۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

تحول دیجیتالی برای صنعت دریایی بدون ریسک نیست!

تحول دیجیتالی برای صنعت دریایی بدون ریسک نیست!
تحول دیجیتالی فرصت هایی را برای بهبود تجارت در بخش دریایی به وجود می آورد، اما در عین حال ریسک ها و خطراتی را نیز با خود یدک می کشد.
کد خبر: ۸۲۷۳۷

به گزارش گروه بین الملل مانا، علیرغم اینکه تحول دیجیتالی دربخش دریایی فرصت های زیادی را برای شرکت های کشتیرانی فراهم می کند تا روش تجارت خود را بهبود ببخشند، اما خطرات سایبری نهفته دراین مسیرعامل نگرانی و دغدغه برای بسیاری ازدست اندرکاران و مجریان صنعت کشتیرانی به شمار می آید.

این گزارش ادامه داد: صنعت دریایی به دنبال روش هایی برای به کارگیری تکنولوژی های جدید دیجیتالی برای ایجاد مدل های تجاری جدید و همچنین سوق دادن شرکت های دریایی به شراکت با شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی است. اگر چه صنعت دیجیتالی قدرت تحول آفرینی دارد، اما درعین حال ریسک ها و خطرات خود را نیز تحمیل می کند.

در جدیدترین نظرسنجی منتشرشده پیرامون مانیتور مباحث دریایی درسطح جهان، سازمان بین المللی Global Maritime Forum، شرکت Marsh فعال در زمینه کارگزاری بیمه و مدیریت ریسک، مستقر در نیویورک و همچنین اتحادیه بین‌المللی بیمه‌ گران دریایی (IUMI) آلمان، تاثیر بالقوه خطرات سایبری در کشتیرانی را مورد بررسی قرار می دهند.

شایان ذکراست: مهمترین مباحثی که صنعت دریایی را طی 10 سال آینده تحت تاثیر قرارخواهد داد دراین نظرسنجی مطرح شد، در میان مباحث مختلف حملات سایبری و سرقت داده ها مورد توجه ویژه ای قرار گرفت.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که از نظر پاسخ دهندگان حملات سایبری و سرقت داده ها پس ازبحران اقتصاد جهانی و نوسانات قیمت انرژی، سومین مبحث مهم درصنعت کشتیرانی محسوب می شود، نکته قابل توجه اینکه حتی پاسخ دهندگان حملات سایبری ، سرقت داده ها را مهم تر از مباحثی چون فاجعه های مالی و زیست محیطی می پندارند.

علاوه براین در پاسخ به این سوال که احتمال رخ دادن کدام یک از مباحث ظرف 10 سال آینده بیشتراست، گزینه حملات سایبری وسرقت داده ها انتخاب بخش کثیری از پاسخ دهندگان بود، نکته جالب تر اینکه وقتی درمورد سطح آمادگی صنعت کشتیرانی در پرداختن به این مباحث سوال شد، دوباره نگاه ها به سمت حملات سایبری و سرقت داده ها می رود، اما از این بعد که صنعت کشتیرانی از حداقل آمادگی دراین زمینه برخوردار است.

لازم به ذکراست: درگزارش ریسک های جهانی 2018 میلادی که در مجمع جهانی اقتصاد ارائه داده شد، حملات سایبری به عنوان سومین ریسک مطرح شد، این مسئله نشان می دهد که این دسته از حملات یک مبحث مهم و حائز اهمیت نه تنها درصنعت دریایی بلکه دربخش ریسک های جهانی نیز است.

درادامه این گزارش همچنین آمده است: حمله باج افزار نات پتیا (NotPetya) به شرکت مولرمرسک دانمارک که در پی آن شرکت مذکور مجبور به نصب دوباره چهارهزار سرور، 45 هزار کامپیوتر و 2500  اپلیکیشن شد، این پیام را به صنعت کشتیرانی می دهد که باید بیشتر هوشیار و آماده  باشد. در روایتی مشابه، کشتیرانی کاسکوی چین مورد هجوم یک باج افزار قرار گرفت.

"Alastair Marsh" مدیرعامل لویدزریجستردراین باره می گوید: صنعت کشتیرانی نیاز به اتخاذ یک رویکرد استراتژیکی تر نسبت به محافظت از دارایی های حیاتی و محرک های تجارت دارد. یک رویکرد مناسب می تواند با به دست آوردن درک بهتری از تهدیدها و آسیب پذیری ها آغاز شود.

این گزارش در پایان نوشت: نظرسنجی نشان می دهد که کلان داده (Big data)، بلاک چین (Blockchain) و اینترنت اشیا مهم ترین تاثیر را بر بخش دریایی طی 10 سال آینده خواهند داشت. نتایج همچنین گویای آن است که صنعت کشتیرانی روی هم رفته خود را برای مواجهه با عصر دیجیتالی آماده نمی داند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار