۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

افزایش 30 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 102 درصدی صید ماهی سفید در آب های دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۲۷۹۰

مختار آخوندی در گفت وگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال 97 از تاریخ پانزدهم مهرماه امسال توسط شرکت های تعاونی صید پره در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان آغاز شده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از تاریخ شروع صید تا دهم دی ماه شاهد افزایش 30 درصدی در صید این گونه ماهیان بوده ایم.

به گفته وی، آمار ها حاکی از آن است که در مدت مذکور در مجموع دو هزار و 400 تن انواع ماهیان استخوانی در استان های شمالی کشور صید شده است.

وی خاطر نشان ساخت: بر این اساس صید ماهی سفید 982 تن بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 52 درصدی برخوردار است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین صید ماهی سفید در میان سایر ماهیان استخوانی، 40 درصد سهم صید را به خود اختصاص داده است.

آخوندی با اشاره به اینکه 1348 تن ماهی کفال در مدت زمان مذکور در آب های دریای خزر صید شده است، یادآور شد: صید این گونه ماهی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 20 درصدی همراه بوده است و 56 درصد مجموع صید ماهیان استخوانی را نیز به خود اختصاص داده است.

وی این امر را نشانه بهبود ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر عنوان کرد و گفت: البته صید ماهیان استخوانی امسال پنج روز زودتر از صید سال گذشته آغاز شده که این امر در افزایش آمارها دخیل است اما بدون شک تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سال های اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

وی در ادامه گفته های خود به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تامین مولد طبیعی، هر ساله بین 25 تا 30 میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین از تکثیر مصنوعی سالانه 200 تا 300 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی توسط سازمان شیلات ایران و رهاسازی در دریای خزر در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خبر داد.

وی ادامه داد: از مجموع صید انجام شده از تاریخ پانزدهم مهر ماه تا کنون 1058 تن به استان گیلان، 1110 تن به استان مازندران و 200 تن نیز به صیادان استان گلستان اختصاص داشته است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: میزان صید ماهیان استخوانی امسال در استان گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 60 درصد افزایش، در مازندران با 14 درصد افزایش و در استان گلستان با 10 درصد افزایش همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه صید هر شرکت تعاونی پره صیادی نیز در مقایسه با سال گذشته با 30 درصد افزایش همراه بوده است، بیان داشت: سال گذشته سرانه صید هر شرکت تعاونی 15.14 تن بوده است که این رقم امسال به 20.1 تن افزایش یافته است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: امسال 120 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، گلستان و مازندران به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: صید ماهیان استخوانی دریای خزر همچون سال گذشته تا نیمه های فرودین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت که زمان دقیق آن توسط پژوهشکده اکولوژی دریای خزر پس از انجام گشت های تحقیقاتی اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار