۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

زیان دور از انتظار خطوط برتر کانتینری جهان

زیان دور از انتظار خطوط برتر کانتینری جهان
خطوط اصلی حمل و نقل کانتینری در صنعت کشتیرانی نتایج مالی خود را منتشر کرده که علی رغم روند مثبت، خوشایند نیست. 
کد خبر: ۸۲۵۴۱
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از آلفالاینر، درحالی که سال جاری میلادی روزهای پایانی خود را سپری می کند، گزارش های مالی سه ماهه سوم از سوی شرکت های برتر حمل و نقل کانتینری منتشر شده و خبر از افت میزان درآمد و زیان سنگین مالی می دهد. به بیانی دیگر، برترین خطوط کانتینری در صنعت کشتیرانی علیرغم رشد عملکرد در نتیجه مالی خود در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ میلادی، همچنان از رشد ۵.۳ درصدی در مدت مشابه سال گذشته فاصله دارد. 
نتایج سه ماهه سوم با وجود رشد ناچیز چندان خوشایند نبود چرا که افزایش ۳۷ درصدی قیمت سوخت در مقایسه سال به سال و نیز بالا رفتن نرخ جابه جایی عواملی منع کننده بر سر راه ارتقاء بهتر نتایج مالی شرکت‌های برتر حمل ونقل کانتینری بودند. در این میان، نرخ‌های قدرتمند ترانس پاسفیک در سه ماه سوم سال جاری میلادی به موجب کاهش فعالیت در مسیر‌های تجاری آسیا-اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین سرکوب شد و بدین ترتیب شاخص نرخ جابه جایی بار در بورس چین (CCFI) در مقایسه با سه ماهه ۲۰۱۷ میلادی افت ۱.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.
نتایج مالی با این حال در خطوط کشتیرانی با یکدیگر متفاوت بود به گونه‌ای که سه خط اروپایی هاپاگ لوید، CMA CGM و مرسک کمترین زیان را داشتند، اما خطوط آسیایی به ویژه یانگ مینگ، ONE و HMM نتایج منفی را در سه ماهه سوم از خود نشان دادند. 
از سوی دیگر، رقابت همچنان بین خطوط کشتیرانی مسرانه وجود دارد و تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازار حاکم است. مجموع جابه جایی‌هایی که از سوی ۹ خط برتر حمل و نقل کانتینری طی سه ماهه سوم انجام شد رشد ۷.۲ درصدی را تجربه کرده است. در این میان، شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک سهم بازار خود را از دست داده و این درحالی است که رشد پنج درصدی را در توان عملیاتی خود ثبت کرده است. تمامی رقبای کلیدی این شرکت نیز در سه ماهه سوم رشد بالایی را در میزان جابه جایی‌های خود ثبت کرده اند.
بیشترین میزان جابه جایی‌ها به دو شرکت یانگ مینگ و HMM با رشد ۱۳.۴ و ۱۲.۷ درصدی اختصاص یافت. با این حال هر دو شرکت تایوانی و کره‌ای بهای سنگینی برای جابه جایی‌ها پرداخت کردند و میزان درآمد آن‌ها در خط قرمز به سر می‌برد.
خطوط اصلی: حاشیه عملیاتی میانگین- فصلی: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ میلادی
زیان دور از انتظار خطوط برتر کانتینری
شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه سود خالص ۱۰۳ میلیون دلاری را طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی در کارنامه خود ثبت و نتایج منفی عملکرد خود طی شش ماه نخست ۲۰۱۸ را تا حدودی جبران کرد. سود عملیاتی نیز به ۲۴۱ میلیون دلار رسید که افزایش قابل قبول چهار درصدی را نشان می‌دهد.
نتایج مالی CMA CGM بر حسب فصل:۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی
زیان دور از انتظار خطوط برتر کانتینری
مجموع جابه جایی‌ها از سوی شرکت فرانسوی به ۵.۲۶ میلیون TEU رسید که خبر از رشد ۵.۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌دهد. این درحالی است که میانگین نرخ حمل و نقل بار در مقایسه سال به سال و فصل به فصل به ترتیب ۰.۸ و ۴.۹ درصد به ویزه در مسیر‌های تجاری ترانس پاسفیک رشد داشته است. اما، هزینه‌های سوخت نیز تا ۴۹ درصد افزایش یافت و به ۹۲۲ میلیون دلار رسید که در مقایسه با ۶۱۹ میلیون دلار در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ افزایش تندی را تجربه کرده است. 
جابه جایی بار در کشتیرانی فرانسه بر اساس خط تجاری
زیان دور از انتظار خطوط برتر کانتینری

قرارداد‌های مبادلاتی بین شرکت‌های برتر کانتینری
خط کشتیرانی مرسک دانمارک و هامبورگ سود آلمان مبادلاتی را با شرکت‌های MSC سوئیس، هاپاگ لوید آلمان و ONE انجام خواهند داد که به موجب آن سرویس‌های خدماتی در خاورمیانه- کرانه شرقی آمریکا جنوبی ارتقا می‌یابد.
این اقدام خطوط کانتینری بخشی از برنامه بازسازی گسترده است که از سوی رگولاتور‌ها و پس از اکتساب هامبورگ سود از سوی مرسک درسال گذشته میلادی آغاز شد. به دنبال مبادلات جدید پنج خط کانتینری قادر هستند ارتباط بندر به بندر را در سطحی وسیع‌تر پوشش دهند. 
حلقه مرسک لاین/ هامبورگ سود چرخش بندری شامل بنادر بوسان، شانگهای، نینگبو، هنگ کنگ، Shekou، سنگاپور، Itaguai، Santos، Itapoa، Itajai، بوینس آیرس، Montevideo، Itajai، Paranagua، Santos، سنگاپور، هنگ کنگ و بوسان است که ۱۳ فروند شناور با ظرفیت ۸.۸۰۰ تا ۹ هزار TEU مسیر مذکور را طی ۱۳ هفته می‌پیمایند.
حلقه MSC/ ONE/ HL نیز بنادر بوسان، شانگهای، نینگبو، Shekou، یانتیان، هنگ کنگ، سنگاپور، Santos، Paranagua، Navegantes، Montevideo، بوینس آیرس، Rio Grande، Navegantes، Paranagua، Santos، Ngqura، بندر Kelang، سنگاپور، هنگ کنگ، بوسان را در ۱۳ هفته و با به کارگیری ۱۳ فروند شناور کانتینری با ظرفیت ۸.۷۰۰ تا ۱۱ هزار TEU پوشش می‌دهد.
ظرفیت سرویس هفتگی خاورمیانه- کرانه شرقی آمریکای جنوبی
زیان دور از انتظار خطوط برتر کانتینری
معرفی خط جدید از سوی کشتیرانی هیوندایی
شرکت کشتیرانی HMM کره جنوبی از راه اندازی یک سرویس جدید هفتگی برای برقراری ارتباط مستقیم بین بنادر اصلی ژاپن با هاب‌های بندر Kelang و سنگاپور خبر داد. از این رو، به روزسانی خط JSX ژاپن به اپراتوری APL با حضور شرکت‌های فرانسه و کاسکو انجام می‌پذیرد. اولین سفر شناور در این مسیر در تاریخ ۲۷ نوامبر از یوکوهاما با ظرفیت ۳.۰۹۱ TEU آغاز شده است. این سرویس ارتباط بین یوکوهاما، توکیو، Omaezaki، ناگویا، Kobe، سنگاپور، بندر Kelang، یوکوهاما را برقرار می‌کند. 
افزایش ظرفیت از سوی کشتیرانی سوئیس
شرکت کشتیرانی MSC سوئیس ظرفیت دو خط از پنج خط سرویس دهی خود را افزایش داد. ناوگان خدمات اصلی ترکیه در حال حاضر با چهارفروند شناور با ظرفیت ۶.۶۰۰ تا ۶.۷۰۰ TEU که پیش از این ۵.۷۰۰ TEU بود به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
هاپاگ لوید و اسکرابر
شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان در پاسخ به قانون بین المللی سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ سازمان بین المللی دریانوردی ۱۰ دستگاه اسکرابر برای نصب بر روی شناور‌های سری ۱۳.۱۶۹ TEU سفارش داد. اسکرابر‌ها قرار است بر روی شناور‌های سری Hamburg Express طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی نصب شوند. 
در همین راستا مدیرعامل این شرکت گفت: استفاده از سوخت سازگار کم سولفور کلیدی‌ترین راه برای هاپاگ لوید است. اما می‌خواهیم همه جوانب را در نظر گرفته و تمامی راه حل‌های موجود را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. برآورد هزینه سفارش ۱۰ دستگاه اسکرابر نیز یک میلیارد دلار اعلام شده است.
دی پی ورلد و توسعه بندر آنتورپ
ترمینال اپراتور جهانی دی پی ورلد حدود ۱۹۷ میلیون یورو در ترمینال بلژیک واقع در بندر آنتورپ سرمایه گذاری خواهد کرد. هدف از این سرمایه گذاری توسعه ظرفیت سالانه طراحی شده برای ورودی بندر آنتورپ از ۲.۸۰ میلیون TEU به ۳.۴۰ TEU تا سال ۲۰۲۳ میلادی است.
ورودی بندر آنتورپ در سمت چپ رودخانه Scheldt واقع شده است. این ترمینال که بیشترین سهام آن در اختیار گروه کاسکو است یک اسکله کانتینری به عمق یک هزار و ۶۷۰ متر دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار