۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی:

کاپوتاژ و ریل را در بنادر توسعه می دهیم/مشکل کمبود کانتینر حل می شود

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات بندری در ده ماهه سال جاری به میزان 13 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۲۸۶۳
 به گزارش خبرنگار مانا، محمد علی حسن زاده که در نشست خبری و در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به مبحث کاپوتاژ در بنادر کشور اعلام کرد: از سه هفته پیش کاپوتاژ داخلی غلات با حرکت یک فروند کشتی بیست هزار تنی گندم از مبدا بندر امام خمینی به مقصد چابهار آغاز شده است.
وی افزود: یک فروند کشتی 20 هزار تنی دیگر نیز هم کنون در بندر چابهار در حال تخلیه بار گندم خود است.
حسن زاده دور تازه کاپوتاژ بین بنادر کشور را در نتیجه توافق شرکت بازرگانی دولتی و سازمان بنادر و دریانوردی اعلام داشت و خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم تا غلات تولید شده در غرب کشور پس از رسیدن به بندر امام خمینی به بندر شهید رجایی برای ارسال به مرکز کشور و بندر چابهار برای گسیل به شرق و شمال شرق کشور کاپوتاژ شود.
به گفته وی در شمال کشور نیز گندم مورد نیاز استان های گیلان، اردبیل و آذربایجان های شرقی و غربی از طریق بندر امیرآباد به بندر انزلی کاپوتاژ خواهد شد.
معاون امور بندری سازمان بنادر مجموع تناژ صورت گرفته در بنادر را تا پایان سال جاری 600 هزار تن دانست و افزود: در این میان 450 هزار تن به بنادر شهید رجایی  و بندر چابهار کاپوتاژ می شود و 150 هزار تن نیز بین بنادر امیرآباد و انزلی عملیات کاپوتاژ صورت می گیرد.
حسن زاده مهمترین مزیت کاپوتاژ را بهره‌گیری از ظرفیت های حمل و نقل ترکیبی و چندوجهی ارزیابی و تصریح کرد: هر کشتی 20 هزار تنی باری برابر با ظرفیت هزار کامیون را حمل می کند که تنها در بخش سوخت در هر سفر یک میلیارد تومان صرفه‌جویی را در پی خواهد داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از رویکرد حمل و نقل چندوجهی در حمل کالاهای درون سرزمینی برای نخستین بار در کشور انجام می شود، گفت: با توجه به صرفه جویی که این روش در بخش سوخت دارد با ارگان های مربوطه مکاتباتی را انجام داده ایم و پیشنهاد کرده ایم که سوخت کشتی های کاپوتاژی مشمول یارانه شود.
حسن زاده، کاپوتاژ را فرصتی خوب برای صاحبان کشتی در بخش خصوص دانست و خاطر نشان کرد: ناوگان از شناورهای کوچک بخش خصوصی می تواند با هماهنگی با شرکت بازرگانی دولتی در حوزه کاپوتاژ فعال شود.
 احداث شهرهای لجستیکی/ توسعه ریلی بنادر ادامه می باید
احداث شهرهای لجستیکی در بنادر کشور یکی دیگر از موضوعاتی بود که معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی به آن پرداخت و در این باره گفت: بنادر شهید رجایی، امام خمینی و بندر چابهار در جنوب کشور به عنوان شهرهای لجستیکی انتخاب شده اند که عملیات احداث این شهرها در بنادر یاد شده در حال انجام است.
ادامه عملیات توسعه ریلی بنادر موضوع دیگری بود که حسن زاده در رابطه با آن توضیحاتی ارائه کرد.
وی در این زمینه گفت: توسعه ریلی بندر چابهار مورد توجه کامل مجموعه حاکمیتی کشور است و عملیات آن نیز در حال انجام است همچنین طی هفته گذشته مقرر شد بندر بوشهر نیز از طریق راه آهن شیراز-بوشهر به شبکه ریلی کشور متصل شود.
حسن زاده در پاسخ به این سوال مانا که آیا با توجه به مشکلات فعلی منابع لازم برای اجرای طرح های توسعه ریلی در بنادر وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: به نظر نمی رسد در این رابطه مشکلی وجود داشته باشد همچنان که توسعه ریلی در قانون بودجه کشور در اولویت‌های بودجه ای قرار دارد.
وی افزود: سازمان بنادر در همین زمینه به فعالین اقتصادی که در بنادر اقدام به حمل کالای خود با ریل کنند از محل وجوه اداره شده سازمان برای تامین واگن تسهیلات ارائه می دهد.
 تسهیلات از محل وجود اداره شده به بخش مسافری و هوشمندسازی
معاون امور بندری سازمان بنادر در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده، بیان داشت: تسهیلات از این محل به توسعه بخش های مسافری و بار ارائه می شود.
وی اضافه کرد: هوشمند سازی بنادر یکی از وجوه اصلی آینده بنادر است به همین دلیل یکی از تسهیلات ارائه شده از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر به این موضوع است.
 
بسته های تشویقی به کشتیرانی‌ها ارائه شده است
خبرنگار مانا از سرنوشت بسته های تشویقی به کشتیرانی برای ادامه تردد به بنادر کشور با وجود تحریم ها پرسید، حسن زاده در این باره گفت: این بسته های تشویقی ارائه شده است اما جزییات آنها محرمانه است.
وی بسته های حمایتی را نیز ویژه بخش های غیردولتی اعلام کرد و گفت: این بسته ها نیز هم اکنون در حال ارائه به این فعالین است.
 تعرفه خدمات ریالی نیز دریافت می شود
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با برخی انتقادها از سوی فعالان بخش خصوصی در حوزه دریای و بندری کشور مبنی بر اینکه در زمان فعلی تامین ارز برای پرداخت تعرفه های خدماتی سازمان بنادر بسیار دشوار است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت های تحریمی بانک مرکزی به سازمان بنادر و دریانوردی مجوز دریافت معادل ریالی خدمات با تعرفه های ارزی را صادر کرده است.
وی افزود: شرکت های ایرانی می توانند معادل ریالی را پرداخت کنند شرکت های خارجی نیز معادل ریالی تعرفه خدمات را باید بر اساس قیمت گذاری ارز در سامانه سنا پرداخت کنند.
 تخفیف در قیمت سوخت شناورها را خواسته ایم/ مشکل کمبود کانتینر حل می شود
در ادامه این نشست خبری، حسن زاده در پاسخ به پرسش مانا در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری ها درباره سوخت یارانه ای برای شناورها و چرایی عدم ارائه آن، بیان داشت: مکررا این مسئله را از طریق سازمان ها و ارگان های مختلف پیگیری کرده ایم اما فعلا اتفاق ویژه ای در این ارتباط رخ نداده است.
وی ابراز امیدواری کرد که وزارت نفت در این رابطه اقدام لازم را صورت دهد و گفت: پیشنهاد ما به وزارت نفت این بود که با توجه به تحریم ها، به جای ارائه سوخت یارانه ای حداقل در قیمت سوخت تخفیف هایی را برای شناورهای داخلی در نظر بگیرد.
حسن زاده در ادامه در باره رفع مشکل کمبود کانتینر برای ناوگان داخلی خاطر نشان کرد: سازمان بنادر برای حل این مسئله به خریداران کانتینر از محل وجوه اداره شده تسهیلات ارائه می دهد.
وی خرید کانتینرهای دست دوم را یکی دیگر از روش های حل این مشکل دانست و گفت: با مصوبه تازه شورای عالی ترابری، دولت برای کشتیرانی ها مجوز  خرید کانتینر دست دوم را صادر کرده همچنین مقرر شده که برای خرید این نوع کانتینر بانک ها به متقاضیان تسهیلاتی را پرداخت کنند.
 خدمات بنادر خارجی قطع نشده است
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود در زمینه چگونگی تردد کشتی های ایرانی به بنادر خارجی با وجود تحریم ها، تاکید کرد: هیچ بندری به صورت رسمی اعلام نکرده که به کشتی یا کشتی های ایرانی خدمات ارائه نمی دهد.
وی با بیان اینکه اکثر بنادر دنیا بدون هیچ مشکلی کشتی های ارانی را پهلو می دهند، افزود: شاید بندری از این بنادر سهامداری آمریکایی داشته باشد و نخواهد با کشتی های ایرانی کار کند ولی تا کنون مسئله ای از این بابت گزارش نشده است.
 آخرین آمار فعالیت های بندر کشور
حسن زاده در بخش پایانی اظهارت خود در نشست با خبرنگاران به ارئه آخرین آمار فعالیت های بندری در 10 ماهه سال جاری پرداخت و در این باره گفت: مجموع تناژ عملکرد بنادر در بخش های نفتی و غیرنفتی طی 10 ماهه سال جاری 111 میلیون تن بوده است که بیانگر کاهش 13 درصدی نسبت به مدت مدت مشابه در سال قبل است.
وی دلیل این کاهش را نه تحریم بلکه محدودیت های دولت برای واردات 1400 قلم کالا دانست و خاطر نشان کرد: در بخش غیرنفتی عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر 13.5 دهم درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل  را تجربه کرده است.
به گفته حسن زاده این کاهش در بخش نفتی 11.7درصد دهم نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
 
 
       
ارسال نظرات
آخرین اخبار