۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

لزوم توجه جهانی به تالاب‌های هرمزگان

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان هرمزگان با بیان وجود 35 تالاب در کشور گفت: ۱۳ بهمن ماه (دوم فوریه) روز جهانی تالاب نام‌گذاری شده است.
کد خبر: ۸۲۸۵۲

به گزارش مانا، حبیب مسیحی تازیانی تعداد تالاب‌های به ثبت رسیده کشورمان را ۳۵ ‌تالاب بیان کرد و گفت: تاریخ ۱۳ بهمن یا دو فوریه روز جهانی تالاب در سراسر جهان نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان با توجه به وسعتی که دارد از ۳۵ تالاب، دارای چهار تالاب ثبت‌ شده و یک تالاب در حال ثبت است، افزود: این پنج تالاب استان حدود ۱۴ درصد (۲۰۹ هزار هکتار) مساحت کل تالاب‌ها را در بر می‌گیرد.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد، ساماندهی ورود گردشگران را انجام خواهیم داد، عنوان کرد: در جهت توسعه گردشگری و در راستای آن شناساندن ‌تالاب‌های استان هرچه بهتر و بیشتر تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تالاب استان" تالاب خورخوران" نام دارد، اظهار کرد: جزیره شیدور با مساحت ۸۷۰ هکتار کوچک‌ترین تالاب و دارای آبسنگ مرجانی ، تنوع و محل مناسبی برای لانه سازی و تخم‌گذاری برای پرستوهای دریایی در اواخر بهار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: تالاب شور و شیرین میناب نیز دومین تالاب استان است که دارای ۴۵ هزار هکتار بوده و قابلیت خوبی را در منطقه دارا است.  طرح جامع مدیریتی تالاب ها در حال اجرا و این طرح در تالاب شور و شیرین میناب اجرا شده است. هدف از این طرح مدیریتی استفاده از پتانسیل جنگل‌های حرا ، حفظ و نگهداری آن توسط افراد محلی عنوان شده است.

وی افزود: همچنین دلتای رود حرا _ گز( خور آذینی) تالاب دیگر استان که در شرق استان قرار دارد و محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان است. همچنین توده های گیاهی حرا و چندل در تالاب ویژگی منحصر به فرد و بسیار زیبایی در شرق استان شکل داده است.

مسیحی تازیانی با اشاره به این که تالاب گابریک و جاسک شرقی و غربی  نیز در حال ثبت در کنوانسیون رامسر است، بیان کرد: وجود اکوسیستم مانگرو یکی از مهمترین ویژگی های این تالاب بوده و این منطقه از مهمترین زیستگاه های زمستان گذرانی پرندگان محسوب می شود‌.

وی از مزیت های تالاب های بین المللی هرمزگان را واقع شدن درمسیر عبور آب های سیلابی به سمت دریا و واقع شدن در کنار دریا بیان کرد که جنگل های حرا و مانگرو را در خود جای داده است‌.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح کرد: تدوین برنامه های مدیریت زیست تالاب در سال ۹۳ برای تالاب شور و شیرین میناب انجام شد. تدوین این برنامه برای تالاب خور خوران در حال بررسی بوده و در همین راستا برنامه مذکور برای تالاب گز و حرا نیز اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار قرار است روز جهانی تالاب ها در هرمزگان برگزار شود. این مراسم در سال‌های گذشته در سایر استان های تالابی برگزارشده است

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار