۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته:

دولت از بخش دریایی حمایت کند/سوخت یارانه ای ارائه نشده است

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: از دولت فعلی و تمام دولت ها خواهشمندیم که با توجه به تجربه تحریم ها نسبت به حمایت از بخش دریایی و بندری کشور توجه ویژه داشته باشند.
کد خبر: ۸۲۷۷۵
به گزارش خبرنگا مانا، مسعود پل مه که در نشست خبری به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با حضور جمعی از اعضای هیئت مدیره این انجمن سخن می گفت با بیان اینکه اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بر نود درصد از مراودات اقتصادی کشور تاثیر دارند، اظهار داشت: بندر و دریا سرمنشاء تحول اقتصاد کشور است و نیاز داریم که به آن توجهی تازه داشته باشیم.
وی با اشاره به برگزاری جشن شصت و پنجمین سالروز تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در تاریخ 26 دی ماه جاری تصریح کرد: تلاش داریم طی این مراسم از موسسین و پیشکسوتان این انجمن و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش های دولتی و خصوصی و همچنین اصحاب رسانه ای که بر فعالیت های دریایی و بندری کشور تاثیر مثبت گذاشته اند تقدیر و تشکر به عمل آوریم.
پل مه در ادامه این نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به این پرسش که تحریم ها چه تاثیری بر روند فعالیت اعضای انجمن داشته است، گفت: نخستین بخشی که آمریکایی ها نسبت به تحریم آن اقدام کردند بخش کشتیرانی و بندری کشور بود، همچنین تحریم سبب شد که بیست خط بزرگ کشتیرانی بین المللی تردد به بنادر ایران را متوقف کنند و اشخاص حقیقی مربوط به کشتیرانی داخلی نیز تحت تحریم قرار گیرند.
وی افزود: هر چند که تحریم ها فعالیت اعضا را بسیار محدود کرده است اما ما همچنان توان مقابله داریم با این حال رفتار طرف های خارجی نیز متفاوت است برخی کشورها همکاری می کنند و برخی دیگر خیر.
این عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در رابطه با رفتار طرف های اروپایی نیز بیان داشت: مذاکراتی با اتحادیه اروپا در جریان است با این حال بخش خصوصی اروپایی از دولت ها دستور نمی گیرند و عمدتا با طرف های ایرانی کار نمی کنند.
وی البته عدم همکاری با کشتیرانی های ایرانی را محدود به اروپا ندانست و گفت: متاسفانه اکثر قریب به اتفاق بنادر دنیا به کشتی های ایرانی خدمات نمی دهند.
پل مه در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با کلوب های P&I و نحوه همکاری آنها با کشتیرانی های ایرانی نیز خاطر نشان کرد: این کلوب های بیمه ای با توجه به نفوذ آمریکا و سهام مشترکی که با این کشور دارند خدمات به ایران را متوقف کرده اند به گونه ای که کشتی ها پس از عبور از مرز دریایی ایران دیگر تحت پوشش بیمه ای این کلوب ها نیستند.
وی همین مسئله را نخستین عامل برای توقف تردد لاینرهای خارجی به بنادر کشور اعلام کرد و افزود: از دوره تحریم های قبلی دو موسسه بیمه ای کیش و قشم را تاسیس کرده بودیم که در این دوره نیز باردیگر نسبت به فعالیت دوباره آنها اقدام کردیم تا کشتی هایی که وارد آب های سرزمینی ایران می شوند را تحت پوشش بیمه ای خود قرار دهند.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه با گلایه از همکاری کمرنگ بخش های دولتی در رابطه با موسسات بیمه ای دریایی ایرانی اظهار داشت: متاسفانه پس از برجام دولت از این موسسات حمایت لازم را به عمل نیاورد.
وی تصریح کرد: از دولت فعلی و تمام دولت ها خواهشمندیم که با توجه به تجربه تحریم ها نسبت به حمایت از بخش دریایی و بندری کشور توجه ویژه داشته باشند و با رفع مشکلات ادامه حمایت خود از دستاوردهای داخلی دریغ نکنند.
پل مه با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از نخستین اهداف تحریمی دشمنان بود، گفت: این شرکت حمل و نقل دریایی و برخی از مدیران آن در همان آغاز در لیست تحریم قرار گرفتند که نشانه روشنی بر اهمیت بخش دریایی کشور و لزوم حمایت از آن است.
در ادامه نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، امید ملک، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره این انجمن در پاسخ به پرسشی که درباره تاثیر تحریم بر نیروی کار بخش دریایی می پرسید، اظهار داشت: با توجه به کاهش 30 درصدی مبادلات بازرگانی خارجی پس از اعمال دوباره تحریم ها برآوردهای اولیه نشان می دهد که حدود 40 درصد از نیروی کار این بخش تعدیل شده اند.
مهرشاد معین انصاری عضو دیگر هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز به مشکلات در بخش نقل و انتقلات بانکی پرداخت و گفت: متاسفانه هم اکنون اعضای انجمن برای پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ارزی سازمان بنادر و دریانوردی نقش صراف پیدا کرده اند و با پذیرش ریسک های بالا تلاش می کنند این عوارض را پرداخت کنند.
در پایان این نشست خبری، پل مه در پاسخ به سوال مانا در رابطه با اقدامات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته برای دریافت سوخت یارانه ای برای اعضای انجمن در شرایط تحریم با تاکید بر اینکه هر چند در اقتصاد رقابتی نباید به دنبال ارائه یارانه باشیم، تصریح کرد: اما در شرایط تحریم که ادامه مراودات اقتصادی کشور ضرورت جدی دارد می بایست از ناوگان کشتیرانی حمایت شود.
وی افزود: در همین راستا انجمن مذاکراتی را با بخش های مختلف دولتی، وزارت راه و شهرسازی، مجلس و دیگر ارگان های مربوطه انجام داده است که علیرغم این انجام این مذاکرات اقدامی از سوی آنها صورت نگرفته است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار