۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

شناور تحقیقاتی گیلان در ایام دهه فجر راه اندازی می شود

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از راه اندازی مجدد شناور تحقیقاتی گیلان همزمان با ایام دهه فجر در جنوب آب های دریای خزر به منظور بررسی ذخایر آبزیان و نیز بررسی های اکولوژیک دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۲۶۸۳

دکتر محمد پورکاظمی در گفت و گو با خبرنگار مانا یکی از مهمترین برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سال های اخیر را راه اندازی مجدد شناور تحقیقاتی گیلان در آب های دریای خزر عنوان کرد و گفت: تا کنون بیش از دو میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای تعمیرات اساسی این شناور تحقیقاتی ملی هزینه شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، خاطرنشان ساخت: هم اکنون برخی تجهیزات لازم برای راه اندازی این شناور تحقیقاتی در حال خریداری جهت نصب است که این تجهیزات با 500 میلیون تومان خریداری خواهند شد.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: می توان اعلام کرد عملیات تعمیرات شناور تحقیقاتی گیلان در مجموع با بیش از 2.5  میلیارد تومان انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات تعمیر شناور تحقیقاتی گیلان هم اکنون در بندر انزلی در حال انجام است، اظهار داشت: انتظار می رود ایام دهه فجر امسال شاهد راه اندازی این شناور تحقیقاتی در آب های دریای خزر باشیم.

دکتر پورکاظمی تاکید کرد: گشت های تحقیقاتی در دریای خزر با همکاری ستاد ارگان های دریایی و معاونت علمی پژوهشی ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شناور تحقیقاتی گیلان تنها شناور ملی کشور برای فعالیت در جنوب خزر محسوب می شود، اذعان داشت: این شناور تحقیقاتی از قابلیت های لازم جهت انجام  پروژه های تحقیقاتی تا اعماق بیش از هزار متر در دریای خزر برخوردار است.

به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با راه اندازی این شناور در سال جاری ذخایر زیستگاه های جدید در اعماقی که تا کنون شناسایی نشده اند  مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه عمیق ترین بخش دریای خزر به عمق 1025 متر در آب های ایران واقع شده است، اعلام کرد: با این وجود علایم حیاتی آبزیان در اعماق کمتر از 300 متر وجود دارد و بالاتر از آن تنها امکان زیست میکروارگانسیم ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بررسی ذخایر آبزیان دریای خزر بر اساس میزان صید انجام شده از سوی صیادان و بررسی های علمی در کنار صیادان پره صورت می گیرد، گفت: با راه اندازی مجدد شناور تحقیقاتی گیلان، ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر از این پس به روش ترال انجام خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه گفته های خود تاکید کرد: با استفاده از این شناور امکان گشت ارزیابی ذخایر انواع ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید، کپور، کفال و ... و نیز ماهیان خاویاری وجود خواهد داشت.

دکتر پورکاظمی یادآور شد: بررسی ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکا ماهیان نیازمند استفاده از روش ترال است که این امر باید توسط شناور های تحقیقاتی بزرگ صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود چهار سال است که شناور تحقیقاتی گیلان در عملیات تحقیقاتی دریای خزر به دلیل خرابی فعالیت نداشته است، تاکید کرد: امیدواریم با راه اندازی شناور تحقیقاتی گیلان از امسال شاهد ارزیابی دقیق ذخایر ماهیان مذکور توسط این شناور باشیم.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: در این مدت بررسی ذخایر ماهیان خاویاری از روی میزان ماهیان خاویاری که به دام صیادان پره می افتادند، صورت می گرفت.

وی با اشاره به نظارت مستقیم سازمان شیلات ایران، خاطرنشان کرد : صیادان پره مجاز به صید ماهیان خاویاری نیستند و در صورتی که ماهی خاویاری به تور آنها افتاد باید آن را به صورت زنده در اختیار سازمان شیلات قرار دهند تا پس از انجام تحقیقات لازم و پلاک گذاری آن ماهی در دریا رها سازی شود.

پورکاظمی همچنین درباره چگونگی ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا در فقدان شناور تحقیقاتی گیلان گفت: این امر از طریق آماری که از سوی صیادان کیلکا گیر اعلام می شود صورت می گرفت و به این ترتیب میزان ذخایر سه گونه کیلکای دریای خزر  تاحدی مشخص می شد.

به گفته وی، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر مستقر در ساری و پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی مستقر در بندر انزلی، پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر را انجام می دهند.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یکی از مهمترین برنامه ریزی های انجام شده برای استفاده از کشتی تحقیقاتی گیلان پس از بهره برداری مجدد را انجام پایش مشترک ذخایر آبزیان دریای خزر با مشارکت کشور روسیه عنوان کرد و آن را اقدامی مهم در راستای انتقال تکنولوژی های علوم دریایی دانست.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه شناور تحقیقاتی گیلان یک شناور ملی محسوب می شود لذا سایر ارگان های دریایی و تحقیقاتی نظیر محیط زیست، سازمان نقشه برداری، پروژهشگاه اقیانوس شناسی و دانشگاه های دریایی می توانند طبق برنامه زمان بندی مشخص در انجام کارهای تحقیقاتی خود از این شناور بهره مند شوند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار