mana.ir

کد خبر: ۸۲۵۸۰ |
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بخش های مختلف بازار کشتیرانی را در هفته گذشته به دایره توصیف کشاند.

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونزلندن با گریزی به بخش‌های مختلف بازارکشتیرانی در روزهای گذشته نوشت، نرخ های کرایه حمل نفتکش های غول پیکر به طورچشم گیری افت پیدا کرد. بازار به ویژه درآفریقای غربی سست و متزلزل شد، افزون براین عدم فعالیت درتمامی مناطق بارگیری کاهش تمایل را به همراه داشت. ناگفته نماند مالکان به ورود محمولات ماه ژانویه به بازاردرهفته جاری چشم امید دوخته اند.

سوئزماکس:

نرخ های کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس روند نزولی را درسراسر منطقه پیش گرفت. درمسیر دریای سیاه- مدیترانه، نرخ کرایه حمل به 130 WS تنزل یافت.

افراماکس:

در دریای سیاه/ مدیترانه، نرخ های کرایه حمل تانکرهای افراماکس درمسیرهای دریای سیاه - مدیترانه و سراسر مدیترانه به ترتیب با رسیدن به 215 WS و 210 WS روند افزایشی هفتگی را به نمایش گذاشتند. ازسوی دیگر در دریای شمال/ حوزه بالتیک، نرخ کرایه حمل درمسیر بالتیک- قاره انگلستان به 172.5 WS افزایش یافت.

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

 تانکرحمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی تمیزهفته نسبتا عجیبی را سپری کرد، کشمکش بسیارکمی بین مالکان و چارترها برای بالا و پایین بردن نرخ کرایه حمل مشاهده شد. درکل می توان گفت فعالیت کند بازارصف شناورهای آماده به بارگیری را طولانی تر ساخت، درنتیجه نرخ کرایه حمل به سمت نزولی پیش رفت. چنانچه نرخ کرایه حمل تانکر MR درمسیر خلیج آمریکا- قاره انگلستان از 205 WS به 197.5 WS تنزل یافت.

شرق سوئز: درهفته گذشته بازارتانکرهای MR فعال ظاهرشد، اگرچه نرخ های کرایه حمل دراکثرمسیرها درعمل بالا نرفت، هم چنین موتور بازار LR1 پرقدرت حرکت کرد.

تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

مالکان تانکرهای پاناماکس حمل مشتقات نفتی کثیف هفته آرام تری را تجربه کردند، اما با این وجود بازار در دریای کارائیب به سرعت روند صعودی را درپیش گرفت، از این رو احتمال نمی رود که تعداد زیادی کشتی های بالست (بدون بار) به دنبال بازگشت به سمت اروپا باشند. نرخ های کرایه حمل حدود  155 WS نوسان دارند.

افزون براین، ریتم بازارتانکرهای هندی سایز درسراسر قاره انگلستان فعال و صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه باقی مانده است. نرخ کرایه حمل هفته را با 260 WS به پایان رساند.

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

 فله برها

کیپ سایز:

نرخ های کرایه حمل فله بر کیپ سایز روند نسبتا پایداری را درهفته گذشته به نمایش گذاشت. تاخیر های  آب وهوایی که عامل افزایش نرخ کرایه حمل درحوزه پاسیفیک بوده است، استمرارداشت. افزون براین پس از حادثه اخیر راه آهن، فعالیت درمسیرهایی از خلیج سالدنیا دوباره از سرگرفته شد. مجموعا، میانگین نرخ کرایه حمل فوری فله بر کیپ سایز با رسیدن به 17 هزار و 457 دلار در روز روند افزایشی دو درصد هفته به هفته را نشان داد.

 پاناماکس:

به دنبال چشم انداز روشنی برای تجارت غلات درمسیرآمریکا-چین، تمایل دربخش فله بر پاناماکس به طورچشم گیری بهبود یافت. ازسوی دیگر در پاسیفیک، ورود کارگوهای جدید از پاسیفیک شمالی رشد نرخ کرایه حمل را به ارمغان آورد. صف شناورهای آماده به بارگیری دراندونزی نیز کوتاه شد.علاوه براین درآتلانتیک، بهبود تمایل را باید محرک اصلی افزایش متوسط نرخ کرایه دانست.

 هندی سایز:

درپاسیفیک، جریان پایدار کارگوهای تازه از اندونزی توانست فتیله نرخ های کرایه حمل فله بر سوپراماکس را افزایش بالا بکشد. ازطرف دیگر درآتلانتیک به دنبال کارگوهای غلات تازه نرخ های کرایه حمل درخلیج آمریکا شیب صعودی به خود گرفت.

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

بازار چارتری 

درهفته گذشته بازارچارتری کشتی کانتینری نسبتا آرام بود، هرچند با نزدیک شدن به کریسمس این روند غیرمنتظره به نظرنمی رسد. همچنین عرضه در بخش های شناور با سایز بزرگ محدود باقی ماند. صف شناورها دربخش کشتی کانتینری پاناماکس قدیمی افزایش جزئی را تجربه کرد و روند ثابت نرخ های کرایه حمل کمی مثبت تر بود.

براساس شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری، نرخ های کرایه حمل فوری درمسیرهای شانگهای- اروپای شمالی و شانگهای- مدیترانه با رسیدن به 832 هزار TEU و 821 هزارTEU به ترتیب روند افزایشی هشت و چهار دهم درصد هفتگی را به همراه داشت. افزون براین، نرخ کرایه حمل درمسیرهای شانگهای- ساحل غربی آمریکا و ساحل شرقی آمریکا با ایستادن بر روی هزار و 935 FEU و دوهزار و 901 FEU به ترتیب روند کاهشی پنج درصد هفتگی را نشان داد.

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

 سفارش ساخت شناور

دربخش کشتی حمل کننده ال ان جی، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندای سامهو کره جنوبی سفارش ساخت سه فروند شناور با ظرفیت 174 هزار cu.m را از کشتیرانی NYK ژاپن دریافت کرد. زمان تحویل شناورها بین سال های 2020 و2021 اعلام شده است. هم چنین یارد مذکورهفت فروند شناور با ظرفیت 173 هزار cu.m را برای شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی Cardiff Marine مستقر درآتن یونان می سازد.

شرکتMaran Gas Maritime) MGM) یونان نیزسفارش ساخت یک فروند دیگر حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 173 هزار و 400 cu.m را به کشتی سازی دووی کره جنوبی ارائه کرد. زمان تحویل شناورسال 2021 اعلام شده است و درنهایت، کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی نیز سفارش ساخت یک فروند حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m را دریافت کرد. ارزش این قرارداد 187 میلیون دلار تعیین و درماه مارس سال 2021 تحویل داده خواهد شد.

در بخش فله بر، شرکت کشتیرانی Polaris کره جنوبی سفارش ساخت دو فروند فله بر نئوکاسل ماکس مجهز به اسکرابر به همراه دو فروند دیگر را به کشتی سازی New Times SB چین داد. شناورها در سه ماهه چهارم سال 2020 میلادی تحویل می شوند و برای مدت پنج سال تحت چارتری شرکت معدنی Vale برزیل قرار می گیرند.

شرکت Kumiai Navigation سنگاپورسفارش ساخت یک فروند فله بر نئوکاسل ماکس با ظرفیت 208 هزار DWT را به کشتی سازی NACKS چین و یک فروند فله بر آلتراماکس با ظرفیت 61 هزار DWT را به کشتی سازی DACKS ارائه کرد. علاوه براین، کشتی سازی Taizhou Kouan چین سفارش ساخت دو فروند فله بر با ظرفیت 59 هزار و 990  DWT را از شرکت Nanjing Twin Rivers هموطن خود دریافت کرد. شناورها قراراست درسال 2020 تحویل داده شوند.

در بخش تانکر، شرکت First Ship Lease مستقر درسنگاپور سفارش ساخت دو فروند تانکر LR2 مجهز به اسکرابر به همراه دو فروند دیگر را به COSCO HI Yangzhou چین داد. زمان تحویل شناور سه ماهه چهارم سال های 2020 و 2021 اعلام شده است.

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

 اوراق

استعفای رییس بانک مرکزی هند در برهه حساس سیاسی فعلی منجر به ایجاد اختلالات بیشتری در بازار طی هفته گذشته شد. همچنین تمایلات بازار را تحت تاثیر قرار داد. این استعفا به ضعیف ترشدن ارزش روپیه هند در برابر دلار آمریکا کمک کرد و سایه بلاتکلیفی و ابهام را برجو سرمایه گذاری در هند گسترده تر ساخت. از این رو، یاردهای اوراق ترجیح می دهند که یک رویکرد محتاطانه را درشرایطی که موقعیت ارزش پول ملی این کشورمتزلزل است، اتخاذ کنند.

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

 بازار فله

واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 86 میلیون و300 هزارتن درماه نوامبرسال جاری میلادی روند کاهشی 9 درصد سال به سال را نشان داد. کل واردات دریابرد سنگ آهن چین درسال جاری میلادی بر روی شیب نزولی حدود یک درصد قراردارد، این نخستین افت در یک دهه اخیر به شمار می آید.

افزون براین، واردات دریابرد ذغال سنگ چین به حدود 15 میلیون و 500 هزارتن درماه نوامبر سال جاری میلادی رسید که نسبت به ماه نوامبرسال گذشته روند کاهشی 17 درصدی را نشان می دهد این روند  درقیاس با ماه گذشته (اکتبر) حکایت از افت 16 درصدی دارد. 

مالکان پاناماکس از چشم انداز مثبت تجارت غلات نفع می برند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین