۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

ظرفیت مناسب خوزستان در پرورش ماهیان خاویاری

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: استان خوزستان ظرفیت های بسیار مناسبی در پرورش ماهیان خاویاری دارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۷۸۴

حسین عبدالحی درگفت وگو با خبرنگار مانا در اهواز افزود: اولین بار که ماهی خاویار به خوزستان وارد شد تصور نمی شد که امکان پرورش این گونه در استان وجود داشته باشد ولی خوزستان به خوبی ظرفیت پرورش ماهی خاویار را دارد.

وی گفت:هم اکنون چندین سایت پرورش ماهیان خاویاری در شمال خوزستان به بهره برداری رسیده است.

عبدالحی افزود: توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان کاملا" اقتصادی است و زمینه صادرات آن نیز وجود دارد.  

وی با اشاره به تلف شدن بخشی از آبزیان رودخانه های دجله و فرات و احتمال شیوع بیماری به آب های داخلی کشور افزود: این احتمال وجود دارد که ماهی های رودخانه های دجله و فرات در کشور عراق به نوعی بیماری ویروسی مبتلا شده باشند.

 معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به تایید بیماری در ماهیان رودخانه های دجله و فرات بیان کرد: به همراه سازمان دامپزشکی این موضوع را پیگیری و یک آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به ویژه در خوزستان و کرمانشاه که با عراق هم مرز هستند، صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که ماهی ها به نوعی بیماری ویروسی مبتلا شده باشند، گفت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز در این زمینه ورود پیدا کرده و سازمان دامپزشکی کشور هم  با کشور عراق مکاتباتی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که به عراق تردد دارند باید مراقبت لازم را داشته باشند گفت: در نقل و انتقال ماهی هم باید این مراقبت و دقت های لازم لحاظ و همچنین پیشنهاد می شود یک گروه برای بررسی این موضوع به عراق اعزام شوند

عبدالحی در ادامه افزود:ماهی تیلاپیا در آب های خوزستان رشد بسیاری داشته ولی با توجه به اینکه نسبت به ماهی کپور تجاری تر است و از نظر قیمت و بازار گونه ای بین المللی به شمار می رود، پیشنهاد می شود از این پتانسیل به عنوان ظرفیت اقتصادی بهره لازم را برد.

چندی پیش از صیادان خوزستانی از افزایش شدید ماهی مهاجم تیلاپیا درآبهای داخلی استان ابرازنگرانی کردند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار