mana.ir

کد خبر: ۸۲۵۴۲ |
تعداد بازدید: ۴۲۰ |
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

وزش باد مخالف در بازار نفتکش های غول پیکر/لیست یاردهای تایید شده اوراق کشتی در اروپا اعلام شد

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن بخش های مختلف بازار کشتیرانی را در نخستین هفته ماه دسامبر سال جاری میلای به دایره توصیف کشاند.

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن با گریزی به بخش‌های مختلف بازارکشتیرانی در روزهای نخستین ماه جاری نوشت: در مدت مذکور بازار نفتکش های غول پیکر به یکباره آن روی سکه خود را نشان داد و روزهای سختی را برای مالکان رقم زد. نرخ کرایه حمل به طورکلی شیب نزولی را پیمود و درمسیر خاورمیانه- خلیج آمریکا به 38 WS افت کرد. با توجه به اینکه تعدادی کارگو قراراست وارد بازارشود، برخی اطمینان دارند که هفته بهتری پیش رو خواهد بود. اما درحال حاضر برگ برنده دست چارترها است.

سوئزماکس:

درمنطقه آفریقای غربی، نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس روند نزولی را به نمایش گذاشت، برای اینکه درمدت مذکور از افت بیشتر نرخ کرایه حمل جلوگیری شود، چاره ای جز افزایش تقاضا وجود ندارد. افزون براین تقاضا در دریای سیاه/ مدیترانه روند کاهشی را در پیش گرفت، نرخ های کرایه حمل سوئزماکس درخلیج فارس هر دو مسیرهای محدوده شرقی و غربی نیز افت را نشان داد.

 افراماکس:

در دریای شمال/حوزه بالتیک، مالکان برافزایش نرخ کرایه حمل همچنان اصرار ورزیدند، به گونه ای که نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان به 145 WS رسید. علاوه براین نرخ کرایه حمل درمدیترانه روند افزایشی هفتگی را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل درمسیرهایی از سراسر مدیترانه بر روی 197.5 WS فیکس شد. ناگفته نماند بازار در دریای سیاه نسبتا آرام باقی ماند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز:

غرب سوئز: طی روزهای گذشته در بازار تانکر MR، نرخ های کرایه حمل در قاره انگلستان روند افزایشی هفتگی را طی کرد، به طوریکه درمسیر قاره انگلستان-USAC بر روی 200 WS ایستاد. نکته مهم اینکه آخرین تلاش ها برای افزایش نرخ کرایه حمل پیش از تعطیلات کریسمس انجام خواهد شد.

شرق سوئز: پس از اینکه بازار تانکر LR یک پایان مثبتی را درهفته چهارم ماه نوامبر تجربه کرد، حتی بهتر ظاهر شد. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج – ژاپن برای یک فروند تانکر LR2 بر روی 185 WS فیکس شد. همچنین بازار تانکر MR بسیار فعال و پررونق بود، نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج –آفریقای غربی با ایستادن بر روی 197.5 WS روند افزایشی 40 WS را نشان داد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

 بازار تانکرهای پاناماکس حمل مشتقات نفتی هفته فعال دیگری را پشت سرگذاشت. در دریای کارائیب، نرخ کرایه حمل در مسیر دریای کارائیب-خلیج آمریکا به 142.5 WS افت کرد، اما در پایان هفته دوباره شیب صعودی به خود گرفت. در بخش تانکرهندی سایز، بازار درقاره انگلستان فعال نبود اما ازآن طرف در مدیترانه بسیار فعال گزارش شد.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

  فله برها

کیپ سایز:

بازار فله بر کیپ سایز موفق شد درآمد بیشتری را کسب کند، چنانچه تاخیرات آب وهوایی در چین اختلالاتی را برای چارترها ایجاد کرد. تعمیر پل ریلی آسیب دیده روند حمل محمولات سنگ آهن را تحت تاثیر قرار داد، از این رو فعالیت در مسیرهایی از آفریقای جنوبی نسبتا محدود باقی ماند. افزون براین، صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری موجب رشد نرخ های کرایه حمل در مسیرهای اصلی از برزیل شد.

 پاناماکس:

طی هفته گذشته نرخ های کرایه حمل فله برهای پاناماکس درحوزه آتلانتیک روند نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت، هر چند رواج شایعاتی مبنی بر از سرگیری خرید سویای آمریکا ازسوی چین تمایل حاکم بر بازار را بهبود بخشیده بود. ازسوی دیگر در پاسیفیک، فعالیت محدودتربود، چنانچه بسیاری می خواستند منتظربماند وببیند بازار درهفته جاری چه چیزی درچنته دارد.

هندی سایز:

درمنطقه پاسیفیک، به دنبال جریان کارگوی نسبتا محدود، بازارفله برهای هندی سایز نسبتا آرام بود. افزون براین، درحوزه آتلانتیک، صف شناورهای آماده به بارگیری تا حدی کوتاه شد و نرخ های کرایه حمل در مسیرهایی از خلیج آمریکا سطوح قوی را به همراه داشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار ساخت کشتی

دربخش کشتی حمل گاز، کشتی سازی دووی کره جنوبی سفارش ساخت دو فروند حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 174 هزار cu.m به همراه چهار فروند انتخابی دیگر را از شرکت کشتیرانی BW Gas نروژ دریافت کرد. زمان تحویل شناورها نیمه نخست سال 2021 اعلام شده است. شرکت کشتیرانی NYK ژاپن سفارش ساخت دو فروند شناور با ظرفیت 174 هزار cu.m را به شرکت کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی داد. شناورها درسال 2021 تحویل داده خواهند شد.

افزون براین شرکت کشتی سازی هیوندایی میپو برنده دریافت سفارش ساخت یک فروند حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 30 هزار cu.m به همراه یک فروند انتخابی دیگر شد، شناورها قراراست درسه ماهه نخست سال 2021 تحویل داده شوند.

در بخش تانکر به موجب قرارداد منعقد شده، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی چهار فروند تانکرسوئزماکس با ظرفیت 158 هزار DWT را برای شرکت کشتیرانی Ciner Denizcilik ترکیه ساخته و درنیمه دوم سال 2020 و سه ماه نخست سال 2021 تحویل می دهد. هم چنین شرکت Ningbo Marine چین یک سفارش ساخت دیگر شامل یک فروند تانکر حمل مشتقات نفتی با ظرفیت ده هزار DWT را به دفتر سفارش خود در کشتی سازی هموطن  AVIC Dingheng افزود، مالک شناور را درسال 2020 تحویل خواهد گرفت.

کشتی سازی Austal استرالیا سفارش ساخت یک فروند کشتی مسافربری را از شرکت توسعه زیرساختار ملی NIDCO دریافت کرد، این کشتی ظرفیت پذیرش 926 مسافر و 250 خودرو را در خود دارد. زمان تحویل شناور اواسط سال 2020 اعلام شده است.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار اوراق

قبل ازاینکه قانون اوراق کشتی اتحادیه اروپا از ابتدای سال 2019 میلادی به اجرا دربیاید، کمیسیون اروپا لیست یاردهای تایید شده اوراق کشتی را به روزرسانی کرده است. جدیدترین نسخه ازاین لیست شامل 26 یارد اوراق در اتحادیه اروپا، دو یارد در ترکیه و یک یارد در آسیا است.

ازآنجایی که درسراسرجهان هفته پرنوسانی برای بازارهای سهام و قیمت های فولاد رقم خورد، به نظرمی رسد، صنعت اوراق در برابر افت ناگهانی قیمت مقاومت می کند. افزون بر این، تمایل منفی بر شبه قاره هند حاکم است و اینکه بازار چه مسیری را انتخاب خواهد کرد هنوز درهاله ای از ابهام قرار دارد.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار فله خشک

صادرات سنگ آهن برزیل با رسیدن به 34 میلیون تن در ماه نوامبرسال جاری میلادی روند کاهشی نه درصد ماه به ماه و یک درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. رویهم رفته دریازده ماه نخست سال جاری میلادی محمولات سنگ آهن برزیلی با رسیدن به 357 میلیون تن رشد 1.7 درصد را درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

افزون براین، صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به 68 میلیون تن درماه اکتبرسال جاری میلادی روند کاهشی سه درصد ماه به ماه و سال به سال را به همراه داشت. به طورکلی صادرات 697 میلیون تن سنگ آهن استرالیا در ده ماه نخست سال جاری میلادی حکایت از رشد سه درصد درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار