۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

لزوم حمایت بانک مرکزی از صادر کنندگان آبزیان

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: دولت و بانک مرکزی تلاش بیشتری در حمایت از صادرکنندگان رسمی کشور و در نتیجه افزایش ارزآوری توسط بخش خصوصی داشته باشند.
کد خبر: ۸۲۵۴۷

علی اکبر خدایی در گفت و گو با مانا با بیان اینکه میزان صادرات آبزیان در هفت ماه گذشته افزایش داشته است، اظهار داشت: این در حالی است که ترکیب صادرکنندگان متفاوت شده و صادرکنندگان حرفه ای و خوشنام و با سابقه در حال حذف از صحنه هستند و این بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر اعضای اتحادیه از سیاست اخیر ارزی تا حدودی نگران‌ شده اند و روشی که برای بازگشت ارز مشخص شده  مورد تایید اتحادیه نیست، تصریح کرد: درخواست بانک مرکزی درباره اینکه صادرکنندگان بزرگ و اصلی که بالای ده میلیون یورو صادرات دارند، باید ارز خود را با نرخ ارز پایین تر از سنا در سامانه نیما به فروش برسانند، منطقی به نظر نمی رسد.

وی با تاکید بر این که صادرات اعضای این اتحادیه با این روند کاهش پیدا می‌کند و در عوض اشخاص غیر حرفه ای با استفاده از خلا ایجاد شده در بخشنامه اخیر بانک مرکزی به صادرات روی می آورند، خاطرنشان ساخت: تصمیم‌گیری جدید توسط بانک مرکزی موجب محدودیت فعالیت شرکت‌های بزرگ وحرفه ای می شود. این در حالی است که در همه جای دنیا به دنبال تجمیع شرکت ها و تقویت آنها و ایجاد غول های تجاری هستند.

به گفته این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، با این تصمیم همه شرکت‌ها میزان صادرات خود را به زیر یک میلیون یورو می‌رسانند تا از فرصت معافیت های این بخشنامه استفاده کنند.

خدایی اذعان داشت: بانک مرکزی باید نظر بخش خصوصی را جلب کرده و با همراهی تشکل‌ها تصمیم گیری کند.

وی گفت: اگر میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکننده‌ای تا یک میلیون یورو باشد و صادرکننده از فروش ارز در "سامانه نیما" معاف باشد این به معنای جایزه به غیرحرفه ای ها ، جریمه افراد و شرکت های شناسنامه دار است.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تاکید کرد: طبق نظر همه فعالان اقتصادی، مدیران تشکل های صادراتی و کنفدراسیون صادرات ایران اغلب تصمیمات سامانه نیما از نظر خریدارخارجی رسمیت ندارد و آن ها از صادرکنندگان می‌خواهند که یک بانک یا صراف به آن‌ها معرفی کنند.

خدایی در مورد چگونگی رفع این مشکل گفت: راه حل این مسئله بسیار روشن است به این ترتیب که دولت صادرکننده و واردکننده را آزاد بگذارد با هم وارد معامله شوند و این معامله ثبت شود.

مدیر عامل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، تاکید کرد: صادرکننده از محل ارز خود و تفاهمی که با واردکننده خواهد کرد، ارز کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور را تامین می کند و در مورد نرخ هم با هم به توافق می رسند و نیازی به این همه پیچیدگی و ایجاد نارضایتی و سوء تفاهم نیست.

خدایی در پاسخ به این سئوال که به هر حال چگونه باید از خروج ارز از کانال صادرات غیر نفتی جلوگیری کرد، اظهار کرد: اگر در کشور گرایش به خروج ارز و فرار سرمایه وجود داد باید ریشه آن را در سیاست های اقتصادی کلان جستجو کرد.

مدیر عامل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، بیان داشت: با تمام این ناملایمات و تحریم های داخلی و خارجی ، 27 درصد مجموع صادرات آبزیان کشور افزایش یافته و معیشت صیادان و پرورش دهندگان و فعالان حوزه صنایع شیلاتی حفظ شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: دولت و بانک مرکزی تلاش بیشتری در حمایت از صادرکنندگان رسمی کشور و در نتیجه افزایش ارزآوری توسط بخش خصوصی داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار