۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

کارون دوباره زنده شد

بالا آمدن آب کارون که به برکت بارندگی های پاییزی محقق شده وضعیت زیست محیطی این رودخانه را به شکل کم سابقه ای بهبود بخشیده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۶۷۸

به گزارش خبرنگار مانا ، بنابر اعلام حفاظت محیط زیست خوزستان ، دبی آب کارون در مقطع اهواز به 400متر مکعب در ثانیه رسیده است که در این موقع از سال بی سابقه است.

شوری یا EC آب کارون تا 1500 میکروموس در سانتیمتر مربع کاهش یافته و آلودگی ناشی از پساب های صنعتی و کشاورزی نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

صید ماهی توسط ماهیگیران محلی با قایق های کوچک و فرود هزاران پرنده مهاجر صحنه های بی بدیل در دو سوی کارون خلق کرده و بسیاری از شهروندان خوزستانی را به یاد روزهای خوش و رویایی سال های گذشته انداخته است.

البته طغیان کارون خسارت هایی را به اراضی کشاورزی دو سوی کارون زده و چندین پل موقت را  نیزدر مسیر رودخانه تخریب کرده است.

آثار مثبت احیای کارون و سیلاب و طغیان آن تنها به این مسایل ختم نمی شود. سیلاب ها ده ها جزیره کوچک و بزرگ داخل کارون را زیرآب برده است.

پل پیاده روی "طبیعت" در اهواز، که بر روی کارون احداث شده به یکی کانون های اصلی تماشای روزهای خوش کارون تبدیل شده و شهروندان زیادی بخشی ازاوقات فراغت خود را در سواحل رویایی کارون می گذرانند.

برخی از گردشگران که از گوشه و کنار کشور به خوزستان سفر کرده اند ، تماشای کارون به اولین مقصد آنان تبدیل شده و بسیاری از آنان در کنار کارون چادرهای مسافرتی برپا کرده اند.

تعدادی از گردشگران در گفت وگو با خبرنگار مانا گفتند: با این وضعیت آب و هوایی و خشکسالی و گرد و غبار ، هیچگاه تصور نمی شد روزی کارون به روزهای با عظمت خود بازگردد و طراوت و نشاط را به مردم هدیه کند.

در سال های اخیر که خشکسالی با خشن ترین چهره خودنمایی می کرد کارون چنان بی رمق و از نفس افتاده بود که امکان برداشت آب برای کشاورزی و حتی شرب امکان پذیر نبود.   

از سوی دیگر افزایش بی سابقه آب کارون سبب پس زدن آب شور اروندرود شده  و امکان آبیاری نخیلات دوسوی اروندرود را فراهم کرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به وضعیت مطلوب کارون گفت: بخشی از سیلاب های کارون توسط سدهای بالادست مهار شده است.

محمدرضا شمسایی افزود: بارندگی های پاییزی، استفاده از آب کارون را برای آبیاری اراضی کشاورزی متوقف کرده و مشکل تامین آب آبزی پروان خوزستانی را برطرف کرده است.

با این حال دوستداران محیط زیست ، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همچنان از وضعیت آینده کارون نگران هستند چون معتقدند اجرای طرح های انتقال آب کارون از مناطق بالا دست ، خوزستان را در معرض تهدیدهای جدی ناشی از خشکی کارون و تقویت کانون های ریزگرد قرار خواهد داد.

آیت الله محسن حیدری از نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان با اشاره به وضعیت خاص خوزستان و ضرورت تامین آب ، انتقال آّب کارون به فلات مرکزی ایران را غیرقابل قبول ، توجیه ناپذیر و غیرکارشناسی بیان کرد.

وی گفت: آنهایی که به دنبال انتقال آب کارون هستنند در نهایت می خواهند خوزستان را بیابان تبدیل کنند و پیامد چنین اقدام ، توسعه کانون های ریزگرد و بروزطوفان های گرد و خاک در خوزستان خواهد بود.

آیت الله حیدری افزود: هم اکنون که خوزستان به یمن بارندگی های پاییزی مرطوب شده خبری از طوفان های گرد و غبار نیست ومردم در امنیت روحی و روانی هستند.   

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: اجرای طرح های انتقال آب کارون تنها برای مصارف شرب است وحجم انتقال آب از کارون چندان بالا نیست.

هر 18نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفت صریح خودرا با هرگونه انتقال آب اعلام کردند و ازدولت خواستند طرح های انتقال آّب را به بایگانی بسپارد.

کارون از زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان ، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و سپس راهی خلیج فارس می شود.

در سال های اخیر ، کارون با چالش های شوری، افزایش آلاینده ها ، کاهش عمق و ورود فاضلاب های صنعتی وکشاورزی رو به رو بوده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار