۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
یک استاد متخصص حمل و نقل دریایی:

آموزش دریانوردی به توجه ویژه حاکمیت نیاز دارد

رئیس سابق دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: آموزش در بخش دریایی یک امر راهبردی و نیازمند حمایت مستقیم دولت است.
کد خبر: ۸۲۷۰۵

پرویز باورصاد در گفت وگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه آموزش دریانوردی به اندازه ناوگان کشتیرانی کشور راهبردی و بسیار مهم است، تصریح کرد: هم اکنون حدود 6 هزار نفر افسر دریانورد بر 90 درصد از تجارت کشور تاثیر مستقیم دارند بنابراین آموزش دریانوردی باید مورد حمایت مستقیم دولت قرار بگیرد.
این استاد متخصص حمل و نقل دریایی دو دوره تحریم و جنگ تحمیلی را بهترین شاخص برای درک اهمیت حمل و نقل دریایی و جایگاه دریانوردان دانست و خاطرنشان کرد: تا پیش از انقلاب عمده دریانوردانی که در ناوگان ملی کار می کردند خارجی بودند اما با درگرفتن جنگ تحمیلی نخستین گام برای آموزش دریانوردان ایرانی برداشته شد.
وی یکی از دلایل ناکام ماندن نهضت ملی شدن صنعت نفت را فقدان ناوگان ملی نفتکش و کشتیرانی در آن زمان دانست و تصریح کرد: در دفاع مقدس، ایران با دارا بودن این دو ناوگان و کارکنان خدوم و فداکار آنها توانست همزمان با دلاوری های رزمندگان دشمنان را از دستیابی به اهدافشان ناامید کند.
 باورصاد با بیان اینکه با آغاز آموزش دریانوردی در داخل کشور بسیاری از مشکلات ناوگان ملی با دریانوردان خارجی حل شد، افزود: سال هاست که ناوگان کشتیرانی کشور دیگر نیاز مبرمی به دریانورد خارجی ندارد در عین حال نیازی نیز به اعزام دانشجو به خارج از کشور که بسیار هزینه بر بود جز در معدودی موارد وجود ندارد.
باورصاد پتانسیل های فعلی آموزش دریانوردی در ایران را مناسب ارزیابی کرد و با تاکید بر این نکته که کیفیت آموزش های دریایی در ایران بالاست، بیان داشت: هم اکنون در دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف 50 رشته دریایی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با حدود 5 هزار اشتغال دانشجویی از سوی 400 استاد تدریس می شود که ظرفیت مناسبی را در این زمینه در کشور نشان می دهد.
این استاد دانشگاه در پایان اظهارات خود آموزش دریانوردی در دوران فعلی را نیازمند برنامه ریزی جدید دانست و خاطرنشان کرد: در دنیا سرمایه گذاری بر روی دریانوردان طولانی مدت است بنابراین و با توجه به اشتغال زایی پایداری که این بخش می تواند داشته باشد حاکمیت باید نسبت به آن به عنوان یک امر راهبردی و ملی توجه ویژه داشته باشد.
  
ارسال نظرات
آخرین اخبار