۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

بازار چارتر در اغما به استقبال سال ۲۰۱۹ می‌رود

سال جاری میلادی در حالی به پایان می‌رسد که علی رغم تناژ بالا در بخش‌های مختلف ناوگان کانتینری، بازار چارتر رشد چندانی نداشت و با افت قیمت‌ها شرایط ناخوشایندی را تجربه می‌کند.
کد خبر: ۸۲۶۲۹
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از آلفالاینر، ورود شناور‌های مگاسایز در صنعت کشتیرانی به ویژه در حمل و نقل کانتینری تحولی عمیق ایجاد کرده است. اما در این میان و در سال جاری میلادی برخلاف تناژ بالای شناور‌ها بازار چارتر در حالت اغما به سر می‌برد و امید چندانی به بهبود عملکرد در سال آتی میلادی وجود ندارد. بر همین اساس اخبار مهم این موضوع در ذیل تشریح و از نظرتان می‌گذرد:
تاثیر شناور‌های غول پیکر بر بخش کانتینری
تحول در کشتیرانی که با معرفی شناور‌های غول پیکر و جایگزینی شناور‌های سایز کوچک با آن‌ها آغاز شد، به طور قابل توجهی پروفایل تناژ کاربردی را در بخش‌های مختلف شناور‌های کانتینری با سایز‌های متفاوت تغییر داد.
تحلیل تاثیر جایگزینی شناور‌های کوچک با شناور‌های غول پیکر یا به اصطلاح مگاسایز در ظرفیت یک تا ۱۰ هزار TEU از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون نشان می‌دهد هجوم شناور‌هایی با سایز بزرگ به طور چشمگیری بر شناور‌هایی با سایز بین سه تا ۵.۱۰۰ TEU (به ویژه کشتی‌های پاناماکس کلاسیک) تاثیرگذار بوده به گونه‌ای که تعداد شناور‌های فعال از سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش ۱۵ درصدی را به دنبال افت شدید شناور‌های کاربردی در مسیر خاورمیانه-کرانه شرقی آمریکا و نیز نزول تقاضا در مسیر‌های آمریکای لاتین و خاورمیانه/ شبه قاره هند در کارنامه خود ثبت کرده است. علی رغم این مسئله، افزایش تقاضا در مسیر‌های درونی خاور دور و آفریقا موجب شد تا ظرفیت بخشی از شناور‌ها که به حالت تعلیق درآمده بود، بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد و این در حالی است که از سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد ۳۴۰ فروند شناور کانتینری با ظرفیت سه تا ۵.۱۰۰ TEU روانه یارد‌های اوراق شده اند.
تکامل شناور‌های کانتینری به کارگرفته شده با ظرفیت یک تا ۱۰ هزار TEU در تجارت از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ میلادی
بازار چارتر با اغما به استقبال ۲۰۱۹ میلادی می‌رود
اگرچه شناور‌های کوچکتر با سایز یک تا سه هزار TEU به تعداد فراوان وجود دارند، مناطقی، چون آفریقا و آمریکای لاتین تمرکز خود را بر شناور‌های مگاسایز معطوف کرده اند و همین امر موجب شده تا میزان تقاضا در مسیر‌های تجاری درون منطقه‌ای هم در خاور دور و هم در اروپا وضعیت مطلوبی داشته باشد.
تعداد کل شناور‌های فعال در این سایز از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون رشد چندانی نداشته و بازار بیشتر شاهد فعالیت شناور‌هایی با ظرفیت ۱.۸۰۰ و ۱.۹۰۰ TEU بوده است. ضعف اخیر در این بخش به دلیل کاهش فعالیت در تجارت خاورمیانه و اقیانوسیه است که تعداد شناور‌های بیکار را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را به یکصد فروند رسانده است.
از سوی دیگر و برخلاف جایگزینی سریع این شناور‌ها در مسیر‌های تجاری خاور دور-اروپا، شناور‌های کانتینری با سایز ۵.۱۰۰ تا ۱۰ هزار TEU رشد قابل توجهی را از سال ۲۰۱۰ با تعداد ۶۰۰ فروند و رسیدن به بیش از ۹۰۰ فروند تاکنون تجربه کرده است. اما تعداد تمامی شناور‌هایی که در مسیر خاور دور-اروپا فعالیت دارند از اوج خود یعنی ۳۳۵۵ فروند در سال ۲۰۱۰ میلادی به تنها ۴۸ فروند در سال جاری میلادی رسیده چراکه سایز میانگین شناور‌ها در این مسیر به تدریج از هشت هزار به ۱۴ هزار TEU افزایش یافته است. 
سایز میانگین شناور‌ها بر اساس خطوط تجاری: ۲۰۱۰-۲۰۱۸ میلادی
بازار چارتر با اغما به استقبال ۲۰۱۹ میلادی می‌رود
مقایسه سایز شناور‌ها بر اساس خطوط تجاری: ۲۰۱۰ در برابر ۲۰۱۸ میلادی
بازار چارتر با اغما به استقبال ۲۰۱۹ میلادی می‌رود
دفتر سفارش شناور‌های کانتینری تا تاریخ یک دسامبر ۲۰۱۸ میلادی
بازار چارتر با اغما به استقبال ۲۰۱۹ میلادی می‌رود
اما، شناور‌های جایگزین شده به طور موفقیت آمیزی در مسیر‌های خاور دور- آمریکای شمالی، خاورمیانه/ شبه قاره هند و آمریکای لاتین به کار گرفته شده که ۷۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. بخش کوچکی از این شناور‌ها وارد مسیر‌های تجاری اقیانوسیه، آفریقا و ترانس آتلانتیک شده که محرکی برای افزایش تقاضای این شناور‌ها به حساب می‌آید. 
علی رغم این موضوع، تقاضای کلی برای شناور‌هایی با ظرفیت ۵.۱۰۰ تا ۱۰ هزار TEU از سال ۲۰۱۶ میلادی رشد را متوقف کرده چرا که تقاضا‌های جدید برای شناور‌هایی با ظرفیت ۱۰ تا ۱۴ هزار TEU به خوبی در مسیر‌های ترانس پاسفیک، خاورمیانه و آمریکای لاتین در اولویت قراردارند.
کمبود تقاضا در این بخش نیز در گزارش هفتگی آلفالاینر منتشر شده و هیچ سفارشی طی چهار سال اخیر در بخش شناور‌های کانتینری با ظرفیت ۵.۱۰۰ تا ۱۰ هزار TEU در دفترسفارش کانتینری ثبت نشده است.

شناور‌های بیکار کانتینری
بازار چارتر با اغما به استقبال ۲۰۱۹ میلادی می‌رود
توزیع شناور‌های بیکار تا تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی
بازار چارتر با اغما به استقبال ۲۰۱۹ میلادی می‌رود
سال تاریک بازار چارتر رو به پایان
بازار چارتر کانتینری سال ۲۰۱۸ میلادی را با وضعیتی نامطلوب به پایان می‌رساند چراکه نرخ‌های پایین به طور مستمر در ماه‌های اخیر برخلاف تناژ بالا در بخش شناور‌های کلاسیک پاناماکس با ظرفیت‌های ۲.۷۰۰-۲.۹۰۰ TEU و ۱۵۰۰-۲۰۰۰ TEU حاکم بود. در بخش تناژ‌های بزرگتر به ویژه شناور‌هایی با ظرفیت ۵.۵۰۰ TEU و بالاتر از محیط سالم عرضه سود بردند، اما نتوانستند تاکنون نرخ بالای چارتر را در کارنامه خود ثبت کنند.
چشم انداز کوتاه مدت بازار چارتر چندان خوشایند نیست و تیره و تار به نظر می‌رسد. فرارسیدن کریسمس و سال نوی میلادی تاثیر خود را بر حجم تجارت گذاشته و عوارض تمامی فعالیت‌ها دست کم تا دومین هفته ژانویه دریافت می‌شود. پس از آن نیز به زودی سال نوی چینی در اوایل فوریه آغاز می‌شود که شانس افزایش تقاضا را دست کم تا نیمه فوریه کاهش می‌دهد. در همین حین، مالکان تناژ فوری نیاز به خلاقیت بیشتری دارند تا بتوانند شناور‌های خود را وارد عمل کنند تا زمانی که مجدد میزان تقاضا در روندی صعودی قرار گیرد.
به روز رسانی خدمات در خطوط کشتیرانی
اعضای ائتلاف THE یعنی هاپاگ لوید، ONE و یانگ مینگ در تاریخ ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی جزئیات ۲۹ خط خدمات رسانی خود را که در سال آتی و در مسیر‌های اصلی تجاری شرق و غرب فعالیت خواهند کرد، اعلام کرد.
مهمترین تغییرات خطوط خدمات رسانی معرفی حلقه چهارم PN۴ در مسیر ترانس پاسفیک به سمت شمال غرب و راه اندازی خط جدید FE۱/PS۱ است. افزون بر آن، اولین راه ارتباطی مستقیم بین ویتنام شمالی و آمریکا از طریق خط PN۲ برقرار می‌شود. 
چرخش بندری مدیترانه به کانادا ساده‌تر می‌شود
مرسک لاین پهلوگیری شناور‌های خود در بنادر Halifax و Valencia را متوقف کرد تا زمان ترانزیتی بین مونترال و باقی بنادر در مدیترانه را ارتقا دهد. بدین ترتیب، خط MMX فعالیت خود را طی پنج هفته با استفاده از پنج فروند شناور کانتینری به ظرفیت ۱.۷۵۰ تا ۲.۹۰۰ TEU از سر می‌گیرد و در بنادر الجزیره، Salerno، La Spezia، Fos، Tangier، مونترال پهلو می‌گیرد.
تغییر چرخش بندری امکان دریانوردی مستقیم از مونترال به الجزیره و از آنجا به مقاصد خاورمیانه، شبه قاره هند، آفریقای غربی و خاوردور را فراهم آورده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار