۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

آلفالاینر از رخدادهای کشتیرانی های کانتینری گفت/جایگاه مرسک در رتبه بندی مودیز تنزل یافت

آلفالاینر از رخدادهای کشتیرانی های کانتینری گفت/جایگاه مرسک در رتبه بندی مودیز تنزل یافت
آلفالاینر در جدیدترین تحلیل خود از رخدادهای مهم صنعت کشتیرانی کانتینری و ارزیابی جدید موسسه رتبه بندی مودیز سخن گفت.
کد خبر: ۸۲۵۷۴

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر با اشاره به شکل گیری توافق بین کشتیرانی CMA CGM فرانسه و شرکت لجستیک freightos هنگ کنگ نوشت: براساس این توافق نرخ های کرایه حمل CMA CGM روی پلتفرم آن لاین بازارنرخ کرایه حمل freightos درمعرض مشاهده قرارمی گیرد. همچنین به کشتیرانی فرانسه اجازه داده می شود که رزور آن لاین، قیمت گذاری تضمین شده و فضای امن بر روی سرویس دهی کشتیرانی اقیانوسیه خود را ارائه بدهد.

درگام نخست، CMA CGM لیست سرویس دهی های حمل کالا درمسیرچین –آمریکا را بر روی پلتفرم freightos قرارداده است و درنظردارد لیست مذکور را با ارائه مسیرهای تجاری اضافی درآینده گسترش دهد.

کشتیرانی فرانسه دریک اطلاعیه رسمی مدعی شد: " این توسعه بیانگر یک تغییر واقعی برای صنعت کشتیرانی است، چرا که برای نخستین بار حمل و نقل جهانی بر روی مسیرهای تجاری اصلی مانند تجارت الکترونیکی عمل می کند، جائیکه مشتریان می توانند قیمت های تضمین شده را درظرف ثانیه به دست آورند.

البته ناگفته نماند این خدمات کاملا نوپا و جدید نیستند، بلکه نگاهی به تاریخ نشان می دهد، کشتیرانی مرسک جلودار و پیشگام دراین امربه شمار می آید. به عبارت دیگربیش از یک دهه از زمانیکه کشتیرانی مرسک در ابتدا ابتکارعمل را به دست گرفت و رویکردی مشابهه آنچه درمورد CMA CGM گفته شد را از طریق پلتفرم youship.com خود پیاده سازی کرد، می گذرد. این پلتفرم درماه ژانویه سال 2008 میلادی راه اندازی شد.

پس از اینکه مشتریان کشتیرانی مرسک از طریق کارت اعتباری نرخ کرایه حمل مشخص شده بر روی لیست آن لاین را پرداخت می کردند ومرسک فورا آن را تایید می کرد، Youship فضای تضمین شده کشتی را برای این دسته از مشتریان ارائه می داد. ابتکارمرسک یکی از نخستین تلاش ها برای کشاندن کشتیرانی کانتینری به عرصه دیجیتالی تلقی می شود.

علیرغم اینکه این یک ابتکارخیلی موفق آمیز شناخته شد، اما مرسک درسال 2009 میلادی یعنی یک سال پس از آغاز آن پروژه را ترک کرد.

ناگفته نماند، حجم های جابه جایی درترانس پاسیفیک از شرق دور به آمریکا رشد 6.9 درصد را درماه نوامبرسال جاری میلادی درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشته است.

آلفالاینر شماره 50//

موسسه رتبه بندی مودیز درهفتم ماه دسامبرسال جاری میلادی رتبه اعتباری کشتیرانی مولرمرسک دانمارک را از بی ای ای دو (Baa2) به بی ای ای سه (Baa3) تنزل داد. درحالیکه رتبه بندی بازنگری شده، مرسک را در پایین ترین رده بندی سرمایه گذاری قرار می دهد، اما به موجب ارزیابی همین موسسه، این کشتیرانی هم چنان بالاترین جایگاه را درمیان شرکت های کشتیرانی کانتینری به خود اختصاص می دهد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه برآورد مودیز در مورد رشد اقتصاد جهانی از 3.3 درصد درسال جاری میلادی به 2.9 درصد در سال 2019 میلادی تنزل یافته است. این روند کاهشی به طورمنفی تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، در حالیکه تجارت جهانی محرک اصلی تقاضا برای کشتیرانی کانتینری به شمار می آید. تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا این شرایط را بدتر خواهد ساخت، هرچند علایم اخیر ما را به پایان مناقشه های تجاری بین دو کشور امیدوار می سازد.

مودیز تاکید می کند: علیرغم اینکه رشد عرضه پایین تر برای سال 2019 پیش بینی شده است، اما چشم انداز ضعیف تقاضا می تواند موجب سرکوبی نرخ کرایه حمل برای صنعت کشتیرانی کانتینری شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اپراتوربندری بین المللی دی پی ورلد کسب 100 درصدی مالکیت شرکت لجستیک Unifeeder Group مستقر در دانمارک را درششم ماه دسامبر سال جاری میلادی نهایی کرد.

شبکه بندری مدیترانه و اروپای شمالی تحت مالکیت دی پی ورلد، چندین ترمینال را تحت پوشش قرار می دهد و در نظر دارد هم افزایی قوی تری را با شبکه شناور Unifeeder داشته باشد.

بر طبق آلفالاینر، ناوگان Unifeeder تعداد 42 فروند کشتی کانتینری چارتری با رنج ظرفیت 500 الی سه هزار TEU و مجموع ظرفیت 43 هزار و 187TEU را در اختیار دارد. ناوگان مذکور درسال 2017 میلادی در حدود سه میلیون و 200 هزار TEU را جابه جا کرد و درآمد 510 میلیون یورو را نیز کسب کرد.

 آلفالاینر شماره 50//

سرویس دهی جدید خطوط کشتیرانی

*خطوط کشتیرانی کاسکوی چین بندر Tampa در فلوریدای آمریکا را به پوشش بندری خط سرویس دهی آسیا- خلیج آمریکا ‘Gulf of Mexico Express’ GME’خود اضافه خواهد کرد، خط سرویس دهی که در درون پرتفولیوی مسیر ترانس پاسیفیک ائتلاف اقیانوسیه فعالیت می کند.

کل حجم جابه جایی کانتینری در بندر Tampa رکورد بالای 87 هزار و 526 TEU را درسال مالی 2017-2018 به نمایش گذاشت، رقمی که نسبت به سال مالی گذشته حکایت از رشد 55 درصد دارد.

*کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان و اپراتور کشتی های یخچال دار Streamlines انگلستان تمایل به راه اندازی یک حلقه سرویس دهی جدید مشترک آمریکای مرکزی- اروپای شمالی درماه ژانویه 2019 میلادی دارند. این خط سرویس دهی هفتگی که متمرکز بر حمل میوه است، از پنج فروند کشتی با ظرفیت دو هزار و 100 الی دو هزار و 500 TEU استفاده خواهد کرد.

*کشتیرانی OOCL هنگ کنگ یک خط سرویس دهی مستقیم موسوم به EM3 که مدیترانه شرقی را به خاورمیانه و شبه قاره هند متصل می کند، معرفی خواهد کرد.

این خط سرویس دهی که ازهفتم ماه ژانویه فعالیت خود را از سرمی گیرد، بهبود اتصال و زمان های ترانزیت کوتاه تر را بین هند، سری لانکا و خاورمیانه از یک طرف و مصر، یونان و ترکیه از طرف دیگر برای کشتیرانی هنگ کنگ به ارمغان می آورد.

کشتیرانی کاسکوی چین شناور کانتینری نئوپاناماکس موسوم بهCOSCO SHIPPING SAKURA چهارمین شناور ازمجموع هشت فروند شناورجدید سفارش داده شده با ظرفیت 13 هزار و 800 TEU را از کشتی سازی Shanghai Jiangnan Changxing چین دریافت کرده است.

کشتیرانی مولرمرسک دانمارک دربیانه ای اعلام کرد که قصد ساخت شناورهای بدون کربن مقاوم از نظرتجاری را تا سال 2030 دارد. این گروه هم چنین هدف رسیدن به کربن صفر درصد تا سال 2050 را جستجو می کند. نیل به این هدف قطعا مستلزم تسریع درابداعات و پذیرش سریع تکنولوژی سبز خواهد بود.

بنادر کشتیرانی کاسکو و بنادر ابوظبی به طور رسمی ترمینال مشترک جدید CSP Abu در شهر بندری خلیفه را افتتاح کردند. کاسکو و ابوظبی به ترتیب سهم 90 و ده درصد را برعهده دارند.

این گزارش در پایان نوشت: طی هفته گذشته، نخستین جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل وارد ترمینال کانتینری جدید بندر Vado Ligure ایتالیا شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار