۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
مجری فاز 13 پارس جنوبی:

شيرين سازي 56 ميليون متر مكعب گاز در پارس جنوبي آغاز می‌شود

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی از آغاز شيرين‌سازی روزانه 56 ميليون متر مكعب گاز در پالايشگاه اين طرح تا پايان بهمن ماه خبر داد .
کد خبر: ۸۲۸۰۲

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، پيام معتمد با اشاره به روشن شدن مشعل سكوهای B و D فاز 13 پس از چهار روز از شروع هوك‌آپ و راه‌اندازی اين سكوها اظهار داشت: با اتمام آخرين فعالیت‌های درحال انجام بر روی خط دريايی 32 اينچ حدفاصل سكوهای دريايی و پالايشگاه تا قبل از پايان دی‌ ماه، گاز ترش استحصال شده ابتدا از سكوی B و با فاصله 10 روز از سكوی D به پالايشگاه ارسال می‌شود.

معتمد با اشاره به اينكه در اين شرايط دو سكوی B و D توان ارسال 28 ميليون مترمكعب گاز ترش ميدان گازی پارس جنوبی از بلوك مخزنی فاز 13 را دارد، افزود: چهار رديف شيرين‌سازی پالايشگاه به طور كامل در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و آماده دريافت گاز از بخش دريا و خشکی هستند.

به گفته مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، افزون بر دريافت يك ميليارد فوت مكعب گاز غنی از بخش دريايی و فراوری در دو رديف سوم و چهارم پالايشگاه اين فاز، مطابق برنامه فعلی، دو رديف اول و دوم، همچنان به تصفيه گاز ترش فازهای 6 تا 8 اختصاص يافته و به اين ترتيب پالايشگاه اين طرح تا پايان بهمن‌ ماه با ظرفيت كامل شيرين‌سازی روزانه 56 ميليون متر مكعب، معادل ظرفيت اسمی دو ميليارد فوت مكعب گاز به توليد ادامه خواهد داد.

او درباره آخرین وضعيت واحدهای مسير دريافت گاز از دريا گفت: با توجه به آمادگی بخش فراساحل برای ارسال گاز به پالايشگاه، واحدهای جديدی از جمله تثبيت ميعانات گازی (103)، پشتیبان تثبيت ميعانات گازی (110) و مخازن ذخيره‌ سازی این محصول (143) در مسير بهره‌برداری قرار می‌گيرد.

مجری فاز 13 پارس جنوبی افزود: همزمان با ورود گاز ترش به پالايشگاه، این واحدها آماده سرویس‌دهی بوده و ميعانات گازی به عنوان يكی از محصولات جديد توليدی پالايشگاه فاز 13 در مخازن ويژه خود دخيره‌ سازی خواهد شد.

وی با اشاره به آمادگی توليد اتان از نخستين رديف واحد توليد اتان پالايشگاه اين طرح، گفت: اين واحد پيش از اين راه‌اندازی شده و پالايشگاه فاز 13 به خط لوله انتقال اتان پارس 2  به مجتمع‌های پتروشيمی متصل شده است.

معتمد به ديگر محصول توليدی  پالايشگاه فاز 13 پارس جنوبی اشاره كرد و يادآور شد: يكی از چهار رديف بازيافت گوگرد در مدار توليد قرار دارد و روزانه از سوختن بيش از 600  تن گاز اسيدی در مشعل‌ها جلوگیری می‌كند.

وی با بيان اينكه در حال حاضر محصول گوگرد مایع توليد شده در مخازن مربوطه ذخيره می‌شود، افزود: با راه‌اندازی واحد دانه‌بندی گوگرد از 25 دی ماه جاری، توليد گوگرد دانه‌بندی شده از اوایل ماه آينده در فاز 13 پارس جنوبی آغاز می‌شود.

به گفته معتمد با بهره‌ برداری از بخش فراساحل و تكميل زنجيره توليد در طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، پالايشگاه اين طرح فرآوری منابع گازی را آغاز كرده و محصولات گازی هدف‌‌گذاری شده در اين طرح توليد خواهد شد.

طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی برای تولید 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2900 تن گاز مایع (ال پی جی)، 2750 تن اتان، 75هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار