۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹

آغاز عملیات اجرایی 19 پروژه بندری در روز حمل و نقل دریایی

آغاز عملیات اجرایی 19 پروژه بندری در روز حمل و نقل دریایی
همزمان با 28 آذر ماه روز حمل و نقل دریایی، عملیات اجرایی 19 پروژه بخش خصوصی با سرمایه گذاری بیش از 1800 میلیارد تومان آغاز می شود.
کد خبر: ۸۲۵۹۶

به گزارش خبرنگار مانا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل و صنایع وابسته ضمن تبریک هفته حمل و نقل به تمام شقوق حمل و نقل بویژه بخش دریایی کشور گفت: چهارشنبه هفته جاری به حمل ونقل نقل دریایی اختصاص دارد و به همین منظور چندین پروژه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و تعدادی تفاهم نامه وقرارداد برای بنادر مختلف کشور امضاء می شود.

مهندس محمد راستاد افزود: در مجموع در روز حمل و نقل دریایی 19 پروژه با رقمی بیش از 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در بنادر تجاری کشور نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی جذب شده است تصریح کرد: بر اساس سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی به غیر از زیربناها کلیه روبناها و تجهیزات بنادر از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مهمترین پروژه ای که در هفته جاری به امضاء می رسد، احداث کارخانه مجتمع خدمات بندری و دریایی در بندر شهید رجایی با سرمایه گذاری بالغ بر 257 میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: در بندر امام خمینی تاسیسات تولیدی و ارزش افزوده ای با رقمی بالغ بر 657 میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین در بندر انزلی پایانه های صادراتی، مراکز تعمیراتی و ساخت کشتی و احداث مخازن روغن خوراکی با رقمی بالغ بر 335 میلیارد تومان ایجاد می شود.

وی گفت: در بندر بوشهر 190 میلیارد تومان برای احداث سردخانه و تاسیسات جمع آوری مواد زاید نفتی، در بندر چابهار 309 میلیارد تومان برای ایجاد سه پروژه ، در بندر نیز دو پروژه با 70 میلیارد تومان سرمایه گذاری  و در بندر امیر آباد نیز 900 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می گیرد.

راستاد با اشاره به احداث پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی گفت: در این مگاپروژه حدود پنج هزار تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام می شود. با توجه به تقاضای صادرات مواد معدنی از بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی این پروژه می تواند به توسعه ظرفیت ها و زیرساخت ها برای صادرات محصولات معدنی کمک کند.

لزوم نظام مند کردن ساختار حمل و نقلی / ترانزیت اولویت حمل و نقل است

در ادامه این نشست خبری معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز طی سخنانی با تبریک هفته حمل ونقل گفت: ایران بسیار وسیع است و نیازمند یک ساختار نظام مند برای جابه جایی انسان و کالا دارد که در این زمینه در ایران سهم عمده بر عهده بخش جاده، سپس ریل ، هوا و بخش دریایی است.

مهندس شهرام  آدم نژاد افزود: نظامند کردن ساختار حمل و نقلی کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: مجموعه حمل و نقل جاده ای کشور و بخش هوایی به سطح مناسبی از رضایتمندی دست نیافته اند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ما در حاکمیت سعی داریم یک نظام چابک و پاسخگو را ایجاد کنیم.

آدم نژاد با اشاره به مسئولیت اجتماعی وزارت راه و شهرسازی گفت: صاحبان کالایی که در عرصه های مختلف ذینفع هستند باید حقوقی را برای آنها به صورت منشور تدوین کرد. همچنین مسافرین در ترمینال ها، بنادر و ایستگاه های راه آهن دارای حقوقی هستند که باید حقوق آنها مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: باید رابطه مستمر و پویا را با تشکل های صنفی حمل و نقل ایجاد شود. تشکل های صنفی بازیگران اصلی حوزه حمل و نقل هستند.

وی به اهمیت هوشمند سازی در حمل و نقل اشاره کرد و اظهار داشت: گپ های بسیاری در حوزه بهره وری وجود دارد بنابراین نیاز به یک شبکه کاملا هوشمند احساس می شود که در این خصوص استارتاپ ها و زیرساخت هایی که در این زمینه در کشور وجود دارد می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آدم نژاد در خصوص راه های ترانزیتدر کشور افزود: باید به ترانزیت به عنوان یک ارزش افزوده بسیار بالا و طلایی برای کشور توجه شود.

وی اظهار داشت: اگر نتوانیم مشکلات را رفع کنیم، سهم کشور از ترانزیت افزایش پیدا نمی کند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت اتصالات ریلی در امر ترانزیت گفت: پس از گذشت چندین سال هنوز نتوانسته ایم ریل را به کشورهای همسایه متصل کنیم. در حالیکه این شبکه باید اتصال آسیا و اروپا باشد.

وی با بیان اینکه ترانزیت اولویت حمل و نقل است، گفت: اگر نتوانیم رابطه استراتژیک حمل و نقلی با کشورها ایجاد کنیم تجارت، تعامل و حتی رفتار سیاسی کشور تحت شعاع قرار می گیرد.

مهندس آدم نژاد گفت: برای توسعه ترانزیت باید پیمان منطقه ای را منعقد کنیم که در این خصوص در تلاش هستیم.  

اساسنامه صندوق توسعه حمل ونقل تصویب شد

در ادامه مهندس امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز طی سخنانی با تبریک هفته حمل ونقل به سه واقعه مهم در وزارت راه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات پس از تصویب قانون صندوق توسعه حمل و نقل، تصویب اساسنامه صندوق توسعه حمل ونقل توسط دولت بود که پایه حل مشکلات تامین منابع بخش حمل و نقل در آینده نزدیک است.

وی افزود: تصویب این صندوق به منظور توسعه ناوگان، بیمه ، تضمین سرمایه گذاری ها و احداث زیرساخت های  حمل و نقلی در مسیرهای اقتصادی بود.

امینی خاطرنشان کرد: به کمک صندوق توسعه حمل و نقل بحث انتشار اوراق ارزی توسط دولت امکانپذیر شده است و این صندوق در آینده نزدیک به صورت فعال درعرصه حمل و نقل وحمایت از بخش خصوصی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاران حمل و نقلی با دوایر مالیاتی گفت: با اصلاح تبصره 3 قانون مشارکت در پروژه های راه و ترابری این مشکل رفع شده و مصادیق مشمول سرمایه گذاری های بخش خصوصی حمل و نقل در حوزه مالیات اعلام شده است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی موضوع الکترونیکی کردن جمع آوری عوارض از آزاد راه ها را از دیگر برنامه های این بخش بیان کرد که حد اکثر در نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: با سرمایه گذاری بخش خصوصی تمام گیت های آزاد راهی جمع آوری می شود. این سرمایه گذاری در نهایت بین 50 تا 100 میلیارد تومان انجام می شود.

امینی همچنین واگذاری آزاد راه های دولتی به بخش خصوصی را از دیگر اقدامات وزارت راه بیان کرد و گفت: به این ترتیب سیستم افزایش سطح سرویس های خدماتی در آزاد راه ها انجام می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار