۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛

بهره برداری از 8 پروژه سرمایه گذاری در بندر امام خمینی

بهره برداری از 8 پروژه سرمایه گذاری در بندر امام خمینی
وزیر راه و شهرسازی گفت: بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل و شبکه ریلی سرعت جابه جایی کالا را افزایش می دهد و در نتیجه قیمت تمام شده کالا برای مشتریان به حداقل می رسد.
کد خبر: ۸۲۸۳۳

 به گزارش مانا، محمد اسلامی در آیین آغاز عملیات اجرایی  و بهره برداری از هشت پروژه سرمایه گذاری و سرمایه ای در بندر امام خمینی افزود: مشارکت بخش خصوصی  و سرمایه گذاری در بنادر، به نقش آفرینی بنادر در اقتصاد کشور و بهبود آن کمک شایانی  می کند.

وی با اشاره به اینکه  مجموع  سرمایه گذاری های انجام شده  در هشت پروژه که ارزش ریالی آن حدود  7000 میلیارد ریال بوده است و به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای 1200 نفر اشتغال ایجاد کرده است، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در سرمایه گذاری ها این است که در اثر آن  توان اقتصادی  بنادر افزایش خواهد یافت و در نتیجه فرصت های اشتغال، ترافیک کالا  و حجم مبالات  ترانزیتی نیز افزوده  می شود.

وی با اشاره  به برخورداری  منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی از پسکرانه وسیعی به مساحت 11 هزار هکتار،  تصریح کرد: بخش عمده ای  از این پسکرانه  در حال حاضر تحت پوشش فعالیت های لجستیکی  قرار گرفته  است  و شرکت های گوناگونی در زمینه های انبارداری و نگهداری کالا  فعال هستند و به ایجاد ظرفیت های  بیشتر کمک کرده اند.

وی اظهارداشت:  فعالیت شرکت های بخش خصوصی در زمینه  فرآوری دانه های روغنی  در بندر امام خمینی موجب ایجاد ارزش افزوده  در این  مجتمع بندری شده است  و این فعالیت ها  توانسته است که علاوه  بر  ایجاد ارزش افزوده  درافزایش ترافیک کالا و  ارتقای توان صادرات مؤثر باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید خود از پایانه های مکانیزه ریلی و تخلیه و بارگیری کالا، بیان داشت: مکانیزه سازی فرآیندهای  تخلیه و بارگیری کالا در این مجتمع  بندری موجب شده است میزان توقف کشتی ها کاهش پیدا کند.

وی گفت: برخورداری  از تجهیزات پیشرفته و به روز بندر امام خمینی زمینه را برای  تخلیه  10هزار تن کالا در دریک روز فراهم کرده است  و به این ترتیب یک فروند کشتی 60 هزار تنی  در مدت 6 روز  تخلیه  می شود و به دنبال آن  ارزش افزوده ایجاد شود.

اسلامی  اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور را از مزیت های بندرامام خمینی دانست و خاطر نشان ساخت:  بهره گیری از ظرفیت  حمل و نقل  و شبکه ریلی سرعت جابه جایی کالا  را افزایش می دهد  و در نتیجه قیمت  تمام شده کالا برای مشتریان  به حداقل می رسد  و همچنین  از بار ترافیک جاده ای  که بیش از توان آن  در حال حاضر استفاده می شود، می کاهد.

اتصال پایانه های  مکانیزه به پای اسکله ها

وی ضمن اظهار خرسندی از اینکه فرآیند مکانیزه سازی  تخلیه و بارگیری کالا در بندرامام خمینی ، اتصال پایانه های  مکانیزه تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی  به پای اسکله ها  را از  گام های مؤثر در افزایش  توان و سرعت  تخلیه و بارگیری  این نوع کالا  برشمرد.

وزیر راه و شهرسازی فعالیت پایانه های  انبارش و تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی را  از نکات حائز اهمیت در جریان بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی عنوان کرد و افزود: بر اثر مشارکت شایسته  بخش خصوصی  در این مجتمع بندری شاهد رونق فعالیت های پایانه های نفتی در بخش های  تخلیه و بارگیری، سوآپ و ترانزیت فراورده های نفتی هستیم.

بنادر صرفا  نقاطی  برای تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا نیستند

محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز طی این بازدید با اشاره به آغاز عملیات اجرایی  و بهره برداری از هشت پروژه  به ارزش  7000 میلیارد ریال  در بندرامام خمینی، در خصوص  رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی برای جلب مشارکت بیشتر بخش خصوصی، اظهار داشت: بنادر صرفا  نقاطی  برای تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا نیستند و به دنبال آن هستیم که  فعالیت های  تولیدی  و ایجاد ارزش افزوده  در پسکرانه های بنادر شکل گیرد و خوشبختانه  بندرامام خمینی از این نظر توانسته است  جایگاه بسیار مطلوب و خوبی  در بین بنادر کشور به خود اختصاص  دهد  و مورد توجه  و استقبال بخش خصوصی  برای سرمایه گذاری  در بخش زیربنایی، تجهیزاتی  و صنایع تولیدی قرار گیرد.

وی  با به سیاست های  تشویقی سازمان بنادر و دریانوری برای جلب مشارکت بخش خصوصی، خاطر نشان ساخت: سازمان بنادر و دریانوردی همچنان  زمینه را برای  سرمایه گذاری  هر چه بیشتر  بخش خصوصی  در پسکرانه های بندرامام خمینی فراهم می سازد   تا  رقابت پذیری  بندرامام خمینی و ایجاد فرصت های اشتغال  و رونق اقتصادی  در منطقه   را به همراه داشته باشد.

وی در تشریح میزان سرمایه گذاری های بخش خصوصی در بنادر  بیان داشت: حدود 12 هزار میلیارد  توان  سرمایه گذاری  بخش خصوصی در پسکرانه  های بنادر  ایجاد شده است  که عمدتا  در زمینه روساخت ها و تجهیزات بندری و صنایع در  بنادر امام  خمینی، امیرآباد  بوده است از اینرو برنامه سازمان بنادر و دریانوردی  این است که با توسعه پسکرانه بنادر مخصوصا در بنادر  شهید رجایی و چابهار زمینه را برای الگویی مشابه بندر امام خمینی، فراهم کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار