۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

رشد27 درصدی صادرات آبزیان در سال جاری/افزایش شدید قیمت ماهی در بازار داخلی

رشد27 درصدی صادرات آبزیان در سال جاری/افزایش شدید قیمت ماهی در بازار داخلی
بر اساس آخرین آمار اخذ شده، از ابتدای سال جاری شاهد صادرات 72 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 180 میلیون دلار بوده ایم که میزان صادرات انجام شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 27 درصدی برخوردار بوده است.
کد خبر: ۸۲۵۶۶

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا به وضعیت صادرات آبزیان از ابتدای سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ابتدای سال جاری شاهد صادرات 72 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 180 میلیون دلار بوده ایم.

مدیر عامل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه این میزان صادرات انجام شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 27 درصدی برخوردار بوده است، بیان داشت: سال گذشته در این زمان شاهد صادرات حدود 56 هزار تن انواع آبزیان بوده ایم.

وی در ادامه از کاهش دو درصدی ارزش صادرات انجام شده خبر داد و گفت: سال قبل در همین مدت ارزش صادرات انجام شده 183 میلیون دلار بوده است.

به گفته مدیر عامل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران،  آبزیان صادر شده شامل انواع گونه ها از جمله میگوی پرورشی، میگوی دریایی، ماهیان غیر ماکول، تون ماهیان، خاویار و ... بوده است.

وی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: آبزیان امسال نیز همچون سالهای گذشته به بازارهای هدف در کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای عربی و نیز کشورهای اروپایی صادر شده اند که روند صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

خدایی همچنین به آمار واردات آبزیان در سال جاری اشاره کرد و گفت: وزن کل واردات آبزیان از ابتدای سال جاری با کاهش 36 درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری 24 هزار و 600 تن آبزی به کشور وارد شده است که سال گذشته در همین مدت 38 هزار و 600 تن آبزی به کشور وارد شده بود.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران همچنین از کاهش 36 درصدی ارزش کل واردات آبزیان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: ارزش واردات آبزیان امسال 53 میلیون دلار بوده که سال گذشته این رقم 285 میلیون دلار بوده است.

افزایش شدید قیمت ماهی در بازار داخلی به دنبال کاهش واردات

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان واردات آبزیان موضوع بحث انگیزی است، خاطرنشان ساخت: بخش اعظم واردات آبزیان شامل مواد اولیه کارخانجات صنایع کنسرو سازی و واحدهای فرآوری است که سبب تعدیل قیمت ها در بازار خواهد شد.

خدایی با بیان اینکه سازمان شیلات ایران رویکرد اشتباهی را در پیش گرفته است، بیان داشت: در شرایطی که برای واردات گوشت و تامین نهاده های تولیدات مرغ و گوشت قرمز، یارانه پرداخت می شود اما این سازمان واردات ماهی تجاری را ممنوع اعلام کرد.

مدیرعامل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، خاطرنشان ساخت: همچنین در خصوص واردات تون ماهیان نیز از سوی سازمان شیلات ایران مانع تراشی صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: با این اقدامات سازمان شیلات ایران، در گام نخست قیمت ماهی در بازار داخلی به شدت افزایش یافته است به گونه ای که به تدریج شاهد حذف کامل ماهی از سبد بخش زیادی از اقشار مردم خواهیم بود.

وی در ادامه اعلام کرد: از سوی دیگر کارخانجات داخلی به دلیل کمبود مواد اولیه با تعدیل نیرو مواجه شده اند که این امر به شدت صنعت شیلات کشور را تهدید می کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار