mana.ir

کد خبر: ۸۲۶۱۶ |
تعداد بازدید: ۲۳۴ |
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷

تنور بازار سفارش ساخت در روزهای پایانی 2018 همچنان داغ است

شرکت کارگزاری بانچروکاستا در آخرین تحلیل هفتگی خود در سال جاری میلادی، زوایای مختلف بازار کشتیرانی را به زیر ذره بین برد.

به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری بانچروکاستا درآخرین تحلیل هفتگی خود درسال جاری میلادی درابتدا گریزی به بازار فله برها زد و نوشت، کیپ سایز یک هفته پرفراز و نشیب دیگر را تجربه کرد. درنیمه نخست هفته گذشته و درمسیراستاندارد استرالیای غربی/Qingdao، سطوح نرخ کرایه حمل این فله بر به هشت هزار و 100 تا هشت هزار و 300 دلار برای هرمتر تن کاهش یافت، اما درپایان هفته به هشت هزار و 700  تا هشت هزار و 900 دلار در روز بهبود پیدا کرد.

این گزارش ادامه داد: درهفته گذشته، نرخ های کرایه حمل از برزیل با ایستادن بر روی 16 هزار و 300 دلار تا 16 هزار و 600 دلار در روز روند پایداری را به نمایش گذاشت. ناگفته نماند نرخ کرایه حمل بارگیری محمولات برای اوایل ماه ژانویه روی 17 هزار و 100 تا 17 هزار و 300 دلار در روز ثابت شد. ازسوی دیگردرآتلانتیک علیرغم اینکه سطح فعالیت نسبتا پایینی شکل گرفت، اما ورود برخی کارگوهای جدید به بازار تمایل کلی را بهبود بخشید.

آخرین تحلیل بانچروکاستا در سال 2018، شماره  50//

بازار پاناماکس

از اواسط هفته گذشته و به دنبال انتشار اخبار فروش غلات آمریکا به چین، بازار فله بر پاناماکس رونق گرفت. نرخ های کرایه حمل درهمه مسیرها افزایش پیدا کرد و برهمین اساس فعالیت دوره ای دوباره احیا شد.

افزون براین در پاسیفیک، صادرات ذغال سنگ اندونزی به ویژه به چین محرک اصلی افزایش تقاضا بود، درنیمه دوم هفته، بازار پاسیفیک شمالی بهبود پیدا کرد و نرخ کرایه حمل برای فله برهای کامسارماکس از مرز 11هزار دلار در روزعبور کرد. ازسوی دیگر بازار در آمریکای جنوبی نسبتا آرام سپری شد. نرخ های کرایه حمل روند پایداری را طی کرد، چرا که تقریبا تمامی کارگوهای ماه دسامبر بارگیری شدند.

همچنین حوزه آتلانتیک شمالی سطوح خوبی از فعالیت را در خلیج آمریکا و ساحل شرقی آمریکا به نمایش گذاشت. درنتیجه نرخ های کرایه حمل روند صعودی به خود گرفت.

آخرین تحلیل بانچروکاستا در سال 2018، شماره  50//

بازار سوپراماکس و هندی سایز

علیرغم یک بازار فعال، اما نرخ های کرایه حمل فله برهندی سایز از خلیج آمریکا روند کاهشی را درهفته گذشته تجربه کرد. نرخ کرایه حمل یک فروند فله برهندی سایز با ظرفیت 30 الی 35 هزار DWT به اروپا، مدیترانه یا خلیج آمریکا بر روی عدد 14 الی 15 هزار دلار ثابت شد. این نگرانی وجود دارد که تعطیلات پیش رو موجب افت بیشتر نرخ کرایه حمل شود.

از طرف دیگرسطح نرخ های کرایه حمل فله برسوپراماکس همچنان بالا است، در همین خصوص نرخ کرایه حمل به سمت مدیترانه به 20 هزار و 300 الی 20 هزار 600 دلار و به سمت شرق دور حدود 30 هزار دلار در روز می رسد. درمدیترانه گرچه درابتدای هفته تمایل منفی بربازار حاکم بود، اما نرخ های کرایه حمل نسبتا پایدارباقی ماند و بسیاری از مالکان هندی سایز منتظر رشد صعودی دوباره بازار بودند.

درهند و آفریقای جنوبی، نرخ های کرایه حمل هندی سایز نسبت به هفته گذشته بهبود کمی را نشان داد. یک فروند هندی سایز با ظرفیت 53 هزارDWT  درمسیر خاورمیانه به ساحل غربی هند بر روی 12 هزار و 600 الی 12 هزار و 900 دلار در روز تثبیت شد.

علاوه براین بازار درشرق دور- پاسیفیک برای شناورهای بزرگتر دوباره روند بهبود را درپیش گرفت و نرخ های کرایه حمل به ویژه برای مسیرهای تجاری خاوردور قوی تر ظاهر شد. ازآن طرف نرخ های کرایه حمل درترانس پاسیفیک بهبود کمی را به نمایش گذاشت. داستان در مسیر شرق دوربه خاورمیانه نیز روایت مشابه ای را به همراه داشت. 

آخرین تحلیل بانچروکاستا در سال 2018، شماره  50//

در ادامه این گزارش آمده است: طی هفته گذشته روند منفی بازار نفتکش غول پیکر درخاورمیانه استمرارداشت. به دنبال صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری و فعالیت پایین، نرخ های کرایه حمل به 80 WS در روز برای شرق و 30 WS برای غرب کاهش پیدا کرد. درآفریقای غربی هفته نسبتا آرامی سپری شد و نرخ های کرایه حمل به 80 WS برای تخلیه درشرق دور کاهش پیدا کرد. ناگفته نماند مالکان در دریای کارائیب موفق شدند از افت چشم گیر نرخ کرایه حمل جلوگیری کنند. نرخ های کرایه حمل درمسیرهای تجاری دریای سیاه به حدود 130 WS تقلیل یافت.

افزون براین بازارافراماکس درمدیترانه هفته مثبتی را به ثبت رساند، به طوری که تقاضا قوی باقی ماند و نرخ های کرایه حمل به 215 WS درمسیرهایی تجاری از سراسرمدیترانه افزایش یافت.

همچنین بازار دردریای شمال برای کل هفته و به ویژه پایان هفته قوی باقی ماند، نرخ های کرایه حمل به 200 WS برای سراسر اروپا و حدود 170 WS برای بالتیک افزایش پیدا کرد. فعالیت در دریای کارائیب پررونق گزارش شد و نرخ های کرایه حمل به سرعت به سطح  210 WS رسید.

درشرق سوئز، نرخ های کرایه حمل برای تانکرهای LR2 درمسیرهای خاورمیانه و ژاپن علایمی از روند نزولی را به همراه داشت. درغرب سوئز، نرخ های کرایه حمل برای هر دو تانکر LR1 و LR2 درمسیرهای تجاری انگلستان و ژاپن بهبود یافت و هفته را به ترتیب با دو میلیون و 400 هزار دلار و دو میلیون و 800 هزار دلار به پایان رساند.

بازار کانتینری

برطبق بانک سرمایه گذاری Nomura، رشد نزولی صادرات چین درماه نوامبرسال جاری میلادی می تواند درسال آینده ادامه پیدا کند. این روند  تاثیر پایداری برحجم تجاری اقیانوسیه به ویژه درتجارت محدوده شرقی ترانس پاسیفیک به همراه دارد. موسسه تحقیقاتی Drewry معتقد است، به دلیل تقویت تقاضا ریتم نرخ های کرایه حمل فوری درمسیرآسیا- اروپای شمالی تا پایان سال جاری میلادی پایدارباقی خواهد ماند.

لازم به توضیح است که  طی هفته گذشته بازار چارترینگ کانتینری روند ثابتی را در اکثربخش ها به نمایش گذاشت.

سفارش ساخت شناور

علیرغم نزدیک شدن به سال جدید میلادی که باید به طورکلی فعالیت بازارسفارش ساخت کاهش یابد، اما این بازار طی هفته گذشته همچنان پرقدرت حرکت کرد. در بخش تانکر، شرکت کشتیرانی Unisea یونان سفارش ساخت دو فروند افراماکس با ظرفیت حدود 113 هزارDWT را به کشتی سازی Subic داد. از سوی دیگر دربخش فله بر، تنور سفارش ساخت شناورهای بزرگتر بسیار داغ بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین