۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
به زودی صورت خواهد گرفت؛

نخستین اقدامات عملی در راستای نجات بخشی خلیج گرگان

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون عملیات مطالعات هیدروگرافی به منظور لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان توسط این سازمان در حال انجام است.
کد خبر: ۸۲۶۸۸

شهرام فداکار در گفت و گو با خبرنگار مانا در خصوص آخرین وضعیت عملیات نجات بخشی خلیج گرگان اظهار داشت: آخرین جلسه ویژه نجات بخشی خلیج گرگان در قالب کارگروه  سواحل، بنادر و جزایر در استانداری گلستان با حضور نمایندگان عضو این کارگروه برگزار شده است.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: بر اساس پیگیری های انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته ملی نجات خلیج گرگان در قالب کارگروه سواحل، بنادر و جزایر کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه به منظور نجات بخشی خلیج گرگان دو راهکار نجات اضطراری کوتاه مدت و نجات بلند مدت در کمیته ملی نجات خلیج گرگان مصوب شده است، بیان داشت: تامین آب در بخش غربی خلیج و تامین آب از ناحیه شرقی به وسیله سه کانال چاپاقلی، آشوراده و خوزینی از جمله اقدامات نجات اضطراری کوتاه مدت محسوب می شود.

فداکار با اشاره به اینکه این امر از طریق لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج محقق خواهد شد، اذعان داشت: بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی در جلسه اخیر کمیته ملی نجات خلیج گرگان، هم اکنون عملیات مطالعات هیدروگرافی به منظور لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان توسط این سازمان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود عملیات لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان اواخر امسال و یا اوایل سال آینده انجام شود، تاکید کرد: به این ترتیب با شروع عملیات لایروبی، نخستین اقدامات عملی در راستای نجات بخشی این خلیج آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: همچنین قرار است پروژه تامین آب و محیط مرطوب ناحیه غربی میانکاله توسط اداره کل محیط زیست استان مازندران و طرح اجرایی نجات و تامین آب ناحیه شرقی خلیج گرگان و میانکاله توسط سازمان آب منطقه ای استان گلستان تهیه شود که پس از اصلاحات فنی در کارگروه  ملی ساماندهی سواحل، جزایر و بنادر اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفته های خود یکی از مهمترین اقدامات در پروژه نجات بخشی خلیج گرگان را جلوگیری از توسعه ریزگردها در منطقه به واسطه خشک شدن حدود 10 هزار هکتار در ناحیه غربی میانکاله در خلیج گرگان، عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا مرطوب نگه داشتن منطقه و نیز ایجاد پوشش گیاهی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر، پیشرفت پروژه ها و اقدامات محیط زست استان مازندران در راستای لایروبی کانال های ورودی به خلیج گرگان مورد بررسی قرار گرفت، گفت: لایروبی دو کانال تامین کننده آب خلیج گرگان در ناحیه شرقی توسط محیط زیست گلستان نیز از دیگر مصوبات جلسه مذکور بود.

فداکار بیان داشت: همچنین در این جلسه مقرر شد تا طرح اجرایی تامین آب برای بخش غربی میانکاله تهیه و هر چه سریع تر به دبیرخانه کمیته ملی نجات بخشی خلیج گرگان ارسال شود.

به گفته وی، تعیین رابطه ایدئولوژیک خلیج گرگان و دریای خزر از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه اخیر بود که این امر نیز باید با انجام مطالعات جامع توسط گروه مهندسین مشاور انجام گیرد.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تاکید کرد: از آنجا که خلیج گرگان منطقه حساس زیست محیطی محسوب می شود لذا نمی توان انتظار داشت تا اقدامات مذکور در قالب طرح جامع مدیریت نجات بخشی خلیج گرگان و تالاب میانکاله باسرعت پیش رود و این امر نیازمند زمان زیادی است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مهمترین مشکلات پیش روی نجات بخشی خلیج گرگان را تامین منابع ملی برای عملیات اجرایی پروژه مذکور عنوان و اظهار امیدواری کرد: با پیگیری مسئولان در رده های بالاتر هر چه سریع تر اعتبارات لازم در این خصوص تامین شود.

به گفته وی، بر اساس مطالعات صورت گرفته، پروژه طرح جامع مدیریت نجات بخشی خلیج گرگان و تالاب میانکاله به حداقل 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز خواهد داشت که تامین این میزان توسط سازمان محیط زیست محال است و لازم است دولت در سطح کلان تصمیم جدی برای تامین اعتبارات لازم این پروژه اخذ کند.

وی با تاکید بر اینکه خلیج گرگان دارای سه عنوان بین المللی زیست محیطی است، تاکید کرد: بحران محیط زیستی به وجود آمده در خلیج گرگان هرگز با صرف رقم های کوچک حل نخواهد شد و نیازمند تخصیص اعتبارات هنگفت است.

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار