۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی:

سومين سكوي فاز 14 تا پايان امسال نصب می شود

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت 92.5 درصدی عملیات ساخت سومین سکوی این طرح گفت: سکوی 14B تا پایان امسال آماده بارگیری و در میدان پارس جنوبی نصب می‌شود.
کد خبر: ۸۲۷۸۱

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، حمیدرضا مسعودی پیشرفت عملیات بخش حفاری طرح توسعه فاز 14 را 83.6 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: عملیات حفاری بر روی موقعیت سکوی 14B دومین موقعیت اصلی این فاز به پایان رسیده و با توجه به اینکه مشبک کاری و تمیزکاری چاه ها در جریان است، انتظار مي رود عملیات تکمیلی حفاری در موقعیت این سکو تا پایان بهمن ماه نهایی شود.

وی بیان  کرد: این سکو هم اكنون در یارد بندر عباس حدود 92.5 درصد پیشرفت دارد و به محض پایان عملیات تکمیلی چاه ها و ترک دکل، برای نصب آن اقدام خواهد شد.

مجری فاز 14 پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت 93 درصدی بخش سکوهای تولیدی فاز 14 پارس جنوبی افزود: کار ساخت دومین سکوی اقماری این طرح با پیشرفت فیزیکی 88 درصد در یارد صدرا درحال اجرا است و خوشبختانه با توجه به اقداماتي که برای تامین کالا و تجهیزات سکوی 14D انجام شده، انتظار می‌رود این سکو هم تا پایان امسال آماده نصب شود.

مسعودی پیشرفت خطوط لوله طرح توسعه فاز 14 را، 91.6 درصد اعلام کرد و با اشاره به اتمام عملیات لوله گذاری دو رشته خط لوله زیردریایی و خطوط درون میدانی این طرح به طول 230 کیلومتر و بهره‌برداری از خطوط لوله مرحله اول زیردریایی و درون میدانی (14A و 14C) گفت: عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی خطوط لوله دوم طرح شامل خط لوله میانی دو سکوی اصلی 14B و اقماری 14D و همچنین خط لوله دوم طرح به پالایشگاه خشکی درحال انجام است.

مجری فاز 14 پارس جنوبی تصریح کرد: هم اکنون دو سکو هر کدام با ظرفیت برداشت 14.2 میلیون مترمکعب ترش غنی در مدار تولید بوده و نیمی از ظرفیت بخش فراساحل این طرح شامل برداشت روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز از حوزه فراساحلی این طرح به بهره برداری رسیده است.

حمیدرضا مسعودی، با تاکید براینکه طرح توسعه فاز 14 در شرایطی فراتر از انتظار به تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش غنی از بخش فراساحل خود رسیده گفت: فاز 14 پارس جنوبي با حمایت کارفرما و کار مجدانه نیروهای اجرایی به تولید رسیده و عملیات پیچیده نصب و راه اندازی سکوهای تولیدی این طرح در وضعيت نامناسب آب و هوایی و شرایط توفانی کم نظیر دریا با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و با ثبت رکودهای بی نظیر در ساخت و راه اندازی انجام شده است.

وي طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبي را يكي از طرح هاي گازي بزرگ اين ميدان با بهره گيري حداكثري از توان مهندسي و ساخت داخل عنوان كرد و با بيان اينكه اين طرح يكي از طرح هايي است كه حداكثر استفاده از ساخت داخل را به خود اختصاص داده گفت: هم پيمانكاران و هم مشاوران در حوزه هاي اجرا و مهندسي به طور كامل ايراني هستند. بخش عمده اي از كالاها و هرآنچه توانسته ايم در داخل كشور توليد كنيم، توسط سازندگان ايراني توليد و به پالايشگاه اين طرح حمل شده است.

مجري طرح توسعه فاز14 پارس جنوبي ضمن تاكيد بر اعتماد كارفرما به پيمانكاران و سازندگان داخلي يادآور شد: براي سازندگان و تامين كنندگان كالا سه اصل محوري شامل رعايت مشخصات فني منطبق بر خواسته هاي كارفرما، رعايت زمان بندي تعيين شده در تامين كالا و خدمات پس از فروش و كيفيت كالا الزامي است.

وي افزود: برايند اين همكاري بايد محصولاتی باشد كه ضمن رعايت اصول و استانداردهاي ايمني، قابل اعتماد بوده و کارفرما بتواند در پروژه هاي آتي از آن استفاده کند.

براساس اعلام اين مجري باتوجه به مسير مشخص شده در بخش پالايشگاهي فاز14 پارس جنوبي، پيش بيني مي شود، واحد يوتيليتي اين طرح در اوايل زمستان و ساخت اولين رديف شيرين سازي نيز با بهره گيري از گاز حوزه مخزني خود در پايان زمستان سال 98 به بهره برداري برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار