۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

اتمام طرح مدیریت جامع زیست محیطی هرمزگان سال آینده

طرح مدیریت جامع زیست محیطی سواحل جنوبی کشور که با اولویت سواحل استان هرمزگان به عنوان طرح پایلوت با همکاری جایکا در دست تهیه است، در تابستان 2019 میلادی به اتمام خواهد رسید.
کد خبر: ۸۲۶۷۲

 

اتمام طرح مدیریت جامع زیست محیطی هرمزگان سال آیندهمعاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: آخرین جلسه کارگروه تخصصی مدیریت زیست محیطی سواحل جنوب کشور در بندر عباس با حضور نمایندگان کارگروه های تخصصی، معاون استاندار، رئیس برنامه بودجه استان و سایر مدیران ارشد استانی برگزار شده است.

پروین فرشچی افزود: تمام دستگاه هایی که به نوعی با محیط زیست دریایی در ارتباط هستند در این جلسه حضور داشتند و از آنجا که هر گروه حداقل پنج نفر عضو دارد لذا این کارگروه تخصصی همواره با حضور 40 نفر از متخصیص و کارشناسان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه گروه های کاری مختلفی در طرح مدیریت جامع زیست محیطی سواحل جنوبی کشور فعال هستند، تصریح کرد: از آن جمله می توان به کارگروه های دریا، قوانین و مقررات محیط زیستی، پهنه بندی سواحل و تنوع زیستی و ارزیابی ریسک اشاره کرد.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه طرح جامع مدیریت خلیج فارس و دریای عمان را به عنوان یکی از مهم ترین طرح های برنامه ششم توسعه دانست که در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طی این جلسه،  ارزیابی و مدیریت ریسک و مخاطرات پهنه بندی فضایی و قوانین و مقررات بررسی شد، اذعان داشت: همچنین مطالعات انجام شده در خصوص آلودگی و مطالعات اکولوژیک در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی ساحل نشینان، مطالعات مخاطرات دریایی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون سه گروه مشاور در زمینه های مختلف طرح مدیریت جامع زیست محیطی سواحل استان هرمزگان در حال فعالیت هستند، تاکید کرد: نقاط ضعف و قوت مطالعات انجام شده توسط گروه مشاورین در آخرین جلسه نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که طی آن اصلاحات لازم نیز انجام گرفت.

فرشچی همچنین به حضور نماینده جایکا در این نشست اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس اعلام گروه جایکا، تهیه طرح مدیریت جامع زیست محیطی سواحل استان هرمزگان تاکنون با 50 درصد پیشرفت همراه است که انتظار می رود تابستان 2019 میلادی ( تیر 1398) شاهد اتمام کامل این پروژه ملی باشیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تهیه طرح مدیریت جامع زیست محیطی استان هرمزگان از شهریورماه 96 آغاز شده است، اذعان داشت: اعتبارات مورد نیاز جهت پایش ها در حال انجام و مطالعات از سوی گروه جایکا تامین می شود.

وی تاکید کرد: در نهایت این جلسه مقرر شد طی جلسه بعدی مدل خاصی جهت مدیریت ریسک و مطالعات در بخش تنوع زیستی از سوی گروه جایکا، ارائه شود.

وی همچنین از انجام برنامه ریزی ها جهت افزایش ایستگاه های نمونه برداری در پروژه مدیریت جامع زیست محیطی هرمزگان خبر داد و گفت: همچنین در آخرین جلسه مقرر شد در خصوص مطالعات آلودگی و تنوع زیستی اصلاحاتی صورت پذیرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: همچنین مقرر شده به منظور مطالعات گسترده تر در زمینه مخاطرات زیست محیطی منطقه، فرم هایی جهت تکمیل جامعه محلی در اختیار آنها قرار داده شود و بدین ترتیب مدل جامع مدیریت ریسک تهیه شود.

فرشچی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزهای صورت گرفته جلسه بعدی بررسی طرح مدیریت جامع زیست محیطی سواحل جنوبی کشور در تاریخ 29 بهمن ماه  برگزار خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بعد از اجرای این پروژه در استان هرمزگان، طرح جامع مدیریت سواحل جنوبی کشور در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز تهیه خواهد شد، تاکید کرد: اجرای چنین برنامه هایی از چالش های محیط زیستی در آینده برای منطقه و جوامع پیرامونی آن در مناطق ساحلی جنوبی کشور جلوگیری خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار