج کمبود آب در خرمشهر و آبادان ، شایعه انتقال آب کارون به بصره در شبکه های اجتماعی با اهداف خاص سیاسی و ایجاد شکاف اجتماعی در خوزستان مطرح شد افزود:انتقال آب به خارج بدون اجازه مجلس شورای اسلامی مردود است و اصولا" چنین طرحی شدنی نیست.

جلیل مختار از نمایندگان مردم آبادان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون در خوزستان کمبود آب داریم و انتقال آب کارون به بصره یک دروغ بزرگ است افزود: برخی تصور می کنند کارون پرآب است و انتقال از سرشاخه های آن منطقی است در حالی که چنین نیست.

وی گفت: درست است که شهرهای جنوبی عراق به خصوص بصره با بیش از سه میلیون نفر با کمبود آب مواجه هستند ولی ما مسئول آن نیستیم بلکه کشور ترکیه با احداث سدهای متعدد ، عراق را با چالش های گوناگون روبه رو کرده است.

غلامرضا شرفی دیگر نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مانا با تکذیب خبر انتقال آب به بصره گفت: هیچ طرح انتقال آب بدون اجازه مجلس اجرا نمی شود  ضمن آنکه استان خوزستان خود با کمبود آب مواجه است و منطقی نیست آب به عراق صادر شود.

عامر کعبی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز موضوع انتقال آب کارون به بصره را تکذیب کرد و گفت: ما اساسا با انتقال آب کارون حتی در حوضه های داخلی کشور مخالف هستیم و همگان مشاهده کردند در تابستان امسال کاهش آب کارون چه بلایی بر سر مردم و نخیلات آبادان و خرمشهر آورد.

وی گفت: هم اکنون نیز بحث انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران مطرح است ولی خوزستان هم اکنون با کمبود آب مواجه است و انتقال آب به فلات مرکزی یا صادرات آب پذیرفتنی نیست.      

سازمان آب و برق خوزستان که مدیریت منابع آب خوزستان را برعهده دارد موضوع انتقال آب کارون به بندر بصره را نادرست و عاری ازحقیقت بیان کرد.

کارون به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است.این رودخانه در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و سپس راهی خلیج فارس می شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار