۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

احیاء یک تالاب خشکیده در خوزستان با بارندگی های پاییزی

احیاء یک تالاب خشکیده در خوزستان با بارندگی های پاییزی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از احیاء تالاب خشکیده "بامدژ" در شمال خوزستان بر اثر بارندگی ها و سیلاب های پاییزی خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۶۱۳

احمدرضا لاهیجان زاده درگفتگو با خبرنگار مانا افزود: پس از بارندگی های پاییزی همه مساحت چهارهزارهکتاری این تالاب که نقش مهمی در بهبود چرخه حیات و تعدیل آب و هوای منطقه دارد، آبگیری شده است .

وی گفت: با احیاء این تالاب مهم که در ردیف چهارتالاب مهم استان خوزستان به شمار می رود، هزاران پرنده در این تالاب برای تخم ریزی و زمستان گذرانی فرود آمدند.

تالاب بامدژ یکی از تالاب‌های پنج‌گانه و بزرگ استان خوزستان و مقصد گردشگران اکوتوریسم داخلی و خارجی است. همچنین این تالاب یکی از توقفگاه‌های پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا است.

براساس مطالعات انجام شده از ۱۳۴ گونه گیاهی تالاب بامدژ می‌توان به خارشتر خزری و ایرانی، ترنجبین، شیرین‌بیان، خار پنبه، شاه‌تره، گل گاوزبان، پونه، کُنار، تاج‌خروس، نی، گا گله اشاره کرد.

بیش از ۴۰ گونه حیوانی شامل پستاندارانی همچون روباه، شغال، خرگوش، گرگ، کفتار، سمور، خفاش، خارپشت ایرانی و ماهیانی همچون کپور، شربت، بنی، حمری، بیاح وخزندگان و دوزیستانی همچون قورباغه، وزغ، لاک‌پشت لاک نرم، جکوی و مارآبی در تنظیم اکوسیستم بامدژ نقش دارند.

تالاب بامدژ همیشه دارای آب شیرین است و توسط رودخانه شاوور، طغیان‌های رودخانه دز، کرخه و آب‌های اضافی اراضی کشاورزی اطراف آبگیری می‌شود، ارتفاع آن ۲۵ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد و سیمای طبیعی پیرامون تالاب را دشت‌های سیلابی و اکوسیستم‌های خشک دشتی تشکیل می‌دهد.

این تالاب در میان چشم‌اندازهای منطقه نمونه منحصربه‌فردی است و خرمی و سرسبزی آن از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

تناوب و توالی رویشگاه‌های گیاهی با آب و خشکی برای شمار زیادی از پرندگان مهاجر شرایط مطلوب و مطمئنی برای زندگی، آشیانه، تخم‌گذاری، تغذیه و زمستان‌گذرانی فراهم می‌کند.

از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی این منطقه می‌توان به انواع مرغابی‌سانان، آبچلیک، حواصیل اردک سرسبز، عروس غاز، قو، باکلان، باکلان کوچک و آنقوت اشاره کرد.

شایان ذکر است، بارندگی های پاییزی امسال در خوزستان حیات تازه ای به دو تالاب شادگان در جنوب خوزستان که مساحت آن حدود 450هزار هکتار است و همچنین تالاب هورالعظیم با 300هزار هکتار در غرب خوزستان بخشیده است.

حجم زیادی از سیلاب های اخیر وارد تالاب های شادگان وهورالعظیم شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار