۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

تحولات بازار کشتیرانی در یک نگاه

تحولات بازار کشتیرانی در یک نگاه
موسسه تحقیقی Drewry نگاهی گذرا به زوایای مختلف بازار کشتیرانی انداخت.
کد خبر: ۸۲۸۳۱

به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقی Drewry گریزی به تحولات بخش های مختلف بازار کشتیرانی درسال گذشته زد و سپس از احتمالات و پیش بینی های خود درسال جاری میلادی سخن گفت.

ناوگان کانتینری

درسال 2018 میلادی، ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری 6.3 درصد افزایش پیدا کرد، درحالی که سرعت تحویل شناور نسبتا بالا و فعالیت اوراق محدود بود. همچنین ظرفیت سفارش ساخت کشتی های کانتینری به یک میلیون و 200 هزار TEU درسال گذشته رسید که در مقایسه با تنها 766 هزار TEU درسال 2017 میلادی، رشد 63 درصد را نشان می دهد.

این گزارش ادامه داد: در نیمه نخست سال 2018 میلادی، ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری به یک درصد کاهش پیدا کرد، اما درادامه سال به سه درصد افزایش یافت، چرا که سود حاشیه ای عملیاتی ضعیف سبب شد خطوط کشتیرانی ظرفیت تناژ در مسیرهای تجاری متفاوت را کاهش دهند و درنتیجه برتعداد شناورهای بیکار افزوده شد.

شایان ذکراست: درسال 2018 میلادی، کل جابه جایی کانتینری دربنادر جهان شیب صعودی 4.7 درصد را درمقایسه با سال 2017  میلادی در پیش گرفت.

انتظارمی رود درسال جاری میلادی، اوراق دربخش کانتینری روند صعودی به خود بگیرد.

کشتیرانی چند منظوره( MPV)

در سال گذشته، ناوگان کشتیرانی چند منظوره (MPV) رشد تنها 0.1 درصد را در مقایسه با سال 2017 میلادی به نمایش گذاشت. انتظار می رود روند کند رشد ناوگان درآینده همچنان استمرار داشته بشد، ناگفته نماند کاهش حجم سفارش ساخت در بخش MPV به این معنی است که تعداد کمی شناور به ناوگان جهانی درسال جاری میلادی به این بازار ملحق خواهد شد.

Drewry نسبت به بازارMPV برای کوتاه مدت خوش بین است و انتظار دارد به دنبال رشد بسیار کند ناوگان و تقاضای پایدار برای شناورها، نرخ های کرایه حمل در سال جاری میلادی روند بهبود را طی کند. از سوی دیگر پیش بینی می شود به دلیل نزدیک شدن به ضرب العجل اجرائی شدن قانون استفاده از سوخت کم سولفور آیمو(IMO)، بازار اوراق رونق بگیرد. درحال حاضر، حدود 34 درصد از شناورهای ناوگان MPV بیش از 20 سال عمر دارند.

ناگفته نماند راه اندازی پروژه های LNG در آمریکا، کانادا، آفریقا و دیگر مناطق جهان منجر به افزایش تقاضا برای کشتی های مخصوص حمل کالاهای فوق سنگین Heavy Lift خواهد شد. 

ناوگان LPG

درسال 2018 میلادی، تجارت های ال پی جی و پتروشیمی درمسیرآمریکا- چین نسبت به سال 2017 میلادی ضعیف تر گزارش شد. افزون براین، شیب نزولی رشد صنعتی و اقتصادی کشورهای آسیایی، روند کاهشی تقاضا برای محصولات پتروشیمی را به همراه داشت. اما با این وجود پیش بینی می شود به دنبال تقاضای فزاینده از کشورهای آسیایی مانند چین، کره جنوبی و هند تجارت ال پی جی روند افزایشی را درسال 2019 میلادی طی کند.

ناوگان تانکر

درسال 2018 میلادی، ظرفیت ناوگان تانکر تنها 0.5 درصد افزایش را به همراه داشت، درحالی که این رشد درسال های2017 و 2016 میلادی به ترتیب 2.5 و 5.6 درصد بوده است.

انتظارمی رود روی هم رفته نرخ های کرایه حمل نفتکش غول پیکر و تانکر سوئزماکس درسال جاری میلادی بهبود پیدا کند،هم چنین تقاضای قوی در بازارآتلانتیک افزایش نرخ های کرایه حمل تانکرافراماکس را به ارمغان خواهد آورد.

ناوگان فله خشک 

درسال 2018 میلادی فعالیت بازار اوراق فله خشک به پایین ترین سطح رسید، چرا که بهبود چشم گیر نرخ کرایه حمل، تمایل مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق را کاهش داده بود. اما با این وجود به دنبال نزدیک شدن به ضرب العجل برای اجرایی شدن قوانین آیمو(IMO) درمورد آب توازن و انتشار اکسیدگوگرد، فعالیت اوراق به طور چشم گیری درسال جاری میلادی رشد پیدا خواهد کرد.

این گزارش در پایان نوشت: با توجه به فعالیت بالای پیش بینی شده برای بازار اوراق و همچنین تقاضای بسیار زیاد می توان چشم انداز مثبتی را برای بازار فله خشک درسال جاری میلادی متصور بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار