۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه 100 درصد منتفی است/ افزایش یک متری تراز آب دریاچه ارومیه تا سال 1400

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: با اجرایی شدن پروژه های سخت افزاری در حال انجام از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تا سال 1401 بیش از 1308 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۷۷۲

 

به گزارش خبرنگار مانا، دکتر مسعود تجریشی امروز در نشست خبری که به منظور ارائه گزارشی در خصوص نحوه پیشبرد پروژه های این ستاد برگزار شده بود، گفت: مقایسه آخرین تصاویر ماهواره ای از پوشش آبی در پهنه دریاچه ارومیه در مقایسه با سال آبی گذشته نشان می دهد که تراز آب دریاچه 30 سانتی متر افزایش یافته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه پنج سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه می گذرد، بیان داشت: این افزایش تراز آب دریاچه حاکی از نتیجه بخش بودن عملیات نجات بخشی در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طی پنج سال گذشته است.

وی با بیان اینکه به منظور احیای دریاچه ارومیه تا کنون سه هزار میلیارد تومان اعتبار توسط دستگاه های اجرایی مربوطه هزینه شده است، تصریح کرد: در سال جاری تا کنون 500 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است و این در حالی است که سال گذشته 35 درصد مجموع اعتبارات تخصیص یافته بود که امسال رقم تخصیص یافته تا کنون به 50 درصد رسیده است.

به گفته وی، اعتبارات مذکور از محل ماده 10 و 12، اعتبارات مهار رودخانه های مرزی صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی دستگاه های اجرایی تامین و در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار می گیرد.

ورود 1308 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه تا سال 1401

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه به پروژه های سخت افزاری افزایش آب ورودی به دریاچه اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژه طرح انتقال آب زا به دریاچه است که تا کنون با 68 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است که با اجرایی شدن این پروژه انتظار می رود تا سال 99 از این طریق 600 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شود.

وی در ادامه از طرح انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه به عنوان پروژه سخت افزاری دیگر نام برد و تاکید کرد: با اجرایی شدن این پروژه از اواخر سال 98 شاهد ورود سالانه 95 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

تجریشی اعلام کرد: همچنین با طرح انتقال پساب 19 تصفیه خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه در سال 99 حدود 623 میلیون متر مکعب آب ، با طرح توسعه شبکه های فرعی حوضه آبریز دریاچه سال 1400 حدود 100 میلیون متر مکعب، طرح سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه ها و آبگیرهای رودخانه ها در سال 1400 حدود 100 میلیون متر مکعب و در نهایت طرح مرمت و بازسازی تاسیسات  در دست بهره برداری در سال 1401 حدود 100 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها خواهد شد.

این مقام مسئول در ستاد احیای دریاچه ارومیه اذعان داشت: بنابراین در مجموع با اجرایی شدن پروژه های سخت افزاری تا سال 1401 حدود 1308 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

ضرورت کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه

تجریشی در ادامه  به ضرورت کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در منطقه در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: دستیابی به وضعیت پایدار برای منابع آب زیرزمینی در گرو این کاهش است که این امر توسط 17 محقق بین المللی به اثبات رسیده است.

به گفته تجریشی هم اکنون عملیات مطالعات احیای شرق دریاچه توسط دانشگاه تبریز، احیای غرب دریاچه توسط دانشگاه ارومیه و احیای جنوب دریاچه توسط مهندسین مشاور یکم، فائو و جایکا و دانشگاه واخینیگن هلند در حال انجام است.

وی یادآور شد: مطالعات نشان داده است که کاهش آب تحویلی به کشاورزان بدون تغییر در درآمد آنها بوده است.

وی از کاهش 65 درصدی مصرف آب سد حسنلو از طریق اصلاح الگوی کشت با تغییر کشت از چغندر قند به کلزا خبر داد و اظهار داشت: سرمایه گذاری در تولید سه رقم گندم مقاوم به شرایط کم آبی با اهداف ایجاد، معرفی، ثبت تجاری و در ج درفهرست ملی ارقام گندم صورت گرفته است.

تجریشی در ادامه به طرح جامع توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح حوزه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه از طریق همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق ها و بانک ها، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در حال انجام است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: بر این اساس ظرف سه سال آینده، 10 هزار هکتار اراضی سطح کشت پرمصرف آبی به سمت کشت گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا سوق داده خواهند شد.

به گفته وی، استفاده از تجارب مرکز بین الملل تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک، طراحی و راه اندازی سامانه نیاز آبی گیاهان جهت بهره برداری کشاورزان پایاب سد مهاباد، مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی با همکاری دستگاه های اجرایی و نیز طرح آمار گیری امکان پذیری گزینه های سیاستی 40 درصد کاهش مصرف آب کشاورزی در 139 روستای منطقه از دیگر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سالهای اخیر محسوب می شود.

وی در ادامه از همکاری های بین المللی در راستای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: علاوه بر همکاری با جایکا و فائو ، همکاری مشترک با دانشگاه یوتا آمریکا در انتقال تجربیات دریاچه گریت سالت آمریکا که وجه اشتراکات مشابه زیادی با دریاچه ارومیه دارد در حال انجام است.

تجریشی همچنین از مطالعات بررسی اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامت ساکنین اطراف دریاچه به صورت گسترده ، اندازه گیری نمایه توزیع ذرات معلق جوی در منطقه ، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در حوضه آبریز دریاچه، توسعه شبکه پایش ایستگاه های هواشناسی حوضه آبریز و ارزیابی و امکاسنجی بهره برداری از املاح دریاچه ارومیه برای حفاظ تعادل نمک دریاچه به عنوان دیگر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه طی پنج سال گذشته خبر داد.

این مقام مسئول در ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به انجام اقدامات متعدد در راستای تثبیت کانون های گرد و غبار، اذعان داشت: با انجام این اقدامات هم اکنون شاهد کاهش 61 درصدی سطح مناطق فوق بحرانی تولید گرد و غبار در منطقه هستیم.

وی با اشاره به برخی اظهار نظر ها در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت: مطالعات علمی در این خصوص ثابت کرده که اگر طول عمر دریاچه ارومیه هم اکنون 500 سال دیگر باشد با انتقال آب دریای خزر این طول عمر به 50 سال خواهد رسید.

تجریشی دلیل اثر منفی ورود آب دریای خزر به دریاچه ارومیه را به افزایش میزان شوری آب دریاچه ارومیه نسبت داد و گفت: این در حالی است که مطالعات اثبات کرده ورود آب شیرین به دریاچه ارومیه می تواند با افزایش عمق دریاچه، طول عمر دریاچه ارومیه را افزایش دهد بنابراین پروژه انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه 100 درصد منتفی است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 1400 شاهد افزایش یک متری آب دریاچه ارومیه و ازبین رفتن 95 درصد کانون های تولید گرد و غبار د رمنطقه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: البته اجرایی شدن این امر منوط به اجرای بی قید و شرط تصمیمات دولت برای احیای دریاچه ارومیه، حداکثر تلاش ممکن از سوی مدیران دولت در تحقق مطالبه عمومی برای احیای دریاچه و تامین کامل در زمان مناسب اعتبارات برای تسریع در روند اجرای پروژه های طرح نجات دریاچه ارومیه خواهد بود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار