۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
تا ماه آینده

بهره برداری از بندر چابهار به مدت 10 سال به هندی‌ها واگذار می شود

بهره برداری از بندر چابهار به مدت 10 سال به هندی‌ها واگذار می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از رشد بیش از 500 برابری در سرمایه‌گذاری‌های منطقه آزاد چابهار خبر داد.
کد خبر: ۸۲۵۵۰
به گزارش خبرنگار مانا عبدالرحیم کردی در نشست خبری صبح امروز در تهران به سند توسعه سواحل مکران و سند توسعه محور شرق اشاره کرد و گفت: از آنجا که 700 کیلومتر از سواحل مکران در کشور ما قرار گرفته است، فعال‌ترین و جدی‌ترین کانون فعالیت آن چابهار است چرا که در این منطقه کامل‌ترین زیرساخت‌ها ایجاد شده است.
وی ترانزیت و بازرگانی را مهم‌ترین وظیفه سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد و اظهار داشت: بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی تنها بندر فعالی بود که کالا‌های اساسی را به کشور وارد می‌کرد. ولی بعد از جنگ از کانون توجه خارج شد که خوشبختانه در دو دهه اخیر به دستور مقام معظم رهبری در راستای توجه به سواحل مکران این بندر دوباره مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه به توسعه پروژه‌های سرمایه‌گذاری در چابهار اشاره و پروژه احداث راه‌آهن را یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها عنوان کرد.
کردی پیشرفت فیزیکی پروژه احداث راه‌آهن چابهار – زاهدان را 65 درصد ذکر کرد و گفت: این پروژه هم‌اکنون در غالب هشت کارگاه اجرایی در حال انجام است.
وی همچنین از اتمام مطالعات به منظور احداث آزادراه چابهار- کنارک خبر داد و تصریح کرد عملیات اجرایی این پروژه تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با بیان اینکه فرودگاه مسافربری فعلی چابهار از وضعیت مناسبی برخوردار نیست اذعان داشت سال گذشته با نیروی هوایی به توافق رسیده‌ایم تا فرودگاه جدیدی در این منطقه احداث کنیم.
وی از خرید 250 هکتار زمین از نیروی هوایی با اعتبار سازمان منطقه آزاد چابهار جهت ساخت ترمینال مسافری جدید در محل فرودگاه فعلی خبر داد و گفت: عملیات طراحی ساخت ترمینال مسافری توسط گروه مشاور به اتمام رسیده است و انتظار می‌رود به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی ساخت این ترمینال مسافری مدرن در چابهار باشیم.
وی همچنین از صدور موافقت اصولی برای ساخت یک فرودگاه جدید در فاصله 60 کیلومتری فرودگاه فعلی خبر داد و اظهار داشت: با این اقدام شاهد شکوفایی ترانزیت هوایی در چابهار خواهیم بود.
کردی همچنین از صدور موافقت اصولی برای راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی جدید با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در چابهار خبر داد و گفت: به منظور راه‌اندازی این شرکت هواپیمایی به زودی بین سه تا پنج فروند هواپیما خریداری خواهد شد.
وی با بیان اینکه قرار بود نوروز سال گذشته این هواپیما‌ها خریداری و در چابهار به کار گرفته شوند، بیان داشت: امیدواریم با پیگیری‌های در حال انجام تا قبل از سال جدید هواپیما‌های مذکور خریداری و در مسیر چابهار به کار گرفته شوند.
به گفته وی ما به دنبال خرید هواپیما‌هایی برای استفاده در مسیر‌های کوتاه در حوالی منطقه آزاد چابهار هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نسبت به ورود در پروژه‌های اعلام شده از سوی منطقه آزاد چابهار اعتماد کرده‌اند از رشد بیش از 500 برابری در سرمایه‌گذاری‌های منطقه آزاد چابهار خبر داد.
به گفته وی هم‌اکنون شاهد عملیات اجرایی بیش از 400 مورد سرمایه‌گذاری از سوی بخش‌خصوصی در غالب پروژه‌های کوچک و بزرگ به ارزش بیش از 3000 میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار هستیم.
وی همچنین به ورود سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذارانی از ژاپن، فرانسه و نروژ با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی در حوزه شیلات سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
کردی در ادامه به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ساخت شهرک دارویی در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: این گروه سرمایه‌گذار به منظور عقد قرارداد‌های نهایی دی ماه وارد چابهار خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار در سال 92، 50 میلیارد تومان بوده است، عنوان کرد: با تدابیر اندیشیده شده از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان سال 96 این رقم با افزایش چشمگیر به 1056 میلیارد تومان رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص بهره‌برداری هندی‌ها از بندر چابهار گفت: بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و ترابری ظرف یک ماه آینده و تا قبل از شروع سال میلادی جدید بهره‌برداری از بندر چابهار به مدت 10 سال به هندی‌ها واگذار خواهد شد.
کردی این اقدام دولت در راستای واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها را یکی از مهم‌ترین و بهترین اقدامات به منظور توسعه این بندر عنوان کرد.
به گفته وی سواحل مکران یک ظرفیت مؤثر برای کمک اقتصاد ملی و پیوند اقتصاد ما با اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.
وی همچنین از تصویب اتصال شهر چابهار به منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: این امر در شورای عالی منطقه آزاد به تصویب رسیده و به زودی در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب خواهد شد.
کردی اظهار داشت: با این اقدام و ایجاد یکپارچگی مدیریتی در منطقه شاهد بهبود در ارتقاء کیفی زندگی بومیان منطقه خواهیم شد.
به گفته وی به زودی بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار واگذار خواهند شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهاردر پایان تصریح کرد: این امر هم‌اکنون در شورای نگهبان به تصویب نهایی رسیده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار