۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

تولید انبوه ماهی تیلاپیا آغاز شد

تولید انبوه ماهی تیلاپیا آغاز شد
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: دومین همایش ملی آبزی پروری دریایی و محیط های محصور به مدت دو روز در ساری برپا شده است.
کد خبر: ۸۲۵۶۴

دکتر محمد پورکاظمی، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: دومین همایش ملی آبزی پروری دریایی و محیط های محصور از تاریخ بیستم آذر ماه به مدت دو روز در ساری برپا شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشت: مدیریت آبزی پروری در قفس، تکثیر و پرورش آبزیان، بهداشت و بیماری های آبزیان، اکولوژی و محیط زیست، ارزیابی و مدیریت ذخایر، ارزیابی اثرات زیست محیطی و ریسک اکولوژی از جمله مهمترین محورهای این همایش محسوب می شود.

وی همچنین ضوابط و معیارهای پرورش ماهی در قفس، مکان یابی، انتخاب گونه، نوع قفس، فراوری، اقتصاد و بازاریابی و نیز تجهیرات و طراحی سایت را از دیگر محورهای همایش ملی آبزی پروری دریایی و محیط های محصور اعلام کرد.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین از برگزاری کارگاه های آموزشی همزمان با برگزاری این همایش خبر داد و گفت: این کارگاه های آموزشی با موضوعات بهداشت و بیماریهای ماهیان در قفس، مدیریت پرورش ماهی در قفس و وضعیت زیست محیطی پیرامون قفس برگزار می شوند.

وی برگزاری این همایش در توسعه صنعت پرورش ماهی درقفس را بسیار با اهمیت توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد: در آینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی این صنعت مهم آبزی پروری در کشورمان باشیم.

دکتر پورکاظمی در ادامه گفته های خود از آغاز به کار طرح تولید و برداشت ماهی تیلاپیا برای نخستین بار در کشور با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و اظهار داشت: این مهم با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست تحقق یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه تولید تیلاپیا در این مزرعه با رعایت کامل اصول ایمنی زیستی و برخورداری از مجوزهای لازم صورت می گیرد، عنوان کرد: به طور معمول به ازای هر هکتار، می توان بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ تن ماهی برداشت کرد.

وی با اشاره به اینکه مزرعه مذکور تا پایان سال جاری حدود ۵۰ تن ماهی تیلاپیا به بازار عرضه می کند، تاکید کرد: در مرحله نخست، برای تولید ۵۰ هزار تن تیلاپیا در کشور برنامه ریزی شده و در مراحل بعدی، افزایش تولید برای صادرات مد نظر است.

دکتر پورکاظمی بیان داشت: موسسه آمادگی دارد تا دانش فنی تولید تیلاپیا چه از لحاظ تک جنس سازی و تبدیل به ماهی نر و چه از نظر سیستم پرورش و غذادهی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا از این مسیر، گامی موثر در درآمدزایی، اشتغال زایی و افزایش تولید پروتئین بردارد. چراکه انجام کل چرخه تولید تیلاپیا از ساخت خوراک گرفته تا فرآوری، در داخل کشور امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور، پژوهش در راستای تولید تجاری تیلاپیا است، افزود: سیستم تولید این ماهی به نحوی پایه ریزی شده که کف استخر به دلیل عایق بندی با لاینر، نشتی آب نداشته و محوطه نیز چون به صورت گلخانه ای است، تبخیری ندارد و در نتیجه صدر دصد آب به صورت چرخشی عمل کرده و مواد غذایی و ضایعات تولید شده دوباره به داخل سیستم برمی گردد.

وی قیمت هر کیلوگرم گوشت تیلاپیا در بازارهای جهانی را بین دو تا دو و نیم دلار دانست و افزود: تولید تیلاپیا در داخل کشور، دستاورد مهمی به شمار می رود زیرا به غیر از جلوگیری از خروج ارز و کمک به چرخه اقتصاد، در شرایط خشکسالی و محدودیت آب های شیرین، می توان از منابع آب های شور در مکان های مستعد استفاده کرد.

به گفته وی، با وجود تبلیغات سوء برخی از افراد ناآگاه، مصرف این ماهی در میان مردم از استقبال قابل توجهی برخوردار است و با اطمینان کامل، می توان ادعا کرد که تولید تیلاپیای داخل نه تنها هیچ مشکلی برای سلامتی ندارد، بلکه با رعایت کامل اصول پرورشی و بهداشتی صورت گرفته و مصرف آن برای کودکان، بیماران، سالخوردگان و حتی زنان باردار به شدت توصیه می شود.

برچسب ها: تیلاپیا
ارسال نظرات
آخرین اخبار